Hulp gevraagd met voorgenomen verkoop Octavia Combi RS TDI -DSG

GUR

Lid
Allen,

Ik ben 'verliefd' geworden op een BMW 4 grand coupe nu de ruimte van de combi niet meer stikt noodzakelijk is.

Ik heb deze geïmporteerde auto nu ruim een jaar gelden gekocht (bouwjaar 2014 - september ) en was bekend met het feit dat deze tijdens de import schade heeft opgelopen aan de linker voorzijde (koplamp unit - mistlicht). Dit is keurig, professioneel, hersteld en heeft mij niet weerhouden van de aanschaf van, de in mijn ogen, prachtige auto.

Echter nu wordt ik geconfronteerd met het feit dat deze auto een zgn 'WOK' status heeft gehad van +/- 4 maand en hierdoor wil men de auto niet in ruilen of men biedt maar 10.000 euro.

Graag roep ik hierbij de hulp in van het forum om mij opweg te helpen hoe ik mijn nieuwe droom auto kan aanschaffen, zonder een gigantische afschrijving te accepteren op mijn perfect rijdende en onderhouden RS.

Elke hulp is welkom!

[spelfout]

Rofffel

Forumguru
Een wachten-op-keuren melding ga je helaas niets aan doen. Deze zal in de systemen zichtbaar blijven.
Het enige wat je kan hopen is dat er iemand komt die jouw verhaal geloofd zodat diegene een fatsoenlijke prijs geeft.
Blijft altijd lastig.

GUR

Lid
Ik ga dit morgen navragen bij de verkoper. Ik heb de factuur destijds ingezien.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Als alleen de lampunits zijn vernieuwd, zul je ook zien dat de lakdiktes geen vreemde waardes laten zien, en als ook de naden van plaatwerk en dergelijke allemaal netjes en uniform zijn ondersteunt dat je verhaal. Aan de andere kant 4 maanden wachten op een keuring omdat een paar lampunits vervangen moeten worden is ook wel erg lang, er zijn auto's die in minder tijd een complete restauratie/rebuild krijgen.

GUR

Lid
de lakdikte laat geen vreemde waardes zien. Het heeft zolang geduurd omdat de verzekering argwaan had mbt opzet of ongeluk.

Jewepe

Forumguru
@GUR

Wat ook niet helpt is dat er slechts € 845,- aan BPM is betaald bij import, t.o.v. ruim € 6500,- bij "directe" import door de importeur. Vrijwel iedereen gaat er dan vanuit dat de schade groter is geweest dan een koplamp en mistlicht.

CDK

Forumguru
Auto’s worden door schimmige handelaren op dergelijke wijze geïmporteerd om extra aan te verdienen en dus zo weinig mogelijk belasting te betalen.

Jewepe

Forumguru
@Corné de Kluijver
Dat weet ik. De handelaar heeft er de (korte termijn) voordelen van en @GUR heeft nu de (lange termijn) nadelen ervan. Maar € 845,- BPM t.o.v. origineel zo'n € 6500,- blijft natuurlijk dubieus.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rofffel

Forumguru
De BPM wordt beoordeeld op basis van de waarde van de auto (of het wrak) op dat moment. Als we spreken over een restwaarde met BPM van 845.- dan is percentueel de auto nog maar ruim 5000 waard geweest.
Dan vertel je mij niet dat het alleen maar een koplampje was.

Hoe je het ook wend of keert, dat ie minder waard is dan de gemiddelde RS, daar ontkom je niet aan.

Arjann

Forumguru
Dus gezien de leeftijdskorting ten tijde van de import zou er dus zo'n 3500 euro bpm betaald moeten zijn zonder schade?

hemi24

Forumguru
Met alleen schade aan een koplamp en een mislicht krijgt een wagen geen WOK-status lijkt mij?

Rofffel

Forumguru
Dat ook nog eens..

Ik denk dat er sprake is van een situatie waarin gewekt wil worden: 'kijk, ik ben betrouwbaar'.

hemi24

Forumguru
Nadelig is waarschijnlijk ook dat men bij een import RS meer vragen stelt bij de historie dan bij een doorsnee model.
Achterhalen d.m.v. facturen en foto's hoe groot de schade werkelijk is geweest kan helpen...

Rofffel

Forumguru
Voor mij was de gok het verschil ;)
Had voor hetzelfde bedrag een iets oudere RS kunnen hebben uit DU maar vertrouwen doe ik het niet..

GUR

Lid
Vandaag bij de verkoper geweest en het keuringverslag ingezien. Tevens een foto gezien en die heb ik [edit: niet meer] als bijlage toegevoegd. In het kort: het verhaal van de verkoper klopt.

Toch bleef ik met een 'naar' gevoel zitten en heb dit kenbaar gemaakt. Uitkomst: hij heeft mijn skoda teruggenomen (zeer lage afschrijving voor mij) en ik ben nu de trotse eigenaar van een VW Passat variant - 190 PK diesel DSG 4 motion Highline - full options.

Al met al een pluim voor hoe hij het heeft opgelost.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Auw..!

Goed om te horen dat het opgelost is, maar is daarmee je honger naar een Beamer ook verdwenen?

HarrieSkoda

Forumguru
Vreemd verhaal inderdaad, maar als het blijkt te kloppen is het goed.

Netjes gehandeld door de dealer.

Wat ik me afvraag; waarom heb je de foto weer eraf gehaald?

Wellicht is dit interessant voor als die betreffende vRS ooit eens het eigendom van iemand op het forum zou kunnen worden..

Bovenaan Onderaan