Hulp bij kopen andere auto

johannesberg740

Actief lid
De Suzuki Alto van m'n vrouw is kapot.... Nu opzoek naar een ruime Skoda, ook voor onze twee kinderen (and counting).

Bij de dealer een zwarte Fabia combi gezien of een blauwe Roomster.

Wat adviseren jullie?

Toevalligerwijs zijn beide auto's even oud (2010) en nagenoeg dezelfde kilometerstanden (98k en 115k).

Sitenote : de eerste auto is een Octavia, lease van mijn werk

Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
2+ kids en dito bagage? Misschien een Octavia? :-) scheelt vooral op de achterbank nog wel wat en ook in de breedte. ( er zijn sowieso maar weinig auto’s waar 3 kinderstoeltjes naast elkaar passen.

Canon-Eye

Forumguru
Er is qua ruimte helemaal niks mis met een Fabia2 combi. Het is zo ongeveer de allerruimste auto in zijn klasse. Ik weet uit 7 jaar ervaring dat er erg veel in mee kan. En als de leeftijden van de kinderen niet al te dicht op elkaar zitten, hoeven er geen 3 zitjes tegelijk op de bank. Een zitje in het midden gaat goed met 1 of 2 zitverhogers ernaast.
Een Octavia is natuurlijk (nog) groter, maar dan rij je ook in alle opzichten een klasse groter, oftewel duurder. En dat moet je ook maar net willen.

Zwapp

Forumguru
In de Fabia passen beter 3 kinderstoelen op de achterbank dan in een Octavia hoor.
In de Octavia heb je veel last van lendesteunen aan beide deurkanten, hierdoor worden de buitenste plaatsen erg smal voor een normale kinderstoel...

Persoonlijk ben ik voor kinderenvervoer meer voor de Roomster te vinden als de keuze tussen Fabia en Roomster is...

johannesberg740

Actief lid
De eerste auto is een Octavia 3 uit 2018 van m'n werk.

Keuze is vooral op de Total Cost of ownership. Wat rijdt zuiniger, beter in onderhoud e.d.

MaxN

Donateur
Volgens mij zijn de Roomster en de Fabia technisch dezelfde auto.
Dus ik denk onderhouds technisch zal ongeveer hetzelfde zijn.
Maar de Roomster zal praktisch denk ik het voordeel hebben.

leon-cupra

Forumguru
Fabia combi heeft een practischere koffer waar een hele hoop in kan. Roomster is dan wel prettiger voor de kids, kunnen naar buiten kijken.

AGTon

Forumguru
Ik heb zowel een Roomster 1.2 tsi als fabia combi 1.2 tdi, beide uit 2011.

Roomster heeft meer ruimte op de achterbank. Vooral beenruimte, is praktischer omdat de stoelen achter er helemaal uit kunnen en heeft de optie voor bagage omhoog stapelen.

Fabia rijdt sportiever (voor zover je daar over kan praten), verbruikt minder en de bagageruimte is dieper.

Ik zou zeggen ga voor de voordeligste in aanschaf. Want met ruimte zit het met beide wel goed.

Canon-Eye

Forumguru
Ik vermoed toch dat deze Fabia voordeliger rijdt dan een Roomster. Total cost of ownership was toch een criterium?
Ik snap het wel, na 7 jaar zo'n F2c te hebben gereden.

Cordoba

Forumguru
Bij zo'n keuze is het niet alleen een kwestie van de voor- en nadelen van beide modellen afwegen, maar ook hoe zwaar de verschillende punten meewegen. Als brandstof- en verzekeringskosten en niet te vergeten wegenbelasting niet al te zwaar meetellen, kan de keuze voor een Roomster heel praktisch zijn: daar krijg je toch net wat grotere zaken in vervoerd dan in een Fabia of Octavia. Aangezien je al gekozen hebt voor de Fabia, wegen de kosten blijkbaar behoorlijk mee, of heb je weinig aan de praktische voordelen van een Roomster.

johannesberg740

Actief lid
Bij zo'n keuze is het niet alleen een kwestie van de voor- en nadelen van beide modellen afwegen, maar ook hoe zwaar de verschillende punten meewegen. Als brandstof- en verzekeringskosten en niet te vergeten wegenbelasting niet al te zwaar meetellen, kan de keuze voor een Roomster heel praktisch zijn: daar krijg je toch net wat grotere zaken in vervoerd dan in een Fabia of Octavia. Aangezien je al gekozen hebt voor de Fabia, wegen de kosten blijkbaar behoorlijk mee, of heb je weinig aan de praktische voordelen van een Roomster.

Goed om te weten, wij gaan altijd naar 1 dealer en daar doen we zaken mee. Van oudsher zitten we al bij Korterink Rouveen. Die hadden een Fabia en Roomster staan. In beide auto's gereden en de Fabia rijdt met wat fijner vonden we. Daarnaast was deze 1,25jaar jonger dan de Roomster en had 30k minder op de teller.

Daarnaast vond mijn vrouw (29jr) estetische gezien de Fabia mooier. Daarbij mooi meegenomen dat de Fabia iets beter uitgerust was qua opties en de keuze was gemaakt :-)

johannesberg740

Actief lid
Voor de grote zaken leen ik de Roomster van mijn ouders. Mijn gezin heeft nu 7 Skoda's in bezit:

- Roomster (pa)
- Fabia (ma)
- Fabia RS (broer)
- Octavia (broer)
- Octavia (ik)
- Fabia (m'n vrouw)
- Fabia (Zusje)

Hoezo Skoda.familie?!?

• Leuk
Waarderingen: MaxN

turboturbo

Forumguru
Wauw :nailbiting::thumbsup:@johannesberg740
Jullie hebben als familie het pensioen van de gehele familie Pon alvast bekostigd ;)

Hadden jullie niet eens in de Autoweek gestaan met z'n allen?

CharlesTucker

Forumguru
Leuk om te lezen en veel plezier met de nieuwe aanwinst. Bij ons in het gezin ook alleen maar Skoda trouwens, maar ja, dat zijn er "maar" twee (Octavia en Citigo)

johannesberg740

Actief lid
Wauw :nailbiting::thumbsup:@johannesberg740
Jullie hebben als familie het pensioen van de gehele familie Pon alvast bekostigd ;)

Hadden jullie niet eens in de Autoweek gestaan met z'n allen?

Dat valt mee hoor. Eerder het pensioen van familie Korterink uit Rouveen. Op de Octavia na is de rest allemaal tweede hands :-) haha

Neej, wij hebben nog niet in de autoweek gestaan. Zou wel leuk zijn zeg

turboturbo

Forumguru
Haha :)

Autoweek had eens een nummer met een interview over ik dacht 3 generaties uit dezelfde familie die allemaal Skoda reden. Was leuk om te lezen.

Bovenaan Onderaan