Hulp bij aankoop.

Darksoul

Nieuw lid
Hallo,

Bijgevoegd:foto van de motor. Het omcirkelde is dat de distributie ketting? Ziet er nieuwer uit dan de rest.

Wij staan op het punt om voor het eerst een Yeti te kopen.
Toen wij de motor koud starte hoorde we ong. 10 sec een soort ratel/getik wat wij denken de distributieketting.
Tijdens de proefrit loopt ie goed en schakelt soepel.
Volgens de verkoper komt dat omdat de auto een hele tijd stil gestaan heeft.
Nu is mijn vraag een jullie:
Klopt het dat het de distributieketting is en kan het door een koude start komen.
Wij kunnen ook niet vinden waar neer deze vervangen is.

Hieronder wat gegevens:

Skoda Yeti 2012 1.2 TSI Ambition
Kmstand 206.313km

Wij zijn nieuw in de yeti wereld dus alle tips en trucs zijn welkom.

Bijlagen

• IMG_20250824_131937.jpg
    IMG_20250824_131937.jpg
    746 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Welkom hier!
Als de distributieketting nog niet vervangen is, is de kans groot dat die idd aan de beurt is. Heeft ie t nog lang volgehouden, want meestal begint de keytingrammel wel merkbaar te worden tussen de 120 en 150k km. Kost je zo'n €1000-1200. Even nazoeken in de documentatie of kijken of de kap aan de rechterkant van de motor (gekeken in de rijrichting, dus links als je ervoor staat) eraf is geweest (zit weinig kit rond vanaf de fabriek, bij vervanging zit er meestal een stuk meer rondom).
De kettingrammel klinkt in mijn ervaring een beetje als een grasmaaier (zo eentje die je zelf moet duwen). De stelregel is dat als het geluid langer dan 5 seconde aanhoudt de ketting aan vervanging toe is. De ketting hoor je alleen bij koude start, want de spanner werkt op oliedruk en dat kost een paar seconden om op te bouwen en duurt enkele uren voordat die druk weer weg is.

Geluiden zijn altijd moeilijk te duiden, het kan natuurlijk ook een ander geluid zijn wat je hoort. Een motor maakt direct na een koude start sowieso een afwijkend geluid, mijn 1.2 TSI maakt ook de eerste (ongeveer) minuut na starten een ander geluid dan daarna. In mijn geval niet de kettingrammel, want die ken ik ondertussen en is bij mij 3 jaar terug vervangen.

Tenslotte: velen waarderen het hier als je je even voorstelt in de Meet en Greet. Dan weten we met wie we van doen hebben :)

Bovenaan Onderaan