Houden of verkopen

jurjur

Nieuw lid
Goedemorgen Yeti drivers,

Ik ben al enige jaren in het bezit van een Skoda Yeti Ambition 1.4 uit bouwjaar 2010.
Ik wilde destijds een wat hogere auto die die overdreven groot was en een caravan kon trekken van 1100 kg, vandaar mijn keuze voor deze auto.
De auto bevalt prima, in het begin toen ik hem kocht erg veel last van roestvorming bij de 2 voorportieren ( erg bekend bij de Yeti van dat bouwjaar) maar is sinds 2 jaar niet meer voorgekomen.
De reden over houden of verkopen heeft te maken dat deze auto nu 16 jaar oud is en binnenkort toe is aan apk en 2 nieuwe voorbanden met 237 duizend op de teller begin ik me af te vragen welke grote kosten post ik nog kan verwachten?
Ik ben geen wilde rijder, laatste moment in de remmen, volgas op trekken etc.
Misschien bij meer mensen bekend het verkleuren van de zwarte achterbumper dat vind ik erg jammer, verder bevalt de auto prima
Wat is verstandig om te doen?
Bvd Henk

Tees

Donateur
Allereerst: welkom hier!
En wat betreft jouw vraag: tsja, dat is erg koffiedik kijken. 2 nieuwe banden zijn de kosten niet perse voor een auto. Of er grote kosten aankomen kan niemand voorspellen. Je kan geluk hebben en je kan pech hebben. Maar ik ben wel van het slag: de kosten moeten wel héél groot zijn wil je voor dat bedrag een nieuwe auto kunnen kopen. Ik zou altijd pas beslissen tegen de tijd dat die keuze zich voordoet, misschien rij je nog wel 4 jaar zonder grote problemen.

Misschien is de vraag die ik beter kan stellen: wil je een andere auto?

jurjur

Nieuw lid
Vriendelijke dank,
Heb idd gekeken naar een andere auto zoals de Mazda c5 maar ook naar een jongere Yeti met uiteraard (veel) minder kilometers.
Het voordeel van dit type auto is dat een andere auto (van welk merk ook) niet zoveel uitzicht biedt dan als je een caravan of aanhanger hebt is dar erg prettig rijden, de auto zit en rijdt goed voor mij echter met 237000 km en dat de zwarte bumper (achter) er cosmetisch niet echt mooi meer uit ziet ( veel middelen op gesmeerd) mij toch in twijfel brengt om er mee door te gaan rijden.

VAG-man

Forumguru
Waarom zou je voor een APK, 2 nieuwe banden en iets wat cosmetisch is een andere auto kopen, terwijl deze nog bevalt? Daarnaast is de kilometerstand nou ook niet overdreven hoog. Ik weet niet hoeveel kilometers per jaar je rijdt en of je nog steeds met de caravan rijdt.

RoyK

Senior Member
Met deze kmstand en enkel de door jou benoemde aankomende kosten, kun je weer een poos vooruit. Inruilwaarde is minimaal en zo te lezen bevalt de Yeti goed. Lekker door blijven rijden in deze fijne auto en sparen voor het geval er toch een keer hoge kosten aan gaan komen.

Voor de zwart kunststof achterbumper, voeden met gekookte lijnolie, te koop in de bouwmarkt en werkt als een tierelier. Geen ander product die het beter doet!

jurjur

Nieuw lid
Ja de auto voldoet verder prima en rij gemiddeld 20000 pj ( woon/werk en vakanties, en dit zal ik nog zo houden tot april '27 hierna mag ik stoppen met werken , en rijden ook met een caravan

Tees

Donateur
Volgens mij zijn die onbehandelde plastic onderdelen ook goed te herstellen door ze (voorzichtig!) te verwarmen. Ze bleken meestal uit door kristallisatie van het polymeer, en als je dat voorzichtig verwarmt kan je dat weer opbreken. Wel oppassen dat je niet te rigoureus te werk gaat, dan smelt je t plastic :arghh:

Frup

Forumguru
Ik had ook een Yeti van 2010. Rond de 250K kilometer de stap genomen om een nieuwere te kopen (van eind 2016).
Gewoon omdat de Yeti erg goed beviel. Helaas met deze nieuwere Yeti al meer dure reparaties gehad dan met de oude. Achteraf spijt dat ik niet veel langer heb doorgereden met de oude Yeti. Die had wel wat roest probleempjes die ik heb laten herstellen (onderkant portier en achterklep bij de kentekenverlichting). Positief: de nieuwere heeft 4x4 wat me al veel plezier heeft gebracht.

EdK

Forumguru
Al eens geinformeerd wat een nieuwe achterbumper kost ?
Is die ook weer als nieuw.
En die 1,4TSI die kan gerust nog wel tot je pensioen doorrijden hoor zonder al teveel problemen
Zie nog genoeg Yeti's van de eerste generatie rijden die er nog tip top uitzien
Heb er zelf één 7 jaar lang gereden ( ook 1,4) en eigenlijk nooit echt problemen gehad.
Ja toen ik hem na 7 jaar eens aan polijsten en weer in de wax aan zetten was toen zag ik ook de bekende roestplekjes ( blaasjes in lak ) op de linker deur.

jurjur

Nieuw lid
Ja rond de 600/650 euro met montage, 2e hands rond 400.- maar schadevrij was er niet toen ik er naar vroeg.
Die blaasjes op de voorportieren komt van binnenuit en niet van buitenaf!!dit probleem is bekend bij Skoda bij de eerste serie 2010 tot ongeveer 2013. Hoofdprobleem was de deur rubber, de mijne had dit ook maar is hier tot nu toe 2 jaar vrij van

Herperduin

Forumguru
Ik ben van het type dat een auto altijd helemaal “op” rijd en denk dat het economisch het slimst is. Enige probleem is dat je vlak voordat ie echt “op” is meestal net er geld in gestopt hebt waarvan je dan denkt dat het zonde was. Daarnaast moet je er tegen kunnen dat je als het zover is even heel snel iets anders moet zoeken of zonder auto moet kunnen leven. Gaat bij ons meestal wel goed omdat er openbaar vervoer is voor woon-werk verkeer en we twee auto’s hebben om altijd het minimaal nodige te kunnen doen. Tegenwoordig zelfs een kind met een auto dus wij blijven rijden met deze filosofie. Onlangs een “nieuwe” Renault Espace gekocht uit 2009 met 262.000km op teller ter vervanging van een 2004 versie met 375.000 op teller. Bij en sinds APK eind november 2025 nog 1000 euro geïnvesteerd maar nu besloten toch te stoppen. Zowel optisch als technisch gewoon “op”. Benodigd zijn vier nieuwe banden, airco reparatie, distributieriem, dynamo en krukas keerring dus naar mijn mening “op”. Volgens kenners is motor zelf redelijk onverwoestbaar maar de rest blijft toch verder slijten.

Jouw yeti komt op mij over als nagenoeg nieuw dus zou ik zeker niet wegdoen. De nieuwere auto’s zijn vaak niet echt beter. Wel comfortabel en luxe maar niet zo duurzaam meer.

Bovenaan Onderaan