Hopeloos

Ronnie

Forumguru
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over mijn skoda fabia uit bouwjaar 2000. Ik heb hem niet zolang, maar merk dat er toch wat dingen niet goed zijn.:407::biggthumpdown:
1. Als ik de auto start dan danst de motor, ik heb de auto naar de garagebracht, het blijkt aan de distributieketting te liggen. Ik heb die besteld en die ga ik morgen ophalen en ook ga ik meteen naar de garage om het te vervangen.
Dit lijkt me sterk;Ik weet niet welke type motor erin ligt, maar het ligt in ieder geval niet aan de distributieketting(of riem), als de timing een tand verkeerd staat had je waarschijnlijk al wel een of meerdere kleppen krom.
Ik zou de compressie eens laten meten, en de bougies vervangen.Ik vermoed dat ie op 3 cylinders loopt.

2. Als ik 50 rij dan hoor ik een heel apart geluid. Net een vliegtuig, waarschijnlijk zijn het de 2 achterste banden, want daar komt het vandaan. Weet iemand wat het kan zijn?
Zoals al geantwoord waarschijnlijk gecupte banden, komt vaker voor, niet gevaarlijk, wel hinderlijk. Ook op hogere/lagere snelheden?

3. Als ik aan het parkeren ben en de stuur helemaal naar rechts of links draai dan hoor je een piepgeluidje, dit hoor je haast niet en je hoort het maar ff. Weet iemand wat dit kan zijn?
Stuurpomp, niks mis mee.

4. Als ik de motor uit zet dan hoor je net een straaljager die voorbij vliegt. Is dit normaal?

Koelven (bij warme motor,en ingeschakelde airco) loopt na ook als de auto niet meer loopt of op contact staat. (hoort zo)

Dat waren tot nu toe al mijn vragen, hoop antwoorden hierop te krijgen.:bye:
Trouwens nog welkom op dit leerzame en gezellige forum, vermeldt het type Fabia en welke motor even aan de linkerkant!
 

skodafabia

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over mijn skoda fabia uit bouwjaar 2000. Ik heb hem niet zolang, maar merk dat er toch wat dingen niet goed zijn.:407::biggthumpdown:
Dit lijkt me sterk;Ik weet niet welke type motor erin ligt, maar het ligt in ieder geval niet aan de distributieketting(of riem), als de timing een tand verkeerd staat had je waarschijnlijk al wel een of meerdere kleppen krom.
Ik zou de compressie eens laten meten, en de bougies vervangen.Ik vermoed dat ie op 3 cylinders loopt.


Zoals al geantwoord waarschijnlijk gecupte banden, komt vaker voor, niet gevaarlijk, wel hinderlijk. Ook op hogere/lagere snelheden?


Stuurpomp, niks mis mee.



Koelven (bij warme motor,en ingeschakelde airco) loopt na ook als de auto niet meer loopt of op contact staat. (hoort zo)

Trouwens nog welkom op dit leerzame en gezellige forum, vermeldt het type Fabia en welke motor even aan de linkerkant!

Hallo,

Nou moet ik weer alles gaan typen.. pfoe hij was ineens weg!

Jij zegt dat de auto misschien op 3 cylinders loopt, Hoe merk je dat? Op de papieren staat wat anders.

Ik kwam vandaag een oude meneer tegen met dezelfde skoda. Ik heb hem heel beleefd gevraagd of ik even in zijn auto mocht kijken en of die natuurlijk dezelfde geluid maakt als die van mij. Nou het piep geluidje hoor je ook bij hem,dus dit zal wel normaal zijn. Geluid van straaljager hoor je ook, dit zal ook wel normaal zijn. Tsja alleen het geluid in de motor is ietsje anders.

Ik heb de auto naar 3 garages gebracht en allemaal zeggen ze hetzelfde.
Onwaarschijnlijk dat het aan iets anders ligt.
Tsja, ik wacht er nu eigenlijk nog steeds op, hij is nu bij de garage nog, om 22 uur mag ik hem ophalen (familie).

Groetjesss:eek:oo:
 

Ronnie

Forumguru
Hallo,

Jij zegt dat de auto misschien op 3 cylinders loopt, Hoe merk je dat? Op de papieren staat wat anders.

Groetjesss:eek:oo:

Aangezien het een 1.4 4 cylinder is, en hij loopt dan misschien op 3, dan ligt het motorblok behoorlijk te schudden en komt er een onregelmatig geluid uit de uitlaat. In het serviceboekje wat bij de auto zit staan een aantal lettercombinaties, daarbij staat ook de motorcode. Is het een 1.4 8v of een 16V?(aantal kleppen per cylinder/distributieriem of ketting)
 

skodafabia

Nieuw lid
Hallo,

Jij zegt dat de auto misschien op 3 cylinders loopt, Hoe merk je dat? Op de papieren staat wat anders.

Groetjesss:eek:oo:

Aangezien het een 1.4 4 cylinder is, en hij loopt dan misschien op 3, dan ligt het motorblok behoorlijk te schudden en komt er een onregelmatig geluid uit de uitlaat. In het serviceboekje wat bij de auto zit staan een aantal lettercombinaties, daarbij staat ook de motorcode. Is het een 1.4 8v of een 16V?(aantal kleppen per cylinder/distributieriem of ketting)


Ik kan zo niet kijken wat het is, maar er staat aantal cil.4 fabia 50kw 1.4 comfort. Zegt dat wat?
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt dus een 1.4 8V motor, Kenletter ATZ/AQW, enkele nokkenas, 1 distributieriem. Zal mij benieuwen wat er aan mankeerde.
Normaliter zijn dit zeer probleemloze degelijke motoren.
 

skodafabia

Nieuw lid
Lieve mensen,

Ik ben zoals ik gezegd had naar de garage geweest. De auto is gemaakt en het lag inderdaad aan de ketting. Hij was niet strak meer en dit zorgde voor de herrie in de motor. Ik hoor nu helemaal niks meer.:680::xyxthumbs::yeah:
Top top top!!!

Alvast bedankt voor alle reacties en advies!!!!

mvg,:aangenaam:
 

rvh

Lid
Maakte de motor een "ratelend" geluid? RRRRRRRR (om het maar even heel vaag te beschrijven)...?

De mijne doet dit ook, en volgens mij hebben we dezelfde motor. Ik heb me bij de aankoop laten vertellen dat dit komt omdat het een ketting is. Toch is het maar een vreemd geluid. Daarbij schud de motor ook wel, maar op autoweek.nl zag ik in een review staan dat dit bekend is bij deze motoren (schuddende motor bij stationair toerental).
 

skodafabia

Nieuw lid
Maakte de motor een "ratelend" geluid? RRRRRRRR (om het maar even heel vaag te beschrijven)...?

De mijne doet dit ook, en volgens mij hebben we dezelfde motor. Ik heb me bij de aankoop laten vertellen dat dit komt omdat het een ketting is. Toch is het maar een vreemd geluid. Daarbij schud de motor ook wel, maar op autoweek.nl zag ik in een review staan dat dit bekend is bij deze motoren (schuddende motor bij stationair toerental).


Hallo :aangenaam:,

Normaal schud de motor een klein beetje. Maar als ie echt hevig schudt dan zou ik vragen waar het aan zou kunnen liggen. In mijn geval lag het aan de distributieketting. Deze heb ik toen besteld bij de skodadealer voor 65 euro , met moer lijm etc. ik vond de prijs echt meevallen en was meteen happy ,, ja het werk wat er in zit kost geld. Nou gelukkig heeft mijn oom het dan gedaan voor 200 euro terwijl je bij skoda toch bijna 500 euro kwijt bent. Dus gewoon lekker naar goedkope garage brengen die zijn net zo goed en beter zelfs.
 
Bovenaan Onderaan