Hopeloos

skodafabia

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over mijn skoda fabia uit bouwjaar 2000. Ik heb hem niet zolang, maar merk dat er toch wat dingen niet goed zijn.:407::biggthumpdown:

1. Als ik de auto start dan danst de motor, ik heb de auto naar de garage gebracht, het blijkt aan de distributieketting te liggen. Ik heb die besteld en die ga ik morgen ophalen en ook ga ik meteen naar de garage om het te vervangen.

2. Als ik 50 rij dan hoor ik een heel apart geluid. Net een vliegtuig, waarschijnlijk zijn het de 2 achterste banden, want daar komt het vandaan. Weet iemand wat het kan zijn?

3. Als ik aan het parkeren ben en de stuur helemaal naar rechts of links draai dan hoor je een piepgeluidje, dit hoor je haast niet en je hoort het maar ff. Weet iemand wat dit kan zijn?

4. Als ik de motor uit zet dan hoor je net een straaljager die voorbij vliegt. Is dit normaal?

Dat waren tot nu toe al mijn vragen, hoop antwoorden hierop te krijgen.:bye:
 

Huyzen

Lid
Weet je zeker dat je geen Audi RS6 gekocht hebt? De geluiden die je omschrijft passen daar meer bij....

Uhm, verder weet ik geen zinnig antwoord op je vragen... :eek:
 

van inkel

Forumguru
1. Als ik de auto start dan danst de motor, ik heb de auto naar de garage gebracht, het blijkt aan de distributieketting te liggen. Ik heb die besteld en die ga ik morgen ophalen en ook ga ik meteen naar de garage om het te vervangen.

2. Als ik 50 rij dan hoor ik een heel apart geluid. Net een vliegtuig, waarschijnlijk zijn het de 2 achterste banden, want daar komt het vandaan. Weet iemand wat het kan zijn?
Of cuppende achter banden, en anders zijn je wiellagers kaduuk.

3. Als ik aan het parkeren ben en de stuur helemaal naar rechts of links draai dan hoor je een piepgeluidje, dit hoor je haast niet en je hoort het maar ff. Weet iemand wat dit kan zijn?
Geen idee

4. Als ik de motor uit zet dan hoor je net een straaljager die voorbij vliegt. Is dit normaal?
Geen idee, laat de garage er even naar luisteren.
 

skodafabia

Nieuw lid
Hey Lenk,

Oorspronkelijk geplaatst door skodafabia
4. Als ik de motor uit zet dan hoor je net een straaljager die voorbij vliegt.

Ventilator van de radiator?

En is dat ook zo bij jou dan?normaal? Volgens mij had ik dat wel eerder gelezen.

mvg,
 

skodafabia

Nieuw lid
Hallo van Inkel,

Jij hebt het volgende geplaatst
2. Als ik 50 rij dan hoor ik een heel apart geluid. Net een vliegtuig, waarschijnlijk zijn het de 2 achterste banden, want daar komt het vandaan. Weet iemand wat het kan zijn?
Of cuppende achter banden, en anders zijn je wiellagers kaduuk.

Ik denk dat het inderdaad cuppende achter banden zijn, want dit is wat ik gelezen heb.
cuppen van of deuken in het profiel: VERSLETEN ONDERDELEN
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.

Maar kan k zo nog even mee rijden denk je of kan dit gevolgen hebben?

Ik ben een meisje van 20 jaar en heb helemaal geen verstand van auto's :(
 

Vacaro

Senior Member
Ik ben een meisje van 20 jaar en heb helemaal geen verstand van auto's :([/QUOTE]


Ik denk dat de verkoper van jouw Fabia daar een beetje van heeft geprofiteerd, als ik hoor wat er allemaal aan is. Hoop alvast dat je ni teveel hebt betaald voor je Fabia.

Alvast welkom op forum.
 

skodafabia

Nieuw lid
Ik ben een meisje van 20 jaar en heb helemaal geen verstand van auto's :(


Ik denk dat de verkoper van jouw Fabia daar een beetje van heeft geprofiteerd, als ik hoor wat er allemaal aan is. Hoop alvast dat je ni teveel hebt betaald voor je Fabia.

Alvast welkom op forum.[/quote]

haha nou ik zal hem een lesje leren:mad:
 

van inkel

Forumguru
Hallo van Inkel,

Maar kan k zo nog even mee rijden denk je of kan dit gevolgen hebben?

Ik ben een meisje van 20 jaar en heb helemaal geen verstand van auto's :(

Allereerst welkom op dit gezellige en leerzame forum.

En ja, je kunt er gewoon mee blijven rijden, mits je nog voldoende profiel op je banden hebt meer dan 2 mm (1,6 mm is wettelijk verplicht).

PS Leuk weer een jonge dame op het forum erbij, daar zullen Nemo en Kirsten blij mee zijn. Blijf vooral vragen er zijn hier genoeg mensen online die je willen helpen.
 

skodafabia

Nieuw lid
Allereerst welkom op dit gezellige en leerzame forum.

En ja, je kunt er gewoon mee blijven rijden, mits je nog voldoende profiel op je banden hebt meer dan 2 mm (1,6 mm is wettelijk verplicht).

PS Leuk weer een jonge dame op het forum erbij, daar zullen Nemo en Kirsten blij mee zijn. Blijf vooral vragen er zijn hier genoeg mensen online die je willen helpen.

Wie zijn Nemo en Kirsten?
 

van inkel

Forumguru
Trouwens zijn het wel goeie auto's die fabia's?

:530:

Over het algemeen zijn het goede degelijke auto's. Maar zoals alle merken hebben sommige wel een last van het een of ander.
Maar lees het fabia forum maar eens, er zijn weinig onoverkomelijke klachten, en de Skoda dealers zijn meestal de beroerdste niet.
 

Vacaro

Senior Member
Trouwens zijn het wel goeie auto's die fabia's?

:530:


Moderne Skoda's zijn best wel goede auto's mits goed onderhouden, maar dit moet je bij elke auto doen.
Heb zelf een Octavia 2 1.9TDI 4x4 en heb op 3jaar 122000km bij elkaar gereden, zonder ooit enig defect, wel elke 15000km braafjes onderhoud laten uitvoeren.

Bij kilometerstand die jouw Fabia heeft kunnen er wel enige pannes optreden en dan natuurlijk afhankelijk hoe die onderhouden is en de rijstijl van voorgaande eigenaren/bestuurders.
 

skodafabia

Nieuw lid
Moderne Skoda's zijn best wel goede auto's mits goed onderhouden, maar dit moet je bij elke auto doen.
Heb zelf een Octavia 2 1.9TDI 4x4 en heb op 3jaar 122000km bij elkaar gereden, zonder ooit enig defect, wel elke 15000km braafjes onderhoud laten uitvoeren.

Bij kilometerstand die jouw Fabia heeft kunnen er wel enige pannes optreden en dan natuurlijk afhankelijk hoe die onderhouden is en de rijstijl van voorgaande eigenaren/bestuurders.

Ja, dat is zo jammer , ik zag in het onderhoudsboekje dat hij tot 90.000 bij de dealer is geweest en ik ben de 2e eigenaar.

Hij ziet er zowel van binnen als van buiten erg goed uit, geen krasjes, deukjes en daar ging ik vanuit bij ht kopen. Wel ermee gereden, maar was tegen sluitingstijd. Ja 2 uur reizen daar naartoe, tsja dan moet je wel terug komen met de auto.
 

skodafabia

Nieuw lid
Ik ga maar slapen en dan zie ik het morgen allemaal wel.
Hoop niet veel kosten te maken :(

Slaap lekker en wellicht tot morgen, dan zal ik vertellen hoe het is gegaan:2133:
 

Vacaro

Senior Member
Best is als je naar een auto gaat kijken, je iemand mee neemt die er verstand van heeft en ook de tijd te nemen, u ook niet teveel te laten (mis)leiden door mooi opgepoetst uiterlijk. Een lelijke of vuile auto met goede mekaniek rijdt beter dan een mooie propere met achterstallig onderhoud en andere mankementen.
En probeer er verschillende zo krijg je ook een goed beeld van dat type auto, van wat fout en wat er goed aan is.
Veel succes alvast met je huidige fabia.
Ook slaapwel en tot morgen.
 
Bovenaan Onderaan