Hoogteslag banden

Agent327

Forumguru
Om te beginnen, ik zou dit topic graag breder willen zien gepubliceerd dan voor de Superb II omdat het m.i. over een meer algemeen issue gaat dat en autospecifiek probleem. Maar goed, het gaat om het volgende:
Half oktober j.l. heb ik op mij Superb II rondom een nieuwe set Michelin Primacy 4 banden 205/55/16-94V laten plaatsen, gelijk ook maar de auto laten uitlijnen. Dit werk is uitgevoerd bij een bedrijf in Nederland.
In beginsel dacht ik dit rijdt weer fantastisch.
Enkele dagen later weer naar huis in Frankrijk gereden.
Tijdens zo'n lange rit merk je hoe de banden zich echt gedragen. Ik voelde trillingen door de auto heen gaan, de ene keer sterker dan de ander keer. Thuisgekomen de auto op de brug laten zetten en ja hoor, 2 van de 4 autobanden vertoonde een hoogteslag van 2 to 3 mm.
Ik heb toen gelijk het bandenbedrijf gebeld met de mededeling dat ik een hoogteslag heb geconstateerd, tevens heb ik aangegeven dat ik pas weer in januari weer in Nederland zou zijn en dat ik dat naar hun toe zou kunnen komen.
Afgelopen week ben ik daar op maandag geweest en zij hebben net als ik de hoogteslag geconstateerd en 2 nieuwe banden besteld.
Gisteren ben ik langs geweest om de nieuwe banden te laten monteren. Nu komt het, de monteur die dit werk heeft uitgevoerd heeft de banden van de velg gehaald en geconstateerd dat er nog oud rubber in de velgranden aanwezig was, hij heeft de velgen volledig schoongemaakt en vervolgens de banden van die ik in oktober had aangeschaft opnieuw gemonteerd. Toen deze banden opnieuw werden gebalanceerd was er van een hoogteslag geen sprake meer.
Na montage heb ik een uitvoerige proefrit gemaakt, van trillingen was totaal geen sprake meer.
Uiteraard ben ik blij dat dit probleem is opgelost en dat ik de bandenboer de kosten van 2 nieuwe banden heb bespaard, toch blijf ik een beetje met het gevoel zitten van; 'hadden jullie dit niet gelijk de eerste keer kunnen doen', en nu heb ik extra kosten gemaakt door er opnieuw heen te rijden.
Uiteindelijk is alles keurig opgelost maar om het opgelost te krijgen moet je wel wat volharding aan de dag leggen tot het is opgelost.
Voorts lijkt het me dat ik niet de enige ben die op deze manier problemen ondervindt met de montage van nieuwe banden
Uiteindelijk wil ik alleen maar zeggen: wanneer je nieuwe banden aanschaft, zorg ervoor dat je er met je neus bovenop zit en laat niet los voordat je 100% tevreden bent met je aanschaf. Je betaalt er immers een hoop geld voor.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tsja, klinkt alsof je een beetje pech hebt gehad, maar ook dat de desbetreffende garage z'n werk in eerste instantie niet goed gedaan heeft.
In deze tijd bovenop het werk staan is sowieso niet toegestaan, en daarbuiten bij veel bedrijven ook niet, en dat snap ik ook wel heel goed. Monteurs zouden 1.5x zoveel tijd kwijt zijn als iedereen mee aan zou willen kijken.

Kritisch zijn op het resultaat is natuurlijk wel altijd een goed idee.
 

brepus13

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp:

wees kritisch op of ze je velgen schoonmaken en hoe ze je banden wisselen?

ik snap overigens niet hoe er rubber achter een velgrand kan blijven zitten… banden vallen niet uit elkaar bij demontage normaal gesproken.
 

brepus13

Forumguru
Beste bandenboer, ik weet dat je vast goed bent in banden wisselen aangezien je dat dagelijks heel vaak doet maar ik heb gelezen op een forum dat iemand hoogteslag kreeg doordat er oud rubber achter de velgrand was blijven zitten…. Wil je daar even goed op letten? Bedankt hè!
 

EdK

Forumguru
@brepus13 ik begrijp niet dat je de TS zijn verhaal ( ervaring ) voor me gevoel een beetje loopt af te zeiken ??

Zijn hier al heel wat leden geweest die vreemde trillingen in de auto hebben gehad met rijden.
Zelfs een lid die zijn Skoda uiteindelijk maar verkocht heeft omdat men het niet kon vinden.
Zou het misschien ook hierdoor gekomen zijn ???
Door dit bericht kun je het in iedergeval wel uitsluiten !

En resten van oude band achterblijvend op een velg, waarom zou dit niet kunnen ?
Neem aan dat je wel eens hebt meegekeken met welk geweld een oude band van de velg losgedrukt moet worden, en dan zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat er stukjes band loskomen nadat ze 4 jaar om een velg hebben gezeten....:pieker::koffie:
 

Tees

Donateur
Het kan zeker gebeuren, maar het zou niet onopgemerkt moeten blijven door een monteur. Maar een foutje kan natuurlijk altijd gebeuren.
Ik heb het idee dat er wat spraakverwarring is tussen @brepus13 en @Agent327, ik snap eerlijk gezegd ook niet alle berichten helemaal. Volgens mij is er geen reden dat we nu allemaal met onze garage of bandenboer gaan praten, maar dat las ik ook wel een beetje in het bericht van @Agent327. Het zal de digitale wereld zijn, nuances gaan dan nog al eens verloren.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb vroeger stage gelopen in een auto bedrijf. En inderdaad zie je vaak dat er nog een laagje rubber op de velg blijft zitten aan de binnenkant hoor. Moest altijd gereinigd worden met een speciale schijf op de luchttol. Evenals de oude plakrand van de plakloodjes. Daar zijn ze vaak ook te beroerd voor helaas.
 

brepus13

Forumguru
@EdK

ik heb geprobeerd om de hele lap tekst te lezen en om de essentie eruit te halen. Deze heb ik geverifieerd met TS en die geeft dus aan dat zijn boodschap is dat je goed moet opletten bij een bandenwissel.

met alle respect, maar om met die instelling bij een bedrijf aan te komen daar ga je niet ver mee komen. Ik zie nog steeds niet hoe er rubber achter kan blijven en hoe dit hoogteslag veroorzaakt. (Aangezien dit even gecheckt moet worden bij hermontage) Dat er iets niet goed zat bij TS en dat dit netjes opgelost is door bandenboer is toch netjes gedaan en is mijn inziens geen reden tot preventief een specialist vertellen hoe hij zijn werkt dient te doen.

ik heb wel eens kortsluiting veroorzaakt thuis, moet ik dan een forum gaan informeren dat ze hun elektricien goed moeten informeren dat hij geen kortsluiting moet maken? Hoe zou jij dat vinden @EdK :-)
 

hemi24

Forumguru
Zal bandenmaat 205/55R16 zijn neem ik aan en niet de 15 inch zoals in het openingstopic staat vermeld?

Dat er rubber achterblijft in de rand van de velg klinkt wel een beetje curieus, al helemaal als je aangeeft dat je daardoor 2 tot 3 mm hoogteslag zou hebben...

Hoogteslag is inderdaad wel een puntje waar weinig monteurs op letten is mijn ervaring. Daarom wandel ik ook 9 van de 10 keer domweg de werkplaats in als ik banden laat wisselen, temeer omdat ik altijd wil zien hoe het zit met de slijtage van de banden die eraf komen!
 

EdK

Forumguru
ik heb wel eens kortsluiting veroorzaakt thuis, moet ik dan een forum gaan informeren dat ze hun elektricien goed moeten informeren dat hij geen kortsluiting moet maken? Hoe zou jij dat vinden @EdK :-)
Mag men altijd doen !
Ben namelijk nooit te oud om te leren...:pieker:
 

EdK

Forumguru
Daarom wandel ik ook 9 van de 10 keer domweg de werkplaats in als ik banden laat wisselen
Doordat ik bij een lokale bandenboer kom voor mijn banden, is het daar geen enkel probleem om op afstand mee te kijken.
Zelf in mijn vak heb ik er ook geen probleem mee als men meekijkt, zolang men me maar niet in de weg staat.
En vragen staat ook vrij en krijgt men een antwoord !
Gaat men als leek mij alleen vertellen hoe ik het moet doen.......... dan rijk ik mijn gereedschap aan en zeg "als u het zo goed weet ? gaat uw gang, dan kijk ik even mee om wat te leren !! " :koffie:
 

ertromp

Forumguru
Daarom wandel ik ook 9 van de 10 keer domweg de werkplaats in als ik banden laat wisselen, temeer omdat ik altijd wil zien hoe het zit met de slijtage van de banden die eraf komen!
Domweg naar binnen wandelen lijkt me niet de manier maar na overleg is wellicht e.e.a. mogelijk. En nog zal dit maar beperkt mogelijk zijn aangezien veel werkplaatsen Arbo maatregelen (veiligheid) hebben na te leven en niet zo maar alle klanten toelaten tot dat gebied
 

MarcoO2

Forumguru
met alle respect, maar om met die instelling bij een bedrijf aan te komen daar ga je niet ver mee komen. Ik zie nog steeds niet hoe er rubber achter kan blijven en hoe dit hoogteslag veroorzaakt. (Aangezien dit even gecheckt moet worden bij hermontage) Dat er iets niet goed zat bij TS en dat dit netjes opgelost is door bandenboer is toch netjes gedaan en is mijn inziens geen reden tot preventief een specialist vertellen hoe hij zijn werkt dient te doen.
Dat dus. Ik snap best dat dit voor TS een vervelende ervaring is, en de tip om hiernaar te laten kijken als je last hebt van hoogteslag of onverklaarbare trillingen is prima natuurlijk. Maar op basis van één zo'n foutje iedereen te adviseren er met de neus op te gaan zitten, is natuurlijk een behoorlijke overreactie. Nog los van het feit dat dat veelal niet eens toegestaan wordt. En terecht.
 

Tees

Donateur
Helemaal mee eens Menno! Maar dan wil ik wel aparte wegen voor mensen die bewezen hebben te weten wat ze doen en zij die dat niet kunnen :pieker:
 
Bovenaan Onderaan