Hoog toerental bij warme motor

BasPenny

Nieuw lid
Hallo,
Ik heb een Skoda fabia combi uit 2019 met 31000km op teller.
Bij starten met koude motor loopt ie 1200 toeren en dat is normaal en zakt dan normaal gesproken op een gegeven moment terug naar ongeveer 900 toeren bij warme motor. Sinds een paar dagen blijf hij +/- 1300 toeren draaien bij warme motor ook na een heel stuk(snelweg) rijden.
Wat ook opvalt dat het schakel advies op het display veel later aangeeft om te schakelen. Dus bijvoorbeeld als je 25 km rijdt pas naar 2 en als je dan 20 km rijdt geeft hij aan dat je terug moet schakelen naar 1… Bij de overige versnellingen doet hij dat dus ook veel later aangeven.
Verder houdt hij niet in en loopt ook regelmatig.

Ik heb de auto uitlaten lezen maar geeft geen foutcode.

Weet iemand wat dit kan zijn?
 

Tees

Donateur
Allereerst welkom hier! Velen waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Verder zou het helpen als je laat weten welke motor er in je wagen ligt. Als het een diesel is, dan denk ik aan regenereren. Maar als dit ook na een of meerdere lange ritten nog steeds zo is, dan is t wel afwijkend idd. Het motormanagement regelt zelf het stationair toerental op basis van actieve verbruikers / vermogentrekkers. Dus dat doet vermoeden dat er ergens in je auto iets overmatig veel vermogen aan het trekken is, dan wel te veel (mechanische) weerstand levert
 

Pindasaus

Forumguru
Probeer eens of de start-stop nog werkt. Zo niet, dan kan je in het informatiescherm wat de reden is. Op je radio het knopje CAR, paar keer drukken tot het scherm ziet met de auto. Zo uit mijn hoofd heet dat scherm 'wagenstatus'. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de airco of dynamo meer vermogen nodig hebben.

Met welk apparaat heb je auto laten uitlezen?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Het zou kunnen dat de koelvloeistoftemperatuur niet goed wordt doorgegeven aan de ECU (de ECU gebruikt een andere meting dan wat je op het dashboard ziet), waardoor de auto denkt dat de motor nog steeds koud is.
 

BasPenny

Nieuw lid
Probleem is opgelost, bleek dat deze auto uitgerust is met een roetfilter (ook al is het een benzine) en deze zat verstopt. Dus de auto is handmatig gegenereerd met uitleesapparaat en roetfilter is schoon geblazen. Blijkt dus dat ik af en toe even een flink eind snelweg moet rijden anders kan het probleem zich weer voor doen.
 

Tees

Donateur
Ah jah, moderne benzine motoren hebben een OPF, de benzinevariant van de DPF. Zat ik in de goede hoek, maar net niet ver genoeg doorgedacht. :-)
Fijn dat t zo eenvoudig opgelost is!
 
Bovenaan Onderaan