Hoog op de wielen

Peter79

Actief lid
Vandaag mijn nieuwe Superb Combi opgehaald (in ander topic zijn de foto's e.d. wel te vinden op later tijdstip). Heb 18 inch Themisto's eronder laten zetten, maar nu valt me op dat hij nog steeds erg hoog op de wielen staat.
Heb al gechecked of the transportbeveiliging eraf is gehaald (waren ze bij mijn vorige O2 vergeten...), maar dat was het geval.
Staat de S2 gewoon zo hoog op de wielen standaard? En weet iemand wat een verlaging kost ongeveer? Lijkt wel of dat ik een 4x4 rij momenteel...(wel makkelijk met die sneeuwresten trouwens).
Bedankt voor de tips en tricks.
 

Skody

Actief lid
De Superb staat standaard hoog op de pootjes. Het maakt hierbij niet uit of je 16 / 17 of 18 inch neemt, hooguit kan het optisch anders overkomen, waarbij je bij de Superb toch zeker wel aan 17 of 18 inch moet denken om het te laten smoelen. Als je hieraan iets wil doen kan je m of laten verlagen met het 'sportonderstel' van Skoda, waarbij 'ie ongeveer 1,5 cm wordt verlaagd of met Eibachs i.c.m. Koni's. Dit verlaagd ongeveer 3 cm. Voor de sedan is dit mooi, voor de combi zou dit wel eens te laag kunnen zijn. Kijk anders even in m'n album. De Combi is hier uitgerust met het sportonderstel en 17 inch, de sedan met 4 cm. Dit was te veel o.a. bij het nemen van hobbels in de wegen / drempels e.d. Ik weet dat deze sedan nu andere vering heeft gekregen van Eibach waarbij 'ie 3 cm is verlaagd en dat dit gewoon erg goed staat. Succes ermee!
 

Peter79

Actief lid
Zojuist toch weer even bij dealer geweest, daar ik toch vond dat het erg hoog was. We hebben even de centimeter erbij gepakt en een vergelijk gemaakt tussen een S2 Combi die in de showroom (zonder sportonderstel) stond en die van mij. Showroom had ongeveer 6-6,5cm ruimte tussen band en onderkant wielkast en die van mij ruim 9,5. Scheelt dus 3cm en dat verklaart wel wat.
Dealer gaat nu onderzoeken wat hier mee is, maar ik begin te twijfelen of ik wel de juiste veren/schokbrekers eronder heb. Weet niet of er verschillende veren/brekers worden gebruikt behalve de standard en voor het sportonderstel (4x4 andere type misschien). Wordt dus vervolgd, want ik moet eerlijk zijn: het ziet er niet zo mooi uit en dat is gewoon zonde bij zo'n mooie auto met 18".
 

andrehj

Forumguru
Hebben ze niet toevallig het slecht-wegdek pakket gemonteerd? Meem me ergens te heugen dat dat zo'n 3cm scheelde, maar weet niet meer waar ik dat ooit heb gelezen.
Edit:
Hier wordt (in posting nr. 4) gesproken over 20 mm hoger.
En in posting nr. 7 staat een foto van een Superb met slecht-wegdekpakket. Lijkt dat wat op de jouwe?
 

Hetzer

Forumguru
@Peter, heb even je fotoalbum bekeken en ik moet ook constateren dat je Superb inderdaad wel erg hoog op de poten staat.
 

Peter79

Actief lid
Andrehj: bedankt voor de link naar de duitse site. De foto lijkt sprekend hoe mijn S2 er momenteel uitziet. Zal maandag/dinsdag even "verse" foto's hier uploaden, nog geen tijd voor gehad.
Maar dit "slechtweerpakket" zou wel een hoop verklaren.
Ga morgen direct even met dealer spreken, kijken wat hij ervan zegt. to be continued.....
 

Ronnie

Forumguru
Het is geen "slechtweerpakket", maar een "Slechtwegepakket", dit is een groot verschil.
In VAG-kringen is de laatste ook bekend als "Nordic-paket";
De eerste is het z.g. "Slechtwetterpaket" van vroeger; (Breedstralers, koplampwissers, verw.sproeiers, standkachel enz.)
 

cvegreen

Forumguru
Dat slecht wegdekpakket is dan eerder voor ons belgen heel belangrijk ,met al die belabberde wegen hier . Verlagen heeft hier in België echt geen zin , met al die putten en bulten in onze wegen .
 

Peter79

Actief lid
Het verhaal gaat door en ik heb jullie expertise nodig. Uiteindelijk bleek dat de transportbeveiliging er dus nog op zat!! Dit is wel heel slecht, daar dit dus de 2e keer is dat dit mij is gebeurd (ook al bij mijn O2 een paar jaar geleden). Maar de auto blijft hoog op de wielen. Heb jalex_h om hulp gevraagd om zijn afstand te meten en hieruit bleek dat mijn auto nu nog steeds 1,5cm te hoog ligt. Heb na zijn voorstel al mijn codes (opties) in gevoerd op een website en de enige code die iets met mijn hoogte van doen heeft is:
L30 = Suspension range 30 installation control only, no requirement forecast

Nou weet ik niet wat dat betekent, kan het ook nergens terugvinden (misschien niet goed gezocht). Hebben jullie nog andere ideeen? Afgelopen week bij dealer geweest en volgens hem is het onderstel en veren correct. Dit is gecontroleerd aan de hand van kleurcodes op de veren (die ik niet weet, zie alleen wat rood/wit/gele stippen)
Jullie hulp is welkom. Foto's van auto en inzoom van wielen staan in mijn album.
 

Ronnie

Forumguru
Ik heb het nagekeken in Etka:
Kleurcodering voorveren = 1 ring rood. 1 wit , 1 rood, Kan ook: 2 ringen oranje en 1 wit; Deze cobinatie staat voor GKV (gewichtsklasse vorderachse) PR L30. (best.nr 1K0 411 105 BP € 75,98.)
Als extra info staat erbij: L30 Federbereich 30 ; Nur einbausteuerung, keine bedarfsprognose.
 

Peter79

Actief lid
Ronnie: hartelijk bedankt, maar om heel eerlijk te zijn zegt het me echt helemaal niets. Is dit goed of niet goed? En weet je heel toevallig wat de andere mogelijkheden zijn?
 

Ronnie

Forumguru
Als de code L30 op de uitvoeringssticker staat, dan kijk je naar de voorveren of de kleurringen (likjes verf) corresponderen, en dan weet je dat de auto op de correcte hoogte staat. (dit bedoelde ik met mijn verhaal.)
 

Peter79

Actief lid
Dat snap ik, maar dan is de vraag nog steeds: Is L30 de correcte vering voor mijn auto? Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn vraag.
 

Ronnie

Forumguru
Misschien kun je aan de hand van de bijlage even wat nrs. opschrijven, dan kan ik het uitzoeken.
 

Bijlagen

  • Sticker met wagengegevens en onderstel PR.doc
    56 KB · Weergaven: 30

Peter79

Actief lid
Ronnie: hierbij mijn codes in volgorde zoals gevraagd:

1) L30
2) G07
3)2UA
dus zo te zien (weet niet of je een standaard voorbeeld had toegevoegd) is alleen het eerste gegeven verschillend.
Hoop dat je wat kan vinden dat een verklaring geeft.
Bedankt weer
 

Ronnie

Forumguru
2UA betekent een standaard onderstel, de waardes vind je terug in de bijlage, 1e tabel.
Dan is het nog een kwestie van de wagenhoogte op punt A nameten en je weet het zeker.
 

Bijlagen

  • Voorgeschreven waarden vooras.doc
    60 KB · Weergaven: 27

Peter79

Actief lid
Ga eerst even meten en dan kijken we verder. Die andere codes, zeggen die ook nog wat? Ik had een gewoon onderstel besteld, dus qua code klopt dit ook. Dus ik dacht dat er misschien ook iets anders was, qua veren ofzo.
 
Bovenaan Onderaan