hoi en een vraag

Hoi,

ik ben nieuw hier hier. wij hebben ondertussen onze tweede Skoda Octavia. Onze eerste auto hebben we gekocht in 2012.
Een super fijne auto, helaas is deze in december 2021 total loss gereden door een kettingbotsing.
Bestuurder die het veroorzaakte zat om kwart voor 7 in de ochtend naar de weilanden te kijken in December!
we hebben toen een tweedehands Octavia gekocht van 1 jaar oud. Ook weer een fijne auto.
Ik ben op deze site terecht gekomen omdat ik graag onze columbus navigatie wil updaten.
Gelukkig al veel tips voorbij zien komen. Ik heb de download kunnen doen. en ook netjes uitgepakt met het voorgestelde programma.
ik heb het nu op een SSD kaart staan en ook op een SD kaart. deze al verschillende keren geprobeerd te connecten in de auto, zoals ook beschreven.
maar ik krijg geen melding bij de systeem na drukken op updaten dat ik ergens op kan klikken om de update te starten. Vandaar dat ik nu toch hulp vraag via deze site. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

SuperBeeb

Forumguru
Welkom hier!
Heb je wel de originele Skoda navi SD gebruikt? Daarop staat een verborgen bestand (oid, ik ben een tech-leek) waardoor de SD als Skoda navi-SD wordt herkend.
En voor het downloaden van de update op je SD moet je ook de aanwijzingen precies volgen. Heb dat in t verleden ook een paar keer gedaan, was - voor mij - een uitdaging, maar is uiteindelijk wel gelukt.
Hopelijk kunnen andere leden mijn tips aanvullen (of corrigeren ;) ).

Rallye

Forumguru
Wat @SuperBeeb zegt geldt voor de MIB Amundsen, niet voor de Columbus volgens mij. Voor de Columbus was een Skoda SD-kaart nooit een vereiste.
@coolcat Heb je inderdaad een Columbus of toch een Amundsen? En heb je een Octavia 3 of 4?

Canon-Eye

Forumguru
Er zijn mensen actief op het forum die het systeem zodanig kunnen "bijscholen" dat het voortaan alle willekeurige SD-kaarten accepteert. Mijn Amundsen MIB2 heeft ooit zo'n behandeling ondergaan bij @Rainesh (omgeving Den Haag) omdat de gratis mapcare verlopen bleek te zijn en ook omdat de West-Europakaarten te groot waren geworden voor een 16GB SD-kaartje. Daarom voor een tientje een Kingston 32GB kaartje gehaald en dat werkt al jaren prima.

Updaten is dan simpel: backup maken van de sd-kaart (voor de zekerheid, zodat je terug kunt mocht er iets fout gaan), sd kaart leegmaken (eventueel formatteren), gezipte nieuwe kaartbestand downloaden, uitpakken naar de sdkaart en klaar.

hemi24

Donateur
Jammer al deze antwoorden…

Een 2021 Octavia is er één van de 4e generatie, dus daar ga je geen SD kaart in kwijtraken!

Je zult moeten updaten via de USB-C poort.
En dan zou ik geen draagbare hardeschijf gebruiken, maar een usb-stick.

Bovenaan Onderaan