Hoger verbruik door 19" banden?

gert riva

Nieuw lid
Hoi iedereen,

eerste berichtje.

Mijn werkgever bestelde enkele weken terug een Superb Combi Elegance Greenline... Deze is standaard uitgerust met 16-duimers, en dat vind ik een beetje naar de kleine kant... Daarom heb ik al 19-duimers gekocht.
Nu is mijn vraagje,... welk meerverbruik zou dat geven ????

Trouwens.... het wordt een Magical Brown (de eerste van België naar het schijnt ), met donkere ramen, elektrische achterklep, columbus navi, xenons, enz...

Bedankt voor je reactie

Welkom mooie bak.

Denk niet dat de duimers maatjes invloed hebben op het verbruik wel de breedte van de band. Maar ja wat is meer dat heb je er voor over de velgen maken namelijk de auto af.

Bakkertje

Forumguru
Welkom hier!

De 114 grams uitvoeringen van de Superb worden (in Nederland in ieder geval) geleverd met lage rolweerstand banden om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Ik weet niet of er banden zijn met lage rolweerstand in 19 inch? Meestal liggen daar ook wat bredere banden op dan de standaard 205, het verbruik zal dus hoe dan ook flink toenemen, hoeveel precies weet ik niet.

Overigens ben ik als Nederlander knap jaloers dat je in België een elegance utivoering kunt bestellen met slechts 114 gram uitstoot. Hier in Nederland kun je enkel de Actvie en Ambition bestellen..

Noord26

Forumguru
Het meerverbruik zal niet zo zeer afhangen van de banden. Het zijn het stuk grotere gewicht van velgen wat je terug gaat zien in het verbruik. Al die extra massa moet namelijk telkens ook extra rond gedraaid worden door hetzelfde koppel.

Zo zijn er voorbeelden van mensen op 16" 'light-weight' velgen met banden met veel grip (= veel rolweerstand) welke zuiniger rijden als mensen met 15" icm lage-rolweerstands-banden..

gert riva

Nieuw lid
De standaard banden zijn inderdaad banden met lage rolweerstand in maatje 205-65-16
De aangekochte velgen ( van audi A8 ) hebben "gewone" banden in maat 225-35-19

hemi24

Forumguru
persoonlijk zit ik op een meerverbruik van 0,3 l/100km voor mijn zomerbanden (225/45R17) t.o.v. mijn winterbanden (205/55R16) Beide "gewone" Michelins

Antera

Donateur
je verbruik heeft te maken met de volgende factoren:

wielgewicht
Breedte van de banden en daarmee ook het gewicht daarvan
de rolweerstand.

Al met al zal het echt geen bergen gaan zuipen als je niet van een 195 naar b.v. een 245 gaat en ach als je mooi wil zijn dan maakt dit toch ook niet uit zeker

kcj

Actief lid
.....Superb Combi Elegance Greenline....maatje 205-65-16....
.....maat 225-35-19.... België
Is het wel toegelaten dat je er een andere bandenmaat opzet ? Je woont in België... Op het gelijkvormigheidsattest (COC) of Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG) staan de toegelaten bandenmaten op voor dàt type wagen, oorspronkelijk gegeven door de constructeur. Dit kan verschillend zijn per motortype, uitvoering, etc.

Meer info om eventueel het gevecht aan te gaan met de keuring, vind je op : http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-banden

gert riva

Nieuw lid
Nee, natuurlijk mag dat in belgië weer niet (wat mag hier nog wel trouwens, buiten belasting betalen ??? ) , maar dit wordt pas gecontroleerd bij de eerste autokeuring na 4 jaar. Ik houd natuurlijk mijn originele velgen bij om daar winterbanden op te leggen , dus kan ik daar mee naar de keuring hé.....

Rolle

Senior Member
Niet vergeten dat je auto slechts tussen oktober en maart gekeurd mag worden met winterbanden.

Hou ook de aansprakelijkheid bij eventueel ongeval in het achterhoofd als je met velgen/banden rijdt die niet gehomologeerd zijn voor die wagen.

Knolleke

Nieuw lid
Opgelet…het opgetekende ‘gemeten’ verbruik wordt (ook) beïnvloed door verkeerde parameters…
Een andere velgdiameter (16, 17 enz.) al of niet in samenhang met een andere bandhoogte (50, 60 enz.) geeft een andere (wiel)bandomtrek. De afgelegde afstand is daardoor op de kilometerteller niet (meer) correct en geeft dus een foutieve berekening van het verbruik!
Voorbeeld: het berekend verschil van onze zomerbanden vs onze winterbanden
Zomerbanden 225/50/R17 = diameter 65,68 cm = omtrek 206,34 cm
Winterbanden 205/55/R16 = diameter 63,19 cm = omtrek 198,52 cm
of... verschil in omtrek = -7,82 cm of 3,79% geeft een afwijking van: 100 Km/uur op de teller voor de zomerbanden geeft 96,21 Km/uur op de teller voor de winterbanden.
( Zie www.korvers.nl/?p_nav=bereken )

dj.verhulst

Forumguru
met bedoel je met 16 duim = ich de diameter ?? meestal is de breedte van de band de factor , maar hoe breder hoe meer rolweerstand

michelover

Forumguru
Als de wagen is uit gerust met een tyre-leak systeem moet je bij het wisselen van wielen even het knopje indrukken. Het systeem is hierna ingesteld op je wielen. Volgens mij wordt dan ook je brandstof verbruik meting aangepast evenals de correctie van de snelheid. Het systeem zit volgens mij standaard op de Superb.

andrehj

Forumguru
Laatste drie zaken kloppen niet. Het TPM systeem meet alleen met rotatieverschillen. Als een wiel dus ineens sneller gaat draaien doordat het lek is (afrolomtrek neemt af), komt er een foutmelding. Het systeem weet dus niet hoe snel de auto werkelijk rijdt.
En het zit niet standaard op de Superb, maar enkel op de duurdere modellen.
Toevallig ben ik aan het uitzoeken hoe ik mijn snelheidsmeter kan kalibreren (brandstofverbruiksmeter is al gelukt), maar dat valt nog niet mee (Google op "distance impulse number").

Knolleke

Nieuw lid
De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x17 is 6 inch breed en heeft een diameter van 17 inch. (1 inch = 2,54 cm dus een 17 inch = 2,54 cm x 17 heeft een diameter van 43,18 cm – de diameter van een 16 inch = 2,54 cm x 16 = 40,64 cm ) Reken daarbij eventueel ook nog eens een verschil in hoogte van de band en je bekomt tussen twee verschillende bandendiameters ook twee verschillende ‘wielomtrekken’…
Wat ik bedoelde is dat dit omtrekverschil bij de kilometermeting (zowel door de boordcomputer als door manuele berekening) een niet correcte meting geeft zowel in snelheidsmeting als in afstandsmeting, omdat de afstand van één wieldraai kan verschillen met de originele banden (waarvan de wielomtrek door de boordcomputer gekend is).
Als je over een GPS met snelheidsmeting beschikt is de eventuele afwijking met de boordkilometerteller, door een andere wieldiameter, er duidelijk uit af te leiden.
Als je met een ‘foute’ afstandsmeting uw ‘brandstofverbruik’ uitrekent klopt de uitkomst van uw gemiddeld verbruik ook niet, omdat de afgelegde kilometers foutief zijn!
Deze ‘foutieve’ berekening heeft niets te maken met de ‘breedte’ (205, 215, enz…) van de band die inderdaad via de rolweerstand ook op het ‘verbruik’ inwerkt.

Het bandenspanningcontrolesysteem (Tyre leakage) herkent tijdig spanningsverlies in een band en waarschuwt de bestuurder hiervoor. Dit systeem detecteert geen ‘wielomtrek’ en past dus uiteraard uw boordcomputer niet automatisch aan en dus ook uw ‘kilometerteller’ niet…

http://www.audi.nl/nl/brand/nl/tools/advice/glossary/reifendruck-kontrollsystem.browser.html

andrehj

Forumguru
In jouw link worden twee verschillende systemen beschreven. Skoda gebruik (gelukkig) de bovenste en die meet GEEN luchtdruk, maar snelheidsverschillen (via het ABS/ESP systeem).

gert riva

Nieuw lid
Serieuze uitleg allemaal, maar nu weet ik nog altijd niet werk meerverbruik ik mag verwachten..... 0.5l 1l 1.5l ???

s-line

Forumguru
Hoi,ik rij nu op mijn 16 inch winterwielen en het gemiddeld verbruik bij een combinatie rit (dus snelwegen en binnendoor ) ligt nu op de boordcomputer op 7.9 l/100km. En met de 19 inch met 225/35 ligt dit op 8.4 of 8.5/100km.

Gr.michiel

Bovenaan Onderaan