Hogedrukrail/brandstofverdeler

vormit

Donateur
Beste collega rijders,
Gisteren kreeg ik mijn Skoda Kodiaq (105.792 km) niet gestart en stonk erg naar benzine.
Hij is op 22-2-2022 nog APK gekeurd.
Nadat ANWB heeft gekeken is hij weggesleept naar dealer.
Het blijkt een kromgetrokken hogedrukrail/brandstofverdeler/injectiespuitleiding.
Indicatie kosten wegslepen en reparatie straks een 1000 euro ex btw.
Nu heb ik wat gezocht op internet maar volgens mij zit deze nagelvast op de motor.
Is dat normale slijtage?
Dealer heeft garantieverzoek ingediend bij Skoda Nederland maar Skoda Nederland heeft dat verzoek afgewezen.
Skoda Nederland zegt dat het geen fabricage/montage fout kan zijn omdat het zelden voorkomt.
Is dat volgens jullie ook zo?

Alvast bedankt voor reactie,
mvg Louis
 

Tees

Donateur
Das weer een interessante redenering door vrind Pon...het komt zo weinig voor, dan kán het niet aan ons liggen!

Ik zie dat je Beer uit 2018 is en ruim 100k km op de teller heeft. Een hogedrukrail is geen slijtage onderdeel en zou dus ook niet na 4 jaar kapot moeten gaan. In die zin zou je wel recht op garantie hebben, ook al zit je buiten de garantieperiode. Buiten de garantieperiode ligt de bewijslast hiervoor helaas wel bij de consument.
Ander probleem is dat recht hebben iets anders is dan recht krijgen. En zeker met Pon, die stribbelt altijd zoveel mogelijk tegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: HvdH

hemi24

Forumguru
Vreemd verhaal van beide kanten; ik kan me vanuit technisch oogpunt niet voorstellen hoe een inspuitgallerij krom zou kunnen trekken..!
 

Cordoba

Forumguru
De redenering van Pon klopt echt niet: ook zeldzame fabricagefouten komen voor.

Dat een hoge druk rail geen slijtagedeel is, ben ik niet met @Tees eens, want leidingen waar vloeistof doorheen stroomt die slijten altijd wat, maar dat mag niet na 100 of 200k km al gebeuren.

Het meest waarschijnlijke lijkt mij dat er bij onderhoud/inspectie iets fout is gegaan, en dat daardoor de boel krom is getrokken. Bij 'iets foutgegaan tijdens onderhoud/inspectie' denk ik aan krachten uitoefenen op de rail (bijvoorbeeld er op leunen om ergens bij te komen) of bevestigingspunten (deels) loshalen waardoor er onevenwichtige krachten op de rail komen. Eigenlijk zoals er jaren terug specifiek een probleem was met de remmen van de Volvo's van de politie, later bleek dat de politiegarage bij onderhoud de remmen los aan de remleiding liet hangen, en dat dit de oorzaak was.
 

Tees

Donateur
Goed, élk onderdeel aan een auto slijt, maar dat maakt het nog geen slijtageonderdeel. Een slijtageonderdeel is het pas als het significant minder lang meegaat dan de verwachte levensduur van de gehele auto en dus over het algemeen periodiek vervangen wordt. Gelukkig zijn we het er over eens dat een hogedrukrail niet nu al kapot mag zijn.
 

EdK

Forumguru
Dealer heeft garantieverzoek ingediend bij Skoda Nederland maar Skoda Nederland heeft dat verzoek afgewezen.
Skoda Nederland zegt dat het geen fabricage/montage fout kan zijn omdat het zelden voorkomt.
Tsja de reactie PON verbaast me niet in deze.
Maar als je dealer al een garantieverzoek heeft gedaan geven ze mijn inziens hiermee aan dat dit niet normaal is !
Nu heb jij de massel als eigenaar niets met PON van doen hebt, Jij hebt de wagen aangeschaft bij je dealer en daar heb jij mee te maken.
En veel dealers proberen er onderuit te komen door te zeggen dat PON de garantie afwijst, maar dat is zijn probleem en niet de jouwe in beginsel.
Dus zou toch eens met je rechtsbijstand eens kijken in hoeverre je het toch als garantie gerepareerd krijgt of vanwege de leeftijd / kilometers er een coulance regeling inzit !

Dat de dealer zich achter PON probeert te verschuilen is iets wat vaker voorkomt maar waar je geen genoegen mee hoeft te nemen.
 

vormit

Donateur
Beste collega rijders,

Mede dankzij jullie reacties heeft de dealer ingezien dat het inderdaad geen normale slijtage is die je op klant zou moeten verhalen. Dit in tegenstelling tot Skoda Nederland (Pon), waar ik zo lang als ik Skoda rijd geen enkele support van heb ontvangen. ik rijd al meer dan 40 jaar auto (Toyota, Renault, Volvo) en heb nog nog nooit van een importeur zo weinig ondersteuning gehad. (gemiste kans)

Hulde dus voor dealer BROEKHUIS in Zwaag en Bart Volten de Service Adviseur.

Bedankt voor jullie steun forumleden!
 

Tees

Donateur
Het wordt dus volledig door de dealer vergoed? Heel netjes opgelost, fijn dat ze het zo oppakken. En fijn dat je t even terugmeldt!
 

EdK

Forumguru
Netjes dat men het inziet en dat men zich niet verschuilt achter de importeur....
Importeur kan dus zeker nog wat leren van zijn dealer(s)
En hoop voor je dealer dat hij uiteindelijk ook nog een vergoeding krijgt van PON in zijn kosten die hij aan jou maakt.
En nogmaals als jij ondersteuning krijgt van een importeur dan is dat goodwill want in theorie ben je de koop aangegaan met de dealer en niet met de importeur.
 

vormit

Donateur
Formeel heb je gelijk maar als ik een vraag had waar mijn dealers geen antwoord op wisten ( bij andere merken) werd ik niet teruggestuurd naar de dealer maar kreeg ik de product specialist van bijv. Volvo aan de lijn.
 
Bovenaan Onderaan