Hoge(re) toeren bij starten

mister9

Actief lid
Hallo,

Bij het starten van onze O2, 1.4 tsi, hebben we regelmatig dat de toeren wat hoger blijven na het starten. Dan zakken de toeren niet naar 900 tpm, maar blijven dan hangen op zo'n 1300 tpm. Als ik de motor dan uit zet, en opnieuw start, dan zakken de toeren we naar een mooi stationair.

Herkent iemand dit? En is dit iets om me zorgen om te maken?

Alvast dank!!
 

Lexris

Lid
Bij een koude motor is het normaal dat het toerentaal ongeveer 300 toeren hoger is. Dit moet vanzelf zakken als de motor wat warmer wordt. Gaat over het algemeen vrij snel. Als de motor gewoon warm is, dan zou dit niet moeten gebeurden volgens mij. Misschien moet er dan eens een keer bij de garage navraag worden gedaan of instellingen worden aangepast.
 

motomarz

Senior Member
Jep, hier ook het geval, maar nog niet echt als storend ervaren.
Viel wel op inderdaad.

Maar waarom nu bij het warme weer? en niet een paar week geleden toen het kouder was?

Nee, het is niet omdat de airco extra moet werken, want die gaat nog een tikkie later aan.
 

ertromp

Forumguru
Ook bij mij is dat het geval. Of het nu warm of koud is bij de eerste start in de ochtend een verhoogd toerental.
Op verschillende binnenlandse en buitenlandse forums lopen er discussies over.
Zo worden als mogelijke oorzaak genoemd:
Emissieregeling
Boordspanning te laag
Etc.
Een exacte verklaring is (nog) niet naar voren gekomen.
Ik ben benieuwd of iemand hier op het forum een verklaring heeft.
 

Ron_2

Senior Member
Onze Yeti doet het ook, zo'n beetje om de dag, daarbij maakt de uitlaat meer geluid, alsof er inwendig een klep geopend is.
Wegrijden is dan erg vervelend, bij de eerste drempel of bocht in de straat dendert hij gewoon door als je gas loslaat en als je weer gas geeft hikt hij, voor de omgeving rij je dan als een leerling op de eerste rijles. Je gaat echt voor- en achterover over in je stoel.
De aanduiding in het display van het benzine verbruik is dan bij die rit óf extreem laag, óf extreem hoog, of hij ook werkelijk meer of minder verbruikt kan ik op die korte afstand niet zeggen, ik denk dat alleen de aanduiding tijdelijk afwijkt.
Het rare is dat hij het pas ging doen toen de temperaturen omhoog gingen, zelfs bij min 20 startte en liep hij als een zonnetje op een normaal toerental.

Afgelopen maandag ben ik even langs de dealer geweest, de receptionist herkende het van de auto waar hij zelf mee rijdt, die doet het soms en een "stoot op het gas" is voldoende om het toerental te laten zakken, daarom heeft hij er nog nooit naar laten kijken. Bij mij helpt dat overigens niet, alleen uitzetten en opnieuw starten helpt, of je rijdt de eerste 20 á 30 seconden gewoon rot.

Komende maandag zet ik hem daar neer en gaan ze er naar "kijken". Ik ben een beetje bang, gezien het feit dat nergens op alle fora de dealer iets weet of op kan lossen, dat ik hem weer meekrijg met de boodschap dat hij uitgelezen is maar dat er niets gevonden is.

Op het andere Skoda forum lopen twee topics hier over, als je Googled komt het op veel fora voor, bij VW, Seat, Audi en Skoda en in diverse landen, nog nergens heb ik een reactie gezien dat de dealer het opgelost heeft.
Kennelijk is het iets wat zo hoort, ik vind het alleen niet bij een auto van deze tijd passen dat je niet fatsoenlijk weg kunt rijden, en omdat hij het steeds vaker gaat doen stoort het me behoorlijk, dit is geen nieuwe auto waardig.
 

Ron_2

Senior Member
Bij een koude motor is het normaal dat het toerentaal ongeveer 300 toeren hoger is. Dit moet vanzelf zakken als de motor wat warmer wordt. Gaat over het algemeen vrij snel. Als de motor gewoon warm is, dan zou dit niet moeten gebeurden volgens mij. Misschien moet er dan eens een keer bij de garage navraag worden gedaan of instellingen worden aangepast.

Hier wil ik even apart op reageren, 5 maanden lang heeft onze Yeti gestart op 1200 toeren en zakte vrijwel binnen de seconde naar 800 toeren waarna je probleemloos weg kon rijden, ook bij min 20 in januari.
Pas in mei of juni begon het met 1 keer per 2 weken, het werd 1 keer per week en nu is het bijna om de dag, omdat het dus de ene keer wel en de andere keer niet gebeurt is het dus echt geen normale start. Het is een wereld van verschil.
Het horten en stoten komt niet bij iedereen voor, maar wordt op de fora bij enkelen gemeld, ook bij onze Yeti dus.
 

ertromp

Forumguru
Het horten en stoten herken ik gelukkig niet. het is echt een kwestie van de eerste 10 sec en hoog toerental en inderdaad het gebeurd zeer willekeurig.
 

Michel

Forumguru
Het willekeurig hogere toerental na een koude start is herkenbaar, maar meestal is dat na 30-60 seconden alweer verminderd. De motor hort en stoot dan niet (altijd) als ik wegrijd. Hoogstens is het even anders rijden, omdat er bij lage snelheden geen gas hoeft te worden gegeven en de motor tijdelijk vanzelf een hoger stationair toerental aanhoudt. Daar moet je dan even op anticiperen, maar dat is niet hinderlijk.

Één maar op de vorige alinea: ik heb wel met horten en stoten na een koude start te maken gehad als ik een andere brandstof had getankt. Er wordt altijd gezegd dat de kwaliteit bij alle pompen hetzelfde is en dus geen verschil moet geven, maar ik heb al een aantal keren meegemaakt dat mijn auto minder goed oppakt na een koude start als ik bijv. bij de BP heb getankt. Dit gebeurt niet altijd, maar soms zit er weer zo'n periode tussen. Als ik dan vervolgens bij een ander merk pomp tank (ik rijd de tank vaak tamelijk ver leeg) dan is dat probleem vaak ook weer verholpen. Dus dat wil ik Ron_2 als tip meegeven: probeer eens benzine van een ander merk.
 

Ron_2

Senior Member
Dus dat wil ik Ron_2 als tip meegeven: probeer eens benzine van een ander merk.
Ik tank meestal bij een witte pomp hier verderop, het is de goedkoopste en ze hebben een snelpomp, dan hoef je niet naar binnen om af te rekenen.
Daar tank ik al 5 jaar met de 2 vorige auto's zonder ooit iets gemerkt te hebben, maar die waren beiden van een oudere generatie dan de TSI motor.
Soms tank ik bij de Shell, of dat verschil maakt heb ik niet gemerkt, het vermengt natuurlijk met de nog aanwezige benzine.

Over 2 weken gaan we op vakantie met de caravan, vanaf nu tank ik hem af met 98 ron benzine, dat schijnt ook iets meer vermogen te leveren omdat de TSI motoren zichzelf iets anders instellen bij 95 ron om pingelen te voorkomen. In Frankrijk is 98 sowieso makkelijker te vinden dan hier.
Ik ga het wel ervaren of er dan iets verandert, van de garage verwacht ik maandag niet zo heel veel, maar dan is hij in ieder geval uitgelezen op eventuele storingen.
 

SOC2FL

Nieuw lid
Ik heb hetzelfde opgemerkt inderdaad. Het eerste dat in mij opkomt is dat de computer denkt de choke nodig te hebben, dit zou namelijk ook het 'vreemde' wegrijden verklaren. Vreemd genoeg is het inderdaad pas op komen zetten bij warmer weer. Ik heb er nog niet naar laten kijken, maar dat wel al meerdere keren overwogen.
Overigens helpt het bij mij wel om 'een dot gas te geven', dan loopt het toerental netjes terug naar 800 a 900 toeren.

Het is, mijn inziens, niet iets om je zorgen over te maken. Schadelijk voor de auto is het niet.
 

Ron_2

Senior Member
Ik heb net de auto weer opgepikt bij de dealer, er zijn geen storingen gevonden. Wel heb ik een goed onderbouwd antwoord wat men officieel bij de importeur vandaan heeft.
Het is inderdaad een vanwege mileu-eisen bewust ingeprogrammeerd "gedrag" om de katalysator versneld op te warmen, het inspuitmoment en ontstekingstijdstip worden verlaat en het toerental verhoogd, hij loopt dan harder, minder mooi met ook iets meer uitlaat geluid. (die van ons stottert dan helaas)

Alles is afhankelijk van een paar factoren:
  • Het gebeurt alleen bij een buitentemperatuur tussen +18 en +33 graden (vandaar dat het bij onze nieuwe auto's pas vanaf de lente speelt).
  • De auto moet minstens 6 uur stilgestaan hebben.
  • Het wordt mede bepaald door de omstandigheden en afstand van de vorige rit. (vandaar de ogenschijnlijke willekeur en de verschillen in de frequentie waarin het voorkomt bij ieder van ons)

Er mag (kan) niets aan veranderd worden omdat de auto anders niet meer aan de milieu eisen voldoet, we zullen er dus mee moeten leren leven.
Ik ben niet tevreden over het wegrijden op zo'n moment, maar wel over het antwoord van de dealer, ze hebben het serieus opgepikt en de moeite genomen een goed antwoord te krijgen waar ik wat mee kan.
 

arjahoekstra

Actief lid
Die hogere toeren bij starten heb ik ook. Wat de dealer zegt dat het ingebakken gedrag is, is grote onzin. Dat zou betekenen dat onze auto de eerste anderhalf jaar niet goed zou zijn geweest. Nu hij sinds een maand of vier ditzelfde gedrag vertoont blijkt het in ene een producteigenschap te zijn? Inmiddels zijn de bougies,bobines,inspuiters, luchtinlaattraject, kettingspanner vervangen.Allen echter zonder het gewenste resultaat. Auto gaat half september naar PON toe, en dan mogen ze daar naar hartelust sleutelen tot ze het gevonden hebben. Heb namelijk een auto gekocht die gewoon netjes rond moet lopen , óók de eerste twintig seconden, zonder te horen en te stoten. Andere auto in showroom dealer loopt nl. wel mooi, en die van mij deed dat óók de eerste anderhalf jaar.
 

Ron_2

Senior Member
Die hogere toeren bij starten heb ik ook. Wat de dealer zegt dat het ingebakken gedrag is, is grote onzin. Dat zou betekenen dat onze auto de eerste anderhalf jaar niet goed zou zijn geweest.

Het is een officiele PON verklaring die de dealer aan de klant doorgeeft.
Ik denk dat jouw probleem anders is omdat jij een 1.8 hebt, die valt in een hogere uitstoot en een ongunstiger energielabel.
Best mogelijk dat het beschreven verhaal dus helemaal niet voor de 1.8 geldt omdat ze met deze motor sowieso geen C-label kunnen halen.
Mijn Yeti is een 1.4 en op het andere Skoda forum zijn er enkelen die het probleem hebben met een 1.4

Dat is wat ik denk, als ik nu onzin klets zal er wel iemand anders zij die het rechtzet ;)
 

mister9

Actief lid
Ik vind de verklaring juist niet aannemelijk. Waarom is het dan dat als je de auto direct uitzet, (dus zonder een meter gereden te hebben), het probleem zich dan niet voordoet?
 

Ron_2

Senior Member
Ik vind de verklaring juist niet aannemelijk. Waarom is het dan dat als je de auto direct uitzet, (dus zonder een meter gereden te hebben), het probleem zich dan niet voordoet?

Simpel, want die tweede keer dat je start voldoe je niet meer aan de voorwaarde dat hij minimaal 6 uur stilgestaan moet hebben, hij heeft immers een paar seconden daarvoor al (ook al is het maar heel eventjes) gelopen.

Voor mij klopt het verhaal prima, gisteren startte ik hem met 17 graden buitentemperatuur en hij liep normaal, vandaag was het al 21 graden toen ik voor de eerste keer startte en het toerental was verhoogd, dus ook dat stukje klopt.
Daarbij nogmaals, het was geen verhaal van de dealer, zij hebben een service-bulletin van de importeur over dit verhaal.
Alleen jammer dat het niet echt gecommuniceerd wordt naar de klant (behalve door mijn dealer dan), dat zou heel wat pagina's vragen en gissingen op fora gescheeld hebben.
 

hemi24

Forumguru
Er mag (kan) niets aan veranderd worden omdat de auto anders niet meer aan de milieu eisen voldoet, we zullen er dus mee moeten leren leven.
Ik ben niet tevreden over het wegrijden op zo'n moment, maar wel over het antwoord van de dealer, ze hebben het serieus opgepikt en de moeite genomen een goed antwoord te krijgen waar ik wat mee kan.

Totdat bij 112k het toch een defect 2-massa vliegwiel blijkt te zijn, zoals destijds bij mijn 1.6 TDI, en dat na al die tijd te bij elk bezoek te hebben "gezeurd" of er niet een update van de motorelectonica beschikbaar was, omdat ik niet tevreden was over de onrustige stationaire loop van de motor en de manier waarop deze reageerde bij het aangrijpen van de koppeling bij het wegrijden...
 

Rallye

Forumguru
@hemi24: ik heb nog geen klachten gelezen over het tweemassavliegwiel bij benzinemotoren, zoals van de topicstarter. Dat lijkt me toch meer iets van diesels, of niet?
 
Ik heb net de auto weer opgepikt bij de dealer, er zijn geen storingen gevonden. Wel heb ik een goed onderbouwd antwoord wat men officieel bij de importeur vandaan heeft.
Het is inderdaad een vanwege mileu-eisen bewust ingeprogrammeerd "gedrag" om de katalysator versneld op te warmen, het inspuitmoment en ontstekingstijdstip worden verlaat en het toerental verhoogd, hij loopt dan harder, minder mooi met ook iets meer uitlaat geluid. (die van ons stottert dan helaas)

Bedankt voor dit antwoord. Een oplossing is het echter niet. Mijn Fabia 1.2 stottert dan helaas niet, maar racet wel in de 2e versnelling.
Hebben VW en Seat hier ook last van? Dat zou wel logisch zijn, als dit euvel bewust ingeprogrammeerd is.
 

Race Eend

Forumguru
Misschien een idee om die verhoogde koudstart topics eens samen te vegen of een sticky te maken? Want ongeveer in elk model specifiek forum komt deze vraag (meerdere malen) voor.

Terwijl het gewoon normaal gedrag is vanwege alle milieu eisen tegenwoordig.
 
Bovenaan Onderaan