Hoge piep tijdens het rijden

psmit

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een aantal weken in bezit van een mooie Skoda Octavia 1.0 tsi etec uit 2021. Super fijne auto, maar er is één ding waar ik last van heb. Tijdens het rijden hoor ik, soms wel een paar keer per minuut, een heel hoog piepje. Het klinkt niet als een mechanisch defect, maar meer als iets elektronisch. Ik kan niet herleiden waar het vandaan komt. Je zou het kunnen vergelijken met het geluid van zo'n kattenverjager die bij mensen in de tuin staan, alleen dan zachter. Het duurt elke keer ongeveer een seconde, het is constant aanwezig en de snelheid, wel of geen gas geven of dat ik wel of niet rem heeft geen invloed op de aanwezigheid van het geluid.

Laatst ben ik bij de pon dealer langs gegaan en de monteur reed een stukje mee. Heel af en toe komt het voor dat het minder aanwezig is, maar dit is zeldzaam. Toevallig was er tijdens dat korte ritje niks te horen. Mijn vrouw hoort de piepjes ook, dus het is niet zo dat ik ik mijzelf moet laten nakijken. ; )

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat de oplossing is? Ik hoor graag wat jullie denken.

Gr Peter
 
Laatst bewerkt:

psmit

Nieuw lid
Het komt ook voor als ik heel langzaam rij en als ik op de snelweg niet boven de 100 rij.
 

emilio3333

Forumguru
Heb dit exact ook 4 jaar gehad met een Ateca met een 1.0 TSI. Nooit gevonden helaas.
Erg irritant. Ook weleens gedacht dat het rijwind was van de buitenspiegels.
 

psmit

Nieuw lid
Heb dit exact ook 4 jaar gehad met een Ateca met een 1.0 TSI. Nooit gevonden helaas.
Erg irritant. Ook weleens gedacht dat het rijwind was van de buitenspiegels.
Heb je dit uiteindelijk maar geaccepteerd of inmiddels een nieuwe auto? Ja, daar dacht ik in eerste instantie ook aan, maar het klink te elektronisch. Bij rijwind zou je toch meer een fluitend/suizend geluidje verwachten.
 

EdK

Forumguru
Heb je een DAB radio ?
Schakel die eens over naar FM en luister dan eens of t weg is ?
Had dit met een wagen met DAB, kwam ook een hoge toon uit en ik hoorde zelf niets daar me gehoor iets minder is !
Maar vriendin die zelfs een speld hoort vallen begon erover en is gaan zoeken (luisteren) en kwam uiteindelijk op de DAB radio uit.
Dus als ze mee was stond die op FM was ik alleen in wagen dan stond hij op DAB....... :koffie:
 

psmit

Nieuw lid
Bedankt voor het mee denken. Ik heb dit getest, maar het piepje duikt nog steeds op random momenten op. Daarnaast luister ik meestal iets via Android auto en denk niet dat DAB dan actief is. Ik heb getest met en zonder radio, spotify en het geluid op mute.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

psmit

Nieuw lid
Na wat speurwerk heb ik een filmpje gevonden van iemand die hetzelfde probleem heeft bij zijn Volkswagen Taos. Ik heb op internet nog geen oplossing gevonden. Dit lijkt veel op het piepje dat ik constant hoor. Je hoort het tussen de 1 en 3 seconden.


Slaat iemand hier op aan?
 
Laatst bewerkt:

emilio3333

Forumguru
Ja had dit ook. Ik heb het toen maar laten zitten, niet te vinden.
Heb ook lang gedacht dat het de media-unit in het dashboard kastje was.
Ook lang op gelet maar uiteindelijk opgegeven.
 

psmit

Nieuw lid
Dank voor de reactie. Ben jij toen ook terug gegaan naar de dealer of ben je zelf een zoektocht gestart? Ik heb namelijk nog een jaar fabrieksgarantie en wil mijn uiterste best doen om het toch helemaal uit te laten lopen door de dealer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

emilio3333

Forumguru
Pfff de dealer hoorde het uiteraard niet. Ongeïnteresseerde monteur mee in de auto. Het was een leaseauto dus dan vinden ze je al snel een zeurpiet.
 

psmit

Nieuw lid
Ja, herkenbaar. Ik ben nu bij een PON dealer geweest die zeer netjes en klantvriendelijk is. Ik heb de auto gekocht en flink wat geld neergelegd. Dus ga er werk van maken. Wellicht dat iemand anders wel weet wat het probleem is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

psmit

Nieuw lid
Bij toeval ontdekte ik dat het hoge piepje hoorbaar is wanneer de auto rond of onder de 1000 toeren zakt. Bij het terugschakelen zie je de toerenteller onder de 1000 toeren vallen en soms kort naar 0 terugzakken. Op dat moment hoor je het piepje. Dit gebeurt dan bij zowel terugschakelen als snel doorschakelen. Vandaar dat het niet te linken was aan de snelheid.

Iemand hier ervaring mee?
 

Chr1st0f

Nieuw lid
Ik heb dit ook en het is inderdaad als de motor stil valt. Ik rij nu constant in sportmode en dan valt de motor niet meer uit en dan heb je ook geen piep meer.
 

Arjanl87

Nieuw lid
Mijn 1.0 e-tec doet het ook en ik heb de aanname gedaan dat dit bij het mild-hybrid systeem hoort ?! Zal er weer eens wat beter op gaan letten.
 

psmit

Nieuw lid
Ik heb dit ook en het is inderdaad als de motor stil valt. Ik rij nu constant in sportmode en dan valt de motor niet meer uit en dan heb je ook geen piep meer.
Wat doet de sportmode met het gemiddelde verbruik? Ik betaal zelf de benzine en wil natuurlijk zo zuinig mogelijk rijden. Daarnaast vind ik niet dat dit bij zo'n duurt product hoort. Ik word nog teruggebeld door PON.
 

Chr1st0f

Nieuw lid
Geen idee, mijne is een leasewagen dus voor mij maakt het geen verschil Sowieso vind ik het start stop systeem waardeloos. Telkens als de motor afslaat heb je geen motorrem meer. Als je in de file rijdt is dit zeer lastig, want dan moet je steeds op je rem gaan staan.
 

Canon-Eye

Donateur
Wat doet de sportmode met het gemiddelde verbruik?
Weinig tot niets (meetbaars), in mijn ervaring. Heb zelf ook periodes gereden met de DSG in sportstand en ik kan in het - zowel per tankbeurt als cumulatief - goed in excel bijgehouden vebruik geen structureel verschil ontdekken. Rijstijl is DE meest bepalende factor voor het verbruik en zo lang je je niet laat verleiden om in die sportstand ook 'sportiever' te gaan rijden is er niet zoveel aan de hand.
 
Bovenaan Onderaan