Hoelang duurt het voordat jullie voorruit ontdooit is met voorruit verwarming?

Eind september heb ik een flinke ster in mijn voorruit gehad, die vrijwel meteen door gescheurd is. Daarom gelijk bij autotaal glas in Eindhoven een afspraak gemaakt voor een nieuwe ruit.
Bij na vraag verzekerde de persoon aan de telefoon dat de ruit minstens net zo goed zou zijn als de originele die er nu in zit (ivm camera's / lane assist/ voorruit verwarming etc).

Met de vorst van de afgelopen dagen viel het mij op (of eigenlijk viel het tegen) hoe lang het duurde voordat de ruit ontdooit genoeg was om het ijs eraf te wissen.
Nu kan ik me eerlijk gezegd niet meer herinneren hoe het de vorige winter ging (weinig vorst gehad).

Ook met het ontwasemen van de voorruit merk ik weinig tot geen verschil, wanneer de verwarming aan of uit staat.

Ik heb als referentie de VW Transporter van mijn broer gezien, die een compleet dicht gevroren ruit, binnen no-time, ik gok max twee minuten, genoeg ontdooit heeft om het ijs eraf te wissen.
De Transporter heeft wel zichtbare verticale zigzag lijntjes door de ruit lopen. Dat heeft de Superb dan weer niet,

Kan dit het verschil verklaren? Of zijn mijn verwachtingen te hoog? :D

Dus vandaar mijn vraag aan jullie;

Hoelang duur het ongeveer voordat jullie de bevroren ruit kunnen schoon wissen?
is dit een kwestie van secondes? of net zo als ik een minuut of 5.
 

JeSko

Forumguru
Minuut of 5 is te lang volgens mij, ik lees hier vaker 2 minuten, neem eens een foto van je ruit als je wilt en kan, en ook een foto van de codering die erop vermeld staat.
 
het zijn niet de allerbeste foto's : WhatsApp Image 2024-01-13 at 12.58.06.jpeg
Dit staat er rechts onderin het hoekje,
WhatsApp Image 2024-01-13 at 12.58.04.jpeg WhatsApp Image 2024-01-13 at 12.58.05.jpeg
Ik zie ook geen lijnen of iets door het glas lopen (was bij de vorige ruit ook niet), neem aan dat het een folie is die verwarmd wordt?
 

JeSko

Forumguru
Duidelijke foto's hoor, dit is toch de juiste ruit, en Fuyao is een goed merk dat wereldwijd ruiten levert aan auto fabrikanten, je ziet ook de lichte verkleuring die typisch is voor verwarmde ruiten.... Daar zal het niet aan liggen denk ik.

Misschien dat iemand anders hierover een andere mening heeft?
 

Tees

Donateur
De kleur kan idd duiden op een folie, maar kan ook de IR coating zijn die er sowieso opzit getuige de code. Wat je nog even kan proberen is om de wagen aan te zetten met de ruitverwarming aan en de blower uit. Dan komt de enige warmte van de ruitverwarming, en zou je duidelijk moeten zien of die (op zn minst enigszins) werkt of niet. Geeft alleen nog geen uitsluitsel of ie góéd werkt.
 

Berrychello

Forumguru
Ik had een Focus, die heeft voorruit verwarming met draadjes. Ook onze Citigo heeft voorruit verwarming met draadjes. Mijn Golf heeft voorruit verwarming met zo'n laagje folie. Dat werkt zeker twee keer minder snel. Afgelopen week moest ik na twee minuten zelfs toch even de ijskrabber erbij pakken. Ik was gewend: auto aanzetten, voorruit verwarming aan, zijruiten krabben, zitten, gordel om en weg.
 

EJS

Forumguru
Zou het eens moeten timen. Gebruik meestal de standkachel maar ook als ik dat een enkele keer vergeten ben stoor ik me niet aan hoe lang het duurt met ruitverwarming.
Gaat wel langzamer dan rond de draadjes bij de achterruit maar volgens mij is het na het krabben van de zijruiten toch wel genoeg ontdooid om te wissen. Schat daarom 2-3min maar zal het eens proberen te timen.
Wat @Tees zegt is ook wel het proberen waard. Na 5min is het misschien je blower al die het meeste werk verricht. Of dooit het wel mooi gelijkmatig? Bij de blower zie je de dooi vaak alleen van onderaf.
 

Canon-Eye

Forumguru
Naast de actuele buitentemperatuur tijdens het ontdooien zal ook de dikte van de ijs/rijplaag een rol spelen, twee factoren die van keer tot keer kunnen verschillen.
 
Laatst bewerkt:

Sneeuwwitje

Senior Member
Dat verschil in folie en draadjes herken ik ook. Vond het bij de S3 ook tegenvallen (af fabriek). Misschien eens testen door de ventilatie uit te zetten en de voorruitverwarming aan. Kijken of er wel iets gebeurt. Mogelijk werkt deze helemaal niet? Zekering, niet aangesloten?
 
@Tees Ik heb het wel eens getest met een beslagen voorruit, (destijds nog de originele) alles uit qua ventilatie, airco, etc, en hoopte dat de waas in een vloeiende beweging als het waren wegtrok, dit duurde echter behoorlijk lang inderdaad.

@JeSko fijn om te horen dat het merk bekend is, en geen goedkope rommel:)

@Berrychello dat had ik nu dus ook, het ging wel, alleen vond het lang duren en kreeg meer het idee dat de airco meer deed als de voorruitverwarming

@EJS Ik zal eerst volgende keer als ik moet krabben er eens een timer bij houden. gevoelsmatig duurt het lang, maar misschien zijn het inderdaad maar 2-3 minuten maar voelt het in de kou als 5:LOL:

@Canon-Eye Goed punt, maar kan niet zeggen dat het nu extreem vroor hier van de week (graadje of -2 gok ik).

@Sneeuwwitje Heb wel het idee dat het werkt, echter had er meer van verwacht zoals bij de draadjes.

Dank voor jullie reacties! :)
Het stelt me gerust dat ik niet de enige ben die verschil merkt tussen de 'draden-' en 'folievariant'.
 
Vanmiddag ( rond 17:00 temp: -1) nog eens geprobeerd met timer erbij.
Op de ruit zat vastgevroren sneeuwresten en wat ijs.

auto gestart, airco en ventilatie uit, alleen draaiende motor en voorruit verwarming.
3 minuutjes en het was 'los' en kon het eraf vegen:thumbsup:
Volgens mij is dit redelijk normaal, toch?

Zie link voor filmpje:
WhatsApp Image 2024-01-16 at 22.05.54.jpeg
 

Frup

Forumguru
Voorruit met draadjes heb ooit gehad in een Mondeo. Ik was er niet blij mee, want tijdens het rijden had ik de neiging om op die draadjes te focussen met m’n ogen. Heel irritant. Dan maar liever even krabben… Is ook snel.
 

Berrychello

Forumguru
Drie minuten is prima. Heb je draadjes, dan heb je hetzelfde resultaat binnen één minuut is mijn ervaring.
Wat ik bij mijn Golf wel irritant vind is dat er geen fysieke knop is voor de voorruit verwarming. Dan moet je eerst het menu van het klimaatsysteem in, en het duurt lang voordat ie dat wil doen. Bij de Ford zat een fysieke knop, bij onze Citigo ook.
 
Wat ik bij mijn Golf wel irritant vind is dat er geen fysieke knop is voor de voorruit verwarming. Dan moet je eerst het menu van het klimaatsysteem in, en het duurt lang voordat ie dat wil doen.
Oh?, dat is irritant ja. Ik rij nu nog in een Focus die inderdaad een knop heeft. Hoe zit dat bij de nieuwe Octavia's? Iemand die dat weet?
 

MacRembrandt

Forumguru
Herkenbaar. Die knop mis ik ook in de Tiguan.

En qua snelheid: hoe kouder het is, hoe langer het duurt.
En dat klinkt aan de ene kant logisch, maar ik vind het best vervelend dat voorruitverwarming/stoelverwarming/verwarming langer duurt juist als je het meer nodig hebt.
Bij -7 of lager lijkt een VW niets meer te kunnen. Is niet mijn eerste VW waar ik die ervaring heb. Bij mijn Touran startte de multimedia niet eens op tijdens die koude dagen. Pas als de auto warmer was floepte het scherm aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Tsja, een van de dingen die ik me uit de vroegste natuurkundelessen op de middelbare school herinner is de formule O=A, hetgeen stond voor "Opgenomen warmte = Afgestane warmte".
De voorruitverwarming is geen variabel instelbaar apparaat, zal dus een bepaalde hoeveelheid warmte per minuut leveren. Meer warmte nodig (dikker ijs, lagere uitgangstemperatuur) = meer minuten nodig.
Dat de capaciteit beperkt is, kan ik me trouwens ook wel voorstellen. Natuurlijk zou je de verwarming zodanig kunnen dimensioneren dat hij een centimeter ijs in 2 minuten vloeibaar stookt - maar dikke kans dat de ruit daar niet tegen kan en gewoon springt. Dan kom je zéker te laat op je werk...
Het lijkt me niet meer dan een hulpmiddel bij het ijsvrij maken: krabben zal makkelijker gaan en de ruit vriest tijdens het krabben niet opnieuw aan.
 

Captain Hook

Forumguru
@Canon-Eye Ik kan in ieder geval bevestigen dat zo'n verwarmde voorruit bij onze Kluger Kuga niet slechts een hulpmiddel is.

Vanochtend (en de afgelopen week iedere dag weer) was alles helemaal schoon. Geen ijs, geen sneeuw. Eigenlijk alle ruiten keurig ijs/sneeuwvrij. Allemaal dankzij de voor(ruit)verwarming. En als ik dan ff snel vanuit ons huis naar buiten kijk, dan zie ik echt in een paar minuten de auto veranderen van een zwarte auto met een witte muts (alle ramen dik bevroren/besneeuwd) naar een zwarte auto met een 'cleane' bovenkant. :cool:

Heerlijk, dit soort luxe zou ik niet meer willen missen. :koffie:
 

Rallye

Forumguru
@Berrychello Welke Golf heb je? Een Golf 8? Zit de verwarmbare voorruit ook niet in achter de snelknoppen voor klima? Of via "Klimatisering"in de Volkswagen app?
 

Canon-Eye

Forumguru
@Captain Hook als ik de haakjes in ""voor(ruit)verwarming" goed interpreteer, dan is er dus sprake van aanzienlijk meer verwarming dan alleen de voorruit. Mijn opmerking betreft specifiek de elektrische voorruitverwarming door middel van folie c.q. draadjes zoals die in de meeste posts wordt bedoeld.

Een flink aantal jaren geleden hadden we een winter met enige tijd veel sneeuw en vorst - en ik had nog geen carport. Toen ik een keer echt vroeg weg moest, heb ik de avond ervoor de achterbank van de F2c platgelegd (voor betere circulatie) en een ventilatorkacheltje op tijdklok aangesloten vanuit de garage*). Alle sneeuw en ijs was van de ruiten en het dak weggesmolten, hoefde alleen de motorkap even leeg te vegen. Maar ja, da's niet zo gek als er dik een uur lang 2 kWh staat te blazen...

*) Nee, daar kan de auto niet in: fietsen, werkbank/workmate en ander gereedschap, timmerhout, tuinspullen, groentenrekken, etc.... :giggle:
 

EdK

Forumguru
Tsja ze weten het bij VAG schijnbaar ook niet wat te doen..

Me Fab zit de knop in menu klima
En bij de caddy hebt ik een mooie knop met lampje...

Me voorkeur ? Wel de tweede !!
 
Bovenaan Onderaan