Hoe werkt FA en ACA op de O3 precies?

MothMan

Actief lid
Nou wil ik niet de zeurpiet zijn, maar vindt dat de FA wel erg kort is ingesteld. Ik reed uiteindelijk slechts 5 meter achter mijn voorganger, hij/zij 120, ik 145-150 voordat de FA begon te jengelen. Net als de voorste parkeersensoren overigens: die beginnen pas bij 50 cm zachtjes aan te piepen.

Nog anders: bij de automatische parkeermachine in mijn Octavia remt de auto wel zelf als ik tegen de auto achter of voor me dreig te rollen. Je hoort dan het geluid gelijk als de anti doorslip regeling met remmen in de sneeuw. Zo'n schrapend geluid.
Was al weer uitgestapt om mijn eerste schade te bewonderen, maar er was niets te zien.
Later nog eens automatisch in parkeren bij bosjes maar ook daar remde de auto uiteindelijk hard uit zichzelf af.

Vreemde machine die O3C.
 

rdrummen

Senior Member
Nou wil ik niet de zeurpiet zijn, maar vindt dat de FA wel erg kort is ingesteld. Ik reed uiteindelijk slechts 5 meter achter mijn voorganger, hij/zij 120, ik 145-150 voordat de FA begon te jengelen. Net als de voorste parkeersensoren overigens: die beginnen pas bij 50 cm zachtjes aan te piepen.

Nog anders: bij de automatische parkeermachine in mijn Octavia remt de auto wel zelf als ik tegen de auto achter of voor me dreig te rollen. Je hoort dan het geluid gelijk als de anti doorslip regeling met remmen in de sneeuw. Zo'n schrapend geluid.
Was al weer uitgestapt om mijn eerste schade te bewonderen, maar er was niets te zien.
Later nog eens automatisch in parkeren bij bosjes maar ook daar remde de auto uiteindelijk hard uit zichzelf af.

Vreemde machine die O3C.
Wel mooi als de FA ook werkt bij het (automatisch) inparkeren, lijkt wel science-fiction die auto! :thumbsup:
 

MothMan

Actief lid
Misschien dat voorgaande wel weer in een ander draadje thuishoort; ik neem aan dat dit afremmen gebeurt op basis van de parkeersensoren en niet de FA, aangezien het zowel bij voor- als achteruit rijden gebeurt.
 

frisok

Senior Member
Wat ik uit ht eerste filmpje begreep was dat FA geluid en Madison signalen geeft en 200ms hard remt alsof je over een hobbel rijdt. Ik kreeg niet de indruk dat de auto echt voor je afremt om de botsing te voorkomen, toch?
 

MothMan

Actief lid
Toch wel @frisok.

Correcte werking zou moeten zijn:

1. Klein logo in maxidot (twee auto's met uitroepteken er tussen) links onderin.

Doe je niets dan:

2. Groot rood icoon in de gehele maxidot vergezeld van een fel akoestisch signaal

Doe je niets dan:

3. Korte maar hevige rem-actie alsof je over een blok hout rijdt

Als je dan nóg ligt te slapen, dan

4. Remt de auto uit zichzelf.

Of dit voldoende is om een aanrijding te voorkomen of de ernst van de aanrijding te verminderen weet ik niet zeker.
 

leonpard

Actief lid
Ik heb een handbak besteld, en ben benieuwd wat Er bij een ingreep van FA en ACA gebeurd als je de koppeling niet zelf intrapt. Als ik zelf niet tijdig rem, zal ik ook niet tijdig ontkoppelen toch?
 

MothMan

Actief lid
.... Als ik zelf niet tijdig rem, zal ik ook niet tijdig ontkoppelen toch?

Joh, ik kan je niet helpen. Snap van me eigen machine al geen hout. Stond net een half uur op de knop van de deurvergrendeling te drukken maar de deur wil niet dicht.

... Blijkt de pook nog in D te staan... *Faal*
 

leonpard

Actief lid
Joh, ik kan je niet helpen. Snap van me eigen machine al geen hout. Stond net een half uur op de knop van de deurvergrendeling te drukken maar de deur wil niet dicht.

... Blijkt de pook nog in D te staan... *Faal*

Ach, dat overkomt je dan maar één keer!
 

MothMan

Actief lid
Klopt helemaal @leonpard

Ver weg in het boekje staat t ook. Ben bang dat ik dat boek, en die van de Columbus toch écht moet gaan lezen.
 

elephtera

Forumguru
In dat euro ncap stukje staat ook iets interessants:
At speeds above 30km/h, the degree of partial braking provided by Front Assistant depends on whether an optional mono-camera is fitted or not. With the camera, partial braking of 6ms-2 is applied; without it, the deceleration provided is 3.5ms-2.

Oftwelijk, een extra camera heeft invloed. Zou die mono camera slaan op de lane assist camera?
 

Flem_nl

Forumguru
Ben bang dat we pas weten hoe ACA werkt totdat iemand het op een bestelde auto heeft en dus uitgebreidt kan testen. Las ergens dat de auto's met ACA pas vanaf week 46 worden geproduceerd. Dus dat wordt nog even wachten.

DSG kan afremmen tot 0 KM/H en handbak tot 30 KM/H. Dat is logisch er moet een keer ontkoppeld worden bij een handbak.
Eerder al. Ik hoop die van mij aan het einde vd week op te halen. Staat nu al bij de dealer!
 
Ik denk dat de extra camera inderdaad de camera is voor Lane-Assist dan wel ACA. Verder zag ik dat het systeem werkt tot 200km/h. Bij Audi moet je hier extra voor betalen weet ik. Standaard gaat deze bij Audi maar tot 150km/h.

 
Laatst bewerkt:

CoesDoes

Forumguru
Wel apart dat het systeem standaard blijkbaar nog niet optimaal werkt ... (Wel goed dat ze andere middelen gebruiken om het beter te maken als dat kan)
Het kan goed zijn dat er gebruik wordt gemaakt van deze camera, maar deze wordt normaal gesproken niet voor ACA gebruikt, ACA maakt gebruik van de radarmodule die ook door FA gebruikt wordt (vandaar ook de bundeling van die twee in de prijslijst)
 

makal

Lid
nog even ter aanvulling TCS is ASR

ASR = Anti Slip Regeling. kortom geen wielspin bij het hardoptrekken minder slippen bij bochten etc. Tranctiecontrole.

Vindt de FA echt een waardevolle aanvulling op de EBL. Zeker omdat het op hogere snelheden ook werkt.

Alleen nog een vraag krijg je hiermee ook nood remd verlichting? of moet dit er nu weer appart bij besteld worden?
 
Bovenaan Onderaan