Hoe werkt FA en ACA op de O3 precies?

Herman Janssens

Senior Member
Ik denk dat de vraag duidelijk is. Wat gebeurt er precies bij beide toepassingen en wat en hoe groot is de inbreng van de chauffeur erbij? Is er een verschil aan inbreng van de chauffeur bij een dsg en een handgeschakelde bak bij beide toepassingen? Wanneer werken ze precies? Waarschijnlijk zijn er nog andere vragen die opkomen bij de toekomstige O3-rijder.
 

Rick

Senior Member
In de handleiding staat het volgende:

De Front Assist ondersteunt de bestuurder als volgt bij het rijden:
›Attendeert op een gevaarlijke afstand ten opzichte van de voorligger.
› Waarschuwt voor een dreigende aanrijding.
›Bereidt de remmen bij een herkend gevaar voor op een noodstop.
›Ondersteunt bij een door de bestuurder uitgevoerde remingreep.
›Indien de bestuurder niet op het herkende gevaar reageert, volgt een automatisch remingreep.

Zo snel mogelijk de afstand laten toenemen, rekening houdend met de actuele verkeerssituatie!
De afstand waarbij de waarschuwing wordt gegeven, is afhankelijke van de actuele rijsnelheid.
De waarschuwing kan in een snelheidsbereik van circa 60 km/h tot circa 210 km/h
worden gegeven.
Voorwaarschuwing
Indien de Front Assist het gevaar van een aanrijding met een voorligger herkend, verschijnt op het display van het instrumentenpaneel een symbool en klinkt een akoestisch signaal » Afbeelding 143 - . Tegelijkertijd wordt het remsysteem op een mogelijke noodstop voorbereid.
De voorwaarschuwing kan in een snelheidsbereik van circa 30 km/h tot circa 210 km/h worden gegeven.
Het rempedaal intrappen of het obstakel ontwijken!
Acute waarschuwing
Indien de bestuurder niet op de voorwaarschuwing reageert, zorgt de Front Assist automatisch door een actieve remingreep voor een korte remschok om zo opnieuw op het gevaar van een mogelijke aanrijding te attenderen.
Automatisch afremmen Indien de bestuurder ook niet op de acute waarschuwing reageert, begint de Front Assist de wagen automatisch met een gefaseerd toenemende remkracht af te remmen.
De Front Assist kan door een snelheidsvermindering ertoe bijdragen de gevolgen van een eventuele aanrijding te verminderen.
Remondersteuning
Indien de bestuurder bij een dreigende aanrijding niet hard genoeg remt, kan de Front Assist de remkracht verhogen en hierdoor de gevolgen van een eventuele aanrijding verminderen.
De remondersteuning vindt alleen plaats zolang het rempedaal krachtig genoeg wordt ingetrapt

Handleiding pagina 157. Zie link: http://ws.skoda-auto.com/OwnersManu...13/Manual/Octavia/A7_Octavia_OwnersManual.pdf

Daaronder staat nog de uitleg over de city brake functie. Valt ook onder FA, maar is een andere functie want leidt echt tot een noodstop.
 

MothMan

Actief lid
Ik hoor geen akoestisch signaal, auto remt niet, ook geen korte remingreep. Enkel een ikoontje op de maxidot.
 

Herman Janssens

Senior Member
Maar hoe werkt het nu bij de O3? Zoals bij VW of zoals bij Audi? En wat is er dan nog verschillend tussen een auto met dsg of een handbak?
 
Ben bang dat we pas weten hoe ACA werkt totdat iemand het op een bestelde auto heeft en dus uitgebreidt kan testen. Las ergens dat de auto's met ACA pas vanaf week 46 worden geproduceerd. Dus dat wordt nog even wachten.

DSG kan afremmen tot 0 KM/H en handbak tot 30 KM/H. Dat is logisch er moet een keer ontkoppeld worden bij een handbak.
 
Ben bang dat we pas weten hoe ACA werkt totdat iemand het op een bestelde auto heeft en dus uitgebreidt kan testen. Las ergens dat de auto's met ACA pas vanaf week 46 worden geproduceerd. Dus dat wordt nog even wachten.
Die van mij wordt geproduceerd in week 40! Verwachte leverweek is week 42/43. Het is wel een handbak.
 
die van mij wordt in week 38 geproduceerd en is met dsg. zal eens goed uitproberen als hij binnen is in (waarschijnlijk) week 40
 

rdrummen

Senior Member
(filmpje zoals in een ander onderwerp al door MothMan was aangegeven)

Precies! Dit filmpje laat heel goed zien hoe de Front-Assist werkt bij elk van de 2 modes. Bij hogere snelheden (boven 30km/h), of in stadsverkeer (tot 30km/h), in beide gevallen kan de FA ingrijpen en de auto afremmen.
En dit zal dus mogelijk zijn met FA (dus onafhankelijk van evt. CC of ACC, al zullen daarmee de mogelijkheden wellicht nog uitgebreider kunnen zijn).
 

elephtera

Forumguru
Wat wij inmiddels gemerkt hebben bij de FA is dat de remmen voorbereid zijn op een noodstop, en bij een kleine druk op het rempedaal al heel veel kracht hebben.
De situatie: we reden ongeveer 40km/uur, kwamen op een gelijkwaardige kruising, en van links kwam er opeens een golfje met >50 km/h het kruispunt overstuiteren. Omdat je er niet vanuit gaat dat zoiemand daadwerkelijk zonder kijken/voorangverlenen/te hard het kruispunt over gaat rem je zelf pas later. Daarbij waren wij blij met het FA systeem die het gezien had, en ons hielp met het remmen waardoor we uiteindelijk niet op onze 1e rijdag een kapotte auto hadden.
 
Ik zit net te lezen in de Owners Manual van de Octavia over ACC/ACA en daar staat het volgende.

Daar zou je uit af kunnen leiden dat het werkt zoals bij de nieuwe Golf MK7. Dus ook in de file !

<quote>
■ Vehicles with an automatic transmission can decelerate to a standstill and start
again using the ACC.

■ The ACC reduces the speed by automatically releasing the accelerator or by
means of a braking procedure as appropriate. If the brakes are used for an automatic
speed reduction at any moments, then the brake light illuminates.

</quote>

En nog een heel belangrijke waarschuwing ! ( een van de )

<qoute>
WARNING

■ The ACC does not react when approaching a stationary obstacle, such as
traffic jams, vehicle breakdowns or vehicles waiting at a traffic light.
</quote>
 

MothMan

Actief lid
Zojuist nog eens alle aanverwante paragrafen dorgenomen uit het intructieboekje en vanuit het infotainment boekje, maar krijg nu wel de indruk dat mijn FA niet werkt zoals het hoort te werken. óf ik moet nóg dichter op mijn voorganger gaan rijden...

Ik ben -en blijf- zeer benieuwd naar de ervaringen van andere O3C-rijders naar hun ervaring met FA.
 
@MothMan

No Offence, maar weet je zeker dat je het aan hebt staan? In het instructie boekje staat op bladzijde 152 hoe jet het aan of uit moet zetten onder andere ( engelse instructie boekje ). Verder moet TCS aan staan anders werkt het ook niet.
 

MothMan

Actief lid
Uhhhh... WTF is TCS nou weer? Ik doorzoek de online manuals voor zowel de auto als die van de columbus, maar vind nergens TCS?! :lezen: :banghead:

Begin een beetje moeilijk te worden van al die instellingen en mogelijkheden!:shutup::sterretjes:
 

MothMan

Actief lid
Wellicht bedoel je ASR?

Ik heb ECS en het instructieboekje geeft aan dat ECS altijd ASR bevat en dat deze ook altijd geactiveerd wordt bij het starten van de auto.


De Front Assist kan alleen werken als aan de volgende basisvoorwaarden wordt
voldaan.

  • Front Assist is geactiveerd.
  • ASR is geactiveerd » pagina 137, Remhulpsystemen.
  • De wagen rijdt met een snelheid van meer dan circa 5 km/h in voorwaartse richting.
 

MothMan

Actief lid
Uit frustratie en baldadigheid eens goed hard op mijn voorligger op de snelweg aan komen rijden. En wat denk je? Geen klein logo op de maxidot, maar een akoestisch fel signaal, een groot rood symbool van de FA op de maxidot!

Het ging me te hard om te wachten op een automatische ingreep, maar ik vertrouw nu wel op een juiste werking van de FA.

Ergo: het lijkt dat het snelheidsverschil tussen mij en voorligger significant moet zijn.
 
Bovenaan Onderaan