Hoe weet mijn auto dat ik heb getankt?

EdZ

Donateur
Seat Leon, maar Skoda gebruikt(e) hetzelfde display.

Kortgeleden had ik eens Shell Vpower getankt en ik was wel benieuwd hoe ver ik daarmee zou komen. Regelmatig keek ik dus naar km's resterend en km's sinds tanken. Maar die laatste is spontaan op nul gesprongen en staat nu op 25, waar dat rond de 500 zou moeten zijn. Hij vindt dus dat ik heb getankt.

Maar hoe meet ie dat eigenlijk ? Verschil in tankinhoud ten opzichte van de vorige start?
 

hemi24

Forumguru
Niet toevallig gewisseld tusssen de 3 verschillende tellers?
  • sinds tanken
  • sinds start
  • lange tijd
 

Timmer

Donateur
Hij meet dit door de stand van de vlotter dacht ik. De mijne geeft ook ergens in het dashboard weer 'bijvulhoeveelheid', maar das een ruwe schatting denk ik want echt juist is het nooit.
 

EdZ

Donateur
Jawel, maar "sinds tanken" was blijkbaar op nul gesprongen. "Sinds start" en "lange tijd" gaven nog de gewone gegevens.
(@hemi24 )
 

Timmer

Donateur
Daarop moet ik je het antwoord schuldig blijven, dit weet ik ook niet. Ik denk via de vlotter, maar voor hetzelfde geld is er een sensor in de vulpijp?
 

Canon-Eye

Forumguru
"Sinds start" wordt automatisch gereset als het contact een bepaalde periode (2 uur meen ik) niet aan is geweest: tot 2 uur is het een pauze, langef dan 2 uur stilstand betekent einde van de rit.
"Lange tijd" kun je handmatig resetten, maar als je dat vergeet doet hij het ook alsnog zelf na een bepaald aantal km (9999?).
"Sinds tanken" heb ik ook wel eens na het tanken zien verschijnen bij het starten, als ik me goed herinner sprong die op 0 op het moment dat de auto in beweging kwam.

Overigens werkt dit allemaal net zo voor het gemiddelde verbruik en de rijtijd, die gaan gelijk op met de gereden km.
 

hemi24

Forumguru
Misschien een bitje op z’n kant gevallen…

Als dat niet zo is het je of een serieuze storing, die wellicht steeds vaker gaat optreden, of het is een voorbode van een accu die binnenkort de geest geeft…
 

EdZ

Donateur
Nou ja, zo spannend is het niet, maar vond het vreemd. Vooralsnog lijkt Vpower de motor merkbaar beter (stiller) te laten draaien. Maar dat kan ook verbeelding zijn, die duurdere benzine wil je natuurlijk wel verantwoorden voor jezelf ...
 

Cordoba

Forumguru
Sinds tanken verspringt (in elk geval bij mijn Fabia) al zodra het contact aangaat na tanken. Ik dacht dat het ook een koppeling had met het openen van het tankklepje, maar alleen openen van het tankklepje (bijv. om in de winter de ruitenkrabber te pakken) reset de teller niet. Dus mogelijk is alleen het meten van meer tankinhoud dan de vorige keer al genoeg, om de teller te resetten.
 

PizzaPieter

Forumguru
Bij mijn Leon (maar ook de O3) moest ik na het tanken een paar meter rijden om het voor elkaar te krijgen dat ie op nul sprong (ik stop altijd voorbij de pomp om tank-info in mn excelletje in te vullen)

1x deed ie dat niet. Toen heb ik tankklepje opnieuw geopend, paar meter gereden en toen ging ie op nul.
 
Bovenaan Onderaan