Hoe ver is mijn koppeling versleten?

Hallo

Mijn Octavia combi 2.0 FSI van 2006 heeft nu zo'n 284000 km gereden. Ik kocht de wagen in 2012 met 164000 op de teller en bij mij weten is de koppelingsplaat daarvoor nooit vervangen.

Nu wil ik weten hoe ver mijn koppelingsplaat is versleten. Voor de goede orde, ik heb geen problemen met de koppeling, en ongeveer 1 a 2 cm vrijeslag.

Is er een manier om, ergens, de dikte van de koppelingsplaat te meten? Kan je ergens de koppelingsplaat middels een inspectie luikje/gat, bereiken of bekijken of is er een soort van handigheidje of truukje voor?

Gaarne jullie reactie

Vr.gr. Wilco Vaneman
 

Niels83

Forumguru
je kunt hem meten als hij er uit is.

waarom zou je dat willen. een koppeling gaat vaak eerst moeilijk doen. dan kun je nog wel rijden.

er is een test door de auto in zijn drie te zetten handrem er goed strak op en dan de koppeling langzaam op laten komen. de auto moet direct afslaan
 
Laatst bewerkt:

larsy

Forumguru
Bekijken zal niet lukken je versnellingsbak zit er tegen. En dan nog => open gedaan is een nieuwe steken (Op die km’s toch ) die plaat zelf kost toch “niks”.(enkel de werk/uren tellen hier wel door )
Bekijken heeft geen zin .
Dit kun je eigenlijk “niet” zien of hij moet echt wel op OP zijn zoals mijne hier maar ja dan voel je het wel ... dat hem begint met slippen en de kracht niet meer kan overbrengen .

Gewoon rijden tegen een lage snelheid 60-70km/h in hoogste versnelling zetten en dan vol gas geven
Als je dan in toeren klimt i.p.v. snelheid dan is hem versleten .

Maar gewoon normaal optrekt en versnellen dan moet je geen angst hebben.
Ik Heb zelf nog ene vervangen bij mijn auto tijdje geleden . (Door het zelf te doen min. 1000€ in de pocket :tongue:)

Dit was de plaat .
versleten dus .
481ECCD4-F3E8-4F62-AA7D-F29F42CDA2B7.jpeg

En was de nieuwe
17A78304-53CC-42A3-832D-3CC8AAAF5999.jpeg


Een hele set voor u auto zal van 100€ tot 250€ Kosten
zonder het werk. FE0E91B4-2C38-460D-91C3-00C8071076D3.jpeg

Of

F3EBEEF1-E2D3-4961-8D44-EF0015570D7D.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
ik was 700 kwijt voor mijn koppeling vervangen. dus hoe je 1000 bespaart is mij een raadsel.
 

larsy

Forumguru
Dat raadsel zal ik eens snel vertellen :pardon:
Door het op de eerste plaats zelf te doen natuurlijk
en elke auto heeft andere prijs van onderdelen.
Neem dan ook nog eens het verschil van uurloon van elke garage ..(mijn koppeling die ik heb vervangen was dus niet van een skoda)

Het is niet dat het bij wagen A 700€ Kost
Dat je ook 700€ kwijt bent bij wagen B.
(Ik denk zelfs dat er wagens zijn waar je nog een 0 kan bij zetten voor deze ingreep bij de dealer)
Deze mensen besparen dan misschien wel 3000€ ~5000€ om het zelf te doen ...bv: =>
4BC0397E-2409-4D9B-A391-8D7119587D77.jpeg
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Heel simpel Niels, het koste bij jou officieel 1700,00 maar je dealer heeft je 1000,00 korting gegeven zonder dit jou te vertellen en je dus 700 gerekend.
Dus uiteindelijk heb je 1000,00 bespaart zonder dat je het wist...:D
 

brepus13

Forumguru
Kom kom heren, de koppeling vervangen van een fabia is niet te vergelijken met die van een Octavia. Vag techniek rekent voor een fabia 1.2 TDI 750 en voor een ander blok in een A4 of wat dan ook 1250€.... daar zit dan wel Weer een vliegwiel bij in maar er zit wel degelijk verschil in bij verschillende modellen.
 

Desperado

Forumguru
Vliegwiel maakt het duur idd. De arbeid voor het vervangen van een koppeling ligt meestal tussen de 4 en 6 uur bij normale auto's.
 
Hallo

Iedereen bedankt voor de reacties. Ben nu een stuk wijzer. Truukje met versnelling in 3, en dan proberen of hij slipt had het gewenste effect. Motor sloeg af. Ik wilde weten hoe ver de koppeling versleten was omdat we komende vakantie weer met de caravan naar het buitenland gaan en ik niet met verrassingen te maken wil krijgen. Afgelopen zomer zijn we met de caravan in Noorwegen geweest en ook veel serieuze bergen gehad. De Octavia 2 met de 2.0 FSI sleurde de caravan van 1100 kg overal overheen. Geen centje pijn.

groetjes Wilco
 

Niels83

Forumguru
een koppeling kan bij een lieve chauffeur heel lang mee. bij een dwaas ook heel kort. mijn koppeking was voor het eerdt vervangen bij 300.000km in een fabia.
 

larsy

Forumguru
Bij mij was het 40.000km :maakmegek:
En ik denk dat de nieuwe op 80 d.km gaat begeven .
Gewoon alles vrage van vermoge dan slijt die enorm snel. En Veel/altijd tusse de 6 en 8d toeren zitte is ook niet bevorderend

(rijden zoals een “bomma” die haar voet laat slepen kan dus ook )
 

brepus13

Forumguru
Bij mij was het 40.000km :maakmegek:
En ik denk dat de nieuwe op 80 d.km gaat begeven .
Gewoon alles vrage van vermoge dan slijt die enorm snel. En Veel/altijd tusse de 6 en 8d toeren zitte is ook niet bevorderend

(rijden zoals een “bomma” die haar voet laat slepen kan dus ook )


Ik kop hem wel even in.... MAAAR

ook al rijd je hard en vraag je veel vermogen dan nog is 40k voor een koppeling niet normaal. Ik ben toch erg geneigd te zeggen dat je voeten werk bij de pedalen niet helemaal in orde is! Met name vermogen vragen ivm slippende koppeling is namelijk funest!
 

larsy

Forumguru
Ik weet dat andere eigenaars van dit type wagen het 100% ook herkennen
En daar zijn personen bij die wel goede tijden neer zette (dus die kunnen normaal wel een stukje rijden denk ik dan ).:pieker:

Zover ik weet gebruik ik hem ook optimaal dus .:arghh:
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik ben ook geneigd om te zeggen dat bij een levensduur van 40k voor een koppeling het probleem zich tussen het stuurwiel en de hoofdsteun bevindt...

:pardon:
 

brepus13

Forumguru
Wellicht dat het anders is in een Lotus maar bij een normale auto’s is dit zeker niet normaal in ieder geval!
 
Bovenaan Onderaan