Hoe stil zijn onze banden ?

Nu bij mijn huidige wagen had ik veel last van rolgeluiden zeker op de snelweg dit bij normale snelheden.
Wou je nog van de muziek genieten moest de volume knop op een hogere stand, laat staan dan nog deftig te kunnen praten. Na een bandenwissel gekozen voor banden die minder lawaai maken (via test van TA) en dit is opmerkelijk beter en niet omdat het nieuwe rubbers waren liggen er ondertussen 12000km onder.
Voordat ik de superb heb aangeschaft eens een testrit met een ford gedaan een diesel met gewone maat banden en dan een benzine met grotere maat bij de laatste was het rolgeluid duidelijk hoorbaar.
Welk merk banden dat op mijn wagen superb zit weet ik nog niet (levering maart Belgie) het is de maat 225 17". 55
Wat is jullie ervaring over de geluidshinder van rolgeluiden met de verschillende merken.
 

Erik_NL

Forumguru
de Conti's waarmee onze VAG auto's door de fabriek waren uitgerust zijn bij de eerste aanleiding vervangen door Michelin banden, om reden van minder afrolgeluid.
 
E

Ex-lid 2926

Ik heb het idee dat de moderne nieuwe banden wel aardig stil zijn, Als de profieldiepte minder wordt is het meestal gedaan met de stilte. Zo ook bij mijn Bridgetone Turanza ER300.
En dan ontstaat ook dat vervelende cuppen. En op sommige asfaltsoorten lijkt het ook net of je met een versleten wiellager rijdt.
Toen ik vorig jaar de winterbanden monteerde viel mij het extra geluid van deze banden (Goodyear Ultra Grip 7+) op. Toen ik vorige maand de winterbanden opnieuw monteerde was het ineens rustiger in de auto. Blijkt dus dat de zomerbanden flink meer lawaai zijn gaan produceren.
 

deusjevo

Forumguru
Mijn Bridgestone Potenza's waren serieus herriemakers en zijn klachten van mij na een paar duizend km op kosten van de leasemij vervangen voor Continental Sportcontact 3, deze zijn stuk stiller.
 
Ik heb het idee dat de moderne nieuwe banden wel aardig stil zijn
Als ik hier de laatste test zie staat bij geluidshinder bij bijna iedere band de score redelijk daarom maakt het dit moeilijk om een keuze te maken tegenover vroeger waar er wel meer uitgesproken verschillen waren terug te vinden in de testen.
 

Wijnand850

Forumguru
Niet meer up to date, maar misschien een aardige tip: www.destilleband.nl

Wat hiervoor al eerder is gemeld: bij aanschaf is het zeker ook van belang te letten op "cup-gevoeligheid" van banden, want anders is het snel gedaan met de rust in de auto. Wat overigens helpt bij banden die cuppen is elke 5000km de wielen van voor naar achter zetten v.v.
 
E

Ex-lid 2926

Ik verwacht dat ik in de loop van 2012 de portemonnee mag trekken voor 4 nieuwe zomerbanden. En dan ga ik er ook echt op letten om iedere 5000 km de wielen te wisselen tussen voor en achter. Want dat cuppen bederft het rijcomfort flink.
Ik heb het met de winterbanden ook gedaan. De wielen die vorig winter achterop zaten zitten nu voorop.
 

Tallguy

Forumguru
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.

Edit: deze tekst kwam ik ergens online tegen, het is dus niet mijn eigen tekst.
 
Dus eerst moeten we een stille band vinden en deze om de 5000km kruislings wisselen willen we deze stil houden.
En is er zo een merk?
 

Canon-Eye

Forumguru
Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd

En het voor optimale water- (c.q. blubber-, sneeuw-)afvoer ontworpen profiel dus ook.
Is dát nou wel zo verstandig?

edit:
Gewoon goed uitlijnen en balanceren lijkt mij in elk geval een stuk beter.
 

Wijnand850

Forumguru
Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings.

Let er wel op dat dit bij lang niet alle banden kan. Veel banden hebben een voorgeschreven draairichting. Alleen voor/achter wisselen is voldoende, houdt de wielen dan wel aan dezelfde kant van de auto. Cuppen ontstaat vaak bij auto's als de Octavia (combi) waarbij de achteras weinig belast wordt omdat er negen van de tien keer niets in de kofferbak ligt. En de ene band is er gevoeliger voor dan de andere.
 

kcj

Actief lid
@snelle : zie bericht van Wijnand850 (11 minuten voor jouw post / vraag) :
Veel banden hebben een voorgeschreven draairichting. Alleen voor/achter wisselen is voldoende, houdt de wielen dan wel aan dezelfde kant van de auto.
Onze garagist verwisselt de banden om de 15.000 km (of om de 30.000 km ? weet ik niet meer zo goed:ahum:).
Enkel de 4 banden die er onder zitten, reservewiel "doet niet mee". Zou het ingewikkelder maken, omdat deze banden een verplichte draairichting hebben.
Geen probleem voorgehad met "cuppen" bij de Roomster met de Continental banden.
(iedere 5.000 km wisselen is nogal vlug, vind ik. Dan kan ik iedere 2 maanden opkrikken...).

Koen
 

andrehj

Forumguru
En het voor optimale water- (c.q. blubber-, sneeuw-)afvoer ontworpen profiel dus ook.
Is dát nou wel zo verstandig?
Nee, dat is levensgevaarlijk. Zo werken hydrodynamische lagers (waar je geen contact wilt hebben tussen het draaiende en stilstaande deel) namelijk. Winterbanden kun je dus niet kruislings wisselen, maar alleen van voor naar achter (en omgekeerd).
 
Ga eens info vragen aan de dealer mogelijk kan ik kiezen welke band er onder komt.
Maar dan moet ik eerst de stilste vinden.
Wat ik momenteel al heb is.
1. Conti te luidruchtig
2. Michelin energie saver is stiller maar niet verkrijgbaar in de maat 225/45 17"
3. Turanza lawaai
4. Bridgistone Lawaai
5. De stilste ................... ?
 

hemi24

Forumguru
...
3. Turanza lawaai
4. Bridgistone Lawaai
5. De stilste ................... ?

Is het genoemde type onder punt 3 niet afkomstig van de fabrikant van punt 4??? Overigens heb ik de Turanza als prettige band ervaren, dit in tegenstelling tot de Potenza (eveneens Bridgestone). De laatste is een heerlijke band als het op het bochtenwerk aankomt, maar is na verloop van tijd uiterst gevoelig voor "cuppen" en door het profiel met grote blokken, ook zeker niet de stilste band!

Aangezien mijn leasemaatschappij bij vervanging vrijwel uitsluitend Michelin monteert, heb ik nu de Primacy HP in de maat 225/45R17 als zomersloffen en die bevallen prima, ookal heb ik het idee dat het toch nog wel stiller kan.
 
Bovenaan Onderaan