Hoe reken jij je auto af?

Eppiegrande

Actief lid
Lenen voor auto is opzcih niks mis mee, maar zorg er wel voor dat je hem afbetaald voordat je een nieuwe nodig hebt. Anders betaal je nog jaren rente over een auto die je niet meer hebt.

Desperado

Forumguru
Lenen voor een auto is schijnbaar nog altijd "not done" terwijl er een heel groot percentage van de autos met geleend geld gekocht wordt.Je maakt mij tenminste niet wijs dat al die nieuwe autos die particulier bezit zijn zo worden betaald.Of heeft iedereen zo even 30.000 euro liggen?Dan moeten ze mij eens vertellen hoe ze dat doen

Desperado

Forumguru
En hoelang spaar jij om 30.000 bij elkaar te krijgen?
Met een gezin enz. lukt dat niet voor een "gewone" arbeider.Hoeft voor mij ook niet, ik koop wel 2e hands voor veel minder.Als ik al 30.000 zou hebben zou ik het zeker niet aan een auto uitgeven.

LenK

Forumguru
Niemand koopt een auto vanuit het niets.

Als je inruilt en hebt niet gewacht tot je auto 10 jaar oud is dan is het bedrag wat je bij moet betalen te overzien (voor mij tenminste).

Ik heb de laatste keren een demo gekocht. Scheelt met nieuw kopen, maar je moet kiezen uit wat er toevallig beschikbaar is qua motor, uitvoering en kleur.

Een auto met geleend geld betalen zou ik nooit doen. Als dit de enige manier is om je auto te kunnen betalen, dan kun je beter kleiner of ouder kopen. Je "onderpand" daalt immers sneller in waarde dan je de lening aflost.

Fabia

† In Memoriam
Ach, het is ook een kwestie van wat wil je. De een geeft het uit aan uitgaan, dure vakantie en de andere aan een auto. Ik vind het niet erg om geld uit te geven aan een auto. Daar kies ik bewust voor.

TL@

Forumguru
De gemiddelde Nederlander spaart niet "even" 30 mille bij elkaar :shocked:

Was het maar zo... dan stond er wel een mooi huis op mijn naam ook.

Mijn Golf is voor de helft uit eigen zak betaald en de andere helft met geld van de bank.
Toch de normaalste zaak van de wereld dat je auto van geleend geld betaald wordt.
Al had ik genoeg geld, ging ik nog lenen. Goed belegd geld brengt namelijk meer op dan wat een lening kost.

De reden dat voor mijn Golf nog een deel met eigen geld betaald is, is omdat we een appartement gingen kopen, en op deze manier kwam het gunstiger uit dan 100% lening (of 100% cash betalen) voor de lening van het appartement. Nu betalen we voor het appartement maar 4,5% ipv anders 5,5% en op 20 jaar is dit toch een serieus bedrag.

Gieliovd

Forumguru
Toen mij pa zijn huidige auto kocht heb ik hem nog een flink bedrag geleend tegen een aantrekkelijke rente over een periode van 2 jaar. Was een stuk goedkoper dan de bank :)

EdK

Forumguru
Of heeft iedereen zo even 30.000 euro liggen?Dan moeten ze mij eens vertellen hoe ze dat doen

Ja ik wel !!
ff doorsparen !!
Ga echt geen lening nemen voor een Auto of een vakantie !!
Kost het me uiteindelijk gemiddeld een 20% meer die auto of vakantie !!

sitechris

Donateur
ik leen ook liever niet voor een auto en ik heb er relatief veel geld voor over. Nu zijn we tweeverdieners zonder kinderen, dus dan is het geld ook net wat makkelijker op te brengen.

Desperado

Forumguru
Ja ik wel !!
ff doorsparen !!
Ga echt geen lening nemen voor een Auto of een vakantie !!
Kost het me uiteindelijk gemiddeld een 20% meer die auto of vakantie !!

Hoe doe je dat met een gezin dat rond moet komen van modaal?
Als ik 300 per maand zou KUNNEN sparen ben ik al 100 maanden aan het sparen.Meer in de buurt komt 100 per maand is 25 jaar sparen voor een auto en dan moeten er geen onverwachte dingen gebeuren zoals kappotte wasmachines enz.

Ik heb ook een deel geleend voor onze nieuwe auto.
Waarom....
Afgelopen jaar:
Bruiloft met reis Maleisie € 12000
Groot onderhoud woning €8000
Vakantie tjechie+huur auto €1800
met dit soort bedragen in 1 jaar gaat het spaargeld wel erg hard.
De bedragen waren het ook wel waard dus ik heb er geen spijt van ofzo.
En de lening was dus ook een bewuste/wel overwogen keuze.
We zijn uiteraard al wel weer aan het sparen maar voor dat je weer een €20000 bij elkaar heb je weer een aantal maanden verder.

Vergat er bij te vermelden dat wij beiden een leuk inkomen hebben en vrij lage vaste lasten.
Ook hebben we afgesproken dat de winstuitkering,vakantie geld,bonus dit jaar naar de lening gaat zodat we er binnen 2 a 2.5 jaar vanaf zijn.

klopt inderdaad de bruiloft was super.
maleisie was ook super
Het feest na het officiele gedeelte daar hoor de mensen nu nog over.
Dat heeft zoveel indruk achter gelaten dat ze het er regelmatig nog over hebben.

Hetzer

Forumguru
Ach, het is ook een kwestie van wat wil je. De een geeft het uit aan uitgaan, dure vakantie en de andere aan een auto. Ik vind het niet erg om geld uit te geven aan een auto. Daar kies ik bewust voor.

Precies mijn idee, ik zelf persoonlijk het geluk dat als ik voor mijn werk een tijdje in het buitenland weg ben geweest wat extra geld om weer eens een nieuwe auto te kopen, en zo gaan wij zelf met het gezin nooit op verre vakanties!! daar spaar je veel geld aan uit, je kunt je geld immers maar 1 keer uitgeven.

EdK

Forumguru
Hoe doe je dat met een gezin dat rond moet komen van modaal?
Als ik 300 per maand zou KUNNEN sparen ben ik al 100 maanden aan het sparen.Meer in de buurt komt 100 per maand is 25 jaar sparen voor een auto en dan moeten er geen onverwachte dingen gebeuren zoals kappotte wasmachines enz.

Tja misschien niet te veeleisend mbt andere dingen !
Nee ff serieus : Heb zoals al eerder te lezen is geweest jaren lang motor gereden en had geen autorijbewijs. En ben begonnen met een simpel motortje en heb die opgeknapt en verkocht met winst en zo ben ik stapje voor stapje naar groter en duurder gegaan !
Maar nooit een lening afgesloten hiervoor !!!
Sinds een jaar of 6 rij ik nu prive een auto ( ervoor ook bedrijfswagen gereden ) en ben begonnen met een 206 van een frans merk dit was een 2 jaar oud karretje voor een mooie prijs en mijn motor ( BMW R1100RT ) prive goed weten te verkopen ! Daarna wilde ik de 206 SW maar de Fabia Combi was goedkoper dus deze nieuw aangeschaft en de 206XT ingeruild voor weer een mooie en nette prijs
Nu de Roomster sinds een jaar en Fabia Combi ingeruild en voor beide malen met inruilen en nieuw kopen heb ik nooit meer dan 10.000 bijgelegd !

Tja en hoe spaar je je geld bij elkaar ?? Zit voor me werk wel eens wat langere tijd in buitenland en dan draaien we iets meer uren dan normaal en met de toeslagen etc kom je dan in een maand met een dubbel salaris thuis !! En geen stookkosten waterverbruik voedsel op kosten van werkgever etc etc !
En als ik gewoon in nederland zit dan werken wij de normale 8 uur maar mijn reistijd wordt ook nog eens voor de volle 100% betaald en dat komt niet echt veel voor in de CAO sector waar ik onder val !!
En als je dan gemiddeld een uur tot anderhalf reisuur per dag hebt dan loop je op week basis ook weer vlug naar die 8 uur !!
Dan heeft de vriendin haar beide handen nog en ook nog eens zonder gaten erin dus voor ik dan terug ben vanuit het buitenland staat het nog netjes op de rekening !!
Tja en al die kleine dingetjes bij elkaar lopen financieel vlug op !! Dan zou ik ook nog elk weekend kunnen klussen maar daar bedank ik voor want een vrij weekend vind ik belangrijker dan wat ik daarmee zou verdienen !!

Desperado

Forumguru
:worshippy:
Mijn duurste was de Felicia voor 8000 euries en dat vindt ik meer dan genoeg voor een auto.Genoeg geld voor een nieuwe (grote)auto zal ik wel nooit bij mekaar krijgen, maar dat is ook niet nodig omdat ik toch geen nieuwe auto man ben.
Met prioriteiten stellen en alle extra's aan de kant leggen zouden we waarschijnlijk heel ver komen, maar dan komt voor mij ook de keus; veel sparen of leuk leven.En aangezien ik leuk leven erg lekker vindt gaan we daar lekker mee door.En de Felicia is nog maar 8 en bevalt ondanks het wat beperkte vermogen ontzettend goed.
Ter aanvullig, ze is betaald met gedeeltelijk eigen geld en gedeeltelijk geleend geld en als het nodig is leen ik voor de volgende auto rustig weer.

Tallguy

Forumguru
Wij hebben afgelopen zaterdag de Fab1 combi verkocht en een fab2 hb ervoor in de plaats gekocht. Fab1 was 3 jaar oud en leverde nog een leuk bedrag op. Op die manier wisten we het gat tussen oud en nieuw qua kosten aardig in de hand te houden (anders hadden we het ook niet gedaan).

Uit onze berekeningen bleek ook dat de nieuwe fab2 ons zo'n 600euro netto per jaar zou gaan schelen (minimaal). Daarbij nog lagere wegenbelasting, verzekering, brandstofverbruik (is een 1.2 HTP geworden)...dan heb je dat verschil toch al redelijk snel 'terugverdient'...doorrijden met de fab1 zou alleen maar duurder gaan worden ivm beurten, slijtage, hoger verbruik.

Betalen zal wel een overschrijving worden trouwens om de orginele vraag te beantwoorden :)

Bovenaan Onderaan