Hoe reken jij je auto af?

LenK

Forumguru
Als je zelf je auto koopt zul je hem op een gegeven moment moeten betalen om hem in bezit te krijgen.

Vroeger betaalde ik de auto altijd cash bij afleveren, maar de bedragen worden steeds hoger en dan wordt het een beetje link om met zoveel €€€ over straat te gaan.

De laatste keer heb ik een gedeelte vooruit betaald en een ander deel gepind. Maar dat vooruitbetalen zint me niet echt. Net als de ondernemer graag zijn geld ziet, neem je bij vooruitbetaling het risico dat je er niks voor terugziet als de garage failliet gaat.

Ook is je koperspositie erg zwak als je al betaald hebt. Stel dat er een reden is om de auto niet in ontvangst te nemen dan kun je dat vergeten op het moment je al hebt betaald.

Zijn er andere manier om de transactie veilig (voor beide partijen) te doen verlopen? Wat zijn jullie ervaring hiermee?

D

Deleted member 12686

De eerste heb ik cash betaald(1800 gulden)De volgende twee kwamen van de dealer waar ik zelf werkte en de huidige Felicia moets op de dag van aflevering betaald zijn, maakte niet uit hoe.
Dus gewoon tel. overgemaakt de dag tevoren.(kan volgens mij ook de dag van aflevering)
Zou wel heel toevallig zijn als ze net die dag failliet zouden gaan.

joergarms

Senior Member
Mijn eerste, 'n Nissan PAtrol |(83) heb ik contant betaald a 6000 gulden.
Mijn tweede, 'n Mazda MX5 (91) heb ik ook contant betaald a 6500 euro.
Mijn derde, 'n VW polo (2001) heb ik ook contant betaald a 8000 euro.
En mijn vierde en tevens huidige auto heb ik om de sleur te doorbreken maar overgemaakt en dat was 14.200 euro.

De eerste 3 auto's heb ik bij handelaren gekocht, dat vind ik toch altijd iets minder betrouwbaar om daar geld naar over te maken.
Mijn Skoda komt bij Jawes vandaan, ik had daar toen een goed gevoel over en vond het veel makkelijker dan het geld op te moeten nemen.
Dat kan bij ons in het dorp namelijk niet, dan moet ik het eerst aanmelden bij de bank, dan 3 dagen wachten en dan kan ik in Veenendaal mijn geld gaan halen, lang leve de electronische wereld.

TL@

Forumguru
Hebben jullie nog nooit van een bankcheque op naam gehoord. Dat is een cheque die alleen door de begunstigde die erop staat kan geïnd worden.

Makkelijk, veilig en kostenloos.

Mijn vorige heb ik zo betaald (een bankcheque van 10.000€ voor het deel ik zelf heb betaald en een cheque van 10.000€ voor het bedrag de bank heeft voorgeschoten :winkie:)
Dat was trouwens voor mijn Golf IV 130pk TDI met lekker veel opties, spiksplinternieuw trouwens. Ondertussen bijna 5 jaar geleden.

edit: In België mag je trouwens niet meer dan 10.000€ cash betalen.

D

Deleted member 12686

Hebben jullie nog nooit van een bankcheque op naam gehoord. Dat is een cheque die alleen door de begunstigde die erop staat kan geïnd worden.

Nee, nooit van gehoord.
Trouwens, er is nog een optie; de creditcard.
Mits geaccepteerd door de dealer natuurlijk en je moet er genoeg mee mogen betalen.

SkodaMan

Actief lid
Middels het koopcontract heb je je al tot betaling verplicht. Daar kun je niet onderuit komen. Bovendien blijft de auto eigendom van de verkoper zolang je niet het gehele bedrag hebt betaald.

Je mag altijd eerst de auto bekijken maar al is er iets niet goed dan heb je nog steeds de volledige betalingsverplichting. Je kunt wel een klein (deel) van de betaling achterhouden als de dealer er mee in stemt maar je hebt geen rechten.

joergarms

Senior Member
Nee, nooit van gehoord.
Trouwens, er is nog een optie; de creditcard.
Mits geaccepteerd door de dealer natuurlijk en je moet er genoeg mee mogen betalen.

Denk niet dat een dealer een creditcard aanneemt.
Die mag namelijk een deel van zijn opbrengst afstaan ten bate van de credit maatschappij, op die manier verdienen ze hun geld.
Maar dat zou dus betekenen dat de dealer iets van z'n eigen geld moet afstaan, lijkt me niet logisch.

D

Deleted member 12686

Dat hangt ervan af of het een deel van de opbrengst is of een vast bedrag net als bij pinnen.
Mijns inziens is gewoon overmaken de beste methode(bij goed vertrouwen)

Als je je dealer vertrouwt en je vergewist je er van dat de auto er in afgesproken staat staat, dan kun je ook opteren voor een spoedbetaling (voormalige telefonische overboeking) , de dag voor aflevering.

Het geld is er dan precies op tijd en de dealer krijgt een melding van zijn bank dat jij het geld hebt overgemaakt. Je hebt dan in elk geval zo lang mogelijk het geld giraal in bezit en je hoeft niet met veel geld over straat (zou ik sowieso nooit doen).

Ik heb op deze manier mijn RS betaald. Met de inruil er vanaf, zo'n € 25.000,-. Zonder problemen en just in time betaald!

EdK

Forumguru
laatste keer 2 dagen voor aflevering met postbank.nl overgemaakt !
Keren ervoor met cash over straat gegaan ( rechtstreeks van bank naar dealer )
Met motorfietsen ( toen ik nog geen auto reed ) gewoon telefonisch over laten maken paar uur voor ik het nieuwe voertuig ging halen !!

Roel

Lid
Mijn laatste twee auto's (Skoda's) gewoon via de pin betaald bij de dealer.
Wel bij de bank een eenmalige verhoging laten registreren en zorgen dat je genoeg op de rekening hebt staan.

Ik zal niet snel vantevoren geld overmaken: mocht het zo zijn dat het bedrijf intussen failliet gaat (kans is wel klein), dan kun je naar je geld fluiten:shocked:.

nemo

Senior Member
Mijn mazda heb ik ook gewoon gepind bij de dealer. De honda en skoda heb ik van te voren betaald via internetbankieren.
Pinnen vind ik ideaal, zo is het eerlijk bij de koper afgeschreven en staat het mooi op tijd bij de verkoper.

Ron

Lid
Je kunt tegenwoordig ook tijdelijk de pin-limiet laten verhogen. Mijn vrouw werkt zelf bij de bank en wij doen dit altijd zo. Pas geleden hebben ze bij mij een overkapping geplaatst. Limiet laten verhogen voor een dag en netjes 11.000 euro gepind op de mobiele pinautomaat gewoon aan de deur...

Dit kan iedereen. Een telefoontje naar de bank en het is geregeld. Weet alleen niet of het bij de postbank zo makkelijk gaat.

Zie hier voor info van de Rabobank:

http://www.rabobank.nl/bedrijven/kl...slimiet_voor_het_pinnen_bij_de_betaalautomaat

Ron

Gieliovd

Forumguru
1e auto: Ford Fiesta '96: 1600 euro cash.
2e auto: Nissan Micra '97: 2250 cash.
3e auto: Skoda Fabia '01: per bank ter plaatse.

Alleen de 2e auto bij een handelaar gekocht, de andere 2 particulier.

Als je een auto koopt bij een bedrijf kun je dit gewoon op rekening doen. Geen gelul met pinnen, credit card, cash, vooruitbetalen...

Bij een handelaar zul je meteen kunnen moeten betalen... als het een knappe handelaar is niet.

Particulier natuurlijk wel.

van_der_P

Senior Member
Samen met mijn vrouw de auto gepind. Zij een deel van het bedrag en ik een deel van het bedrag. Want als je in een keer de limiet pint kun je die dag geen geld meer opnemen.

Hetzer

Forumguru
Altijd gewoon het geld overgeboekt ,een dag voor dat de auto werd afgeleverd, ik heb nu al zo'n 6 auto's nieuw gekocht en elke keer zo naar tevreden heid de geldzaken afgehandeld

Abo

Lid
Vroeger haalde ik het geld van de bank en ik betaalde cash bij de dealer.
Ik voel me daar nu niet meer prettig mee. Teveel mensen zien dat er geld voor je uitgeteld wordt en dat je dat meeneemt. Ik heb nu 2x een nieuwe auto één week voor de aflevering betaald op de bankrekening van mijn dealer. Ik ben niet bang dat mijn dealer tussentijds plotseling failliet gaat. Het betreft S-Point en dat is een onderdeel van de A-Point groep in Amsterdam.

D

Deleted member 12686

Als je een auto koopt bij een bedrijf kun je dit gewoon op rekening doen. Geen gelul met pinnen, credit card, cash, vooruitbetalen...

Je bedoelt, rekening mee naar huis en later betalen?
Ik heb nog nooit een garage meegemaakt die een auto op naam zet/megeeft zonder het geld al te hebben.
En ik zou het als garagehouder ook zeker nooit doen.Je hebt het niet over een paar tientjes.....

Vacaro

Senior Member
Gewoon vorige auto binnengeleverd en dan van de maand erna telkens braaf en bedragje overmaken naar de bank van de garage...
Liever een leninkje dan centen uit een goede belegging of fonds halen...
Voor een huis of een auto te lenen hoeft men zich toch niet te schamen, of heeft iedereen hier zijn auto cash betaald of allemaal leasers.

joergarms

Senior Member
Voor een huis kun je niets anders dan lenen, dat vind ik heel normaal.
Maar mijn auto betaal ik toch echt van m'n eigen centen!! Heb geen lease-auto, maar zou het ook niet willen.

Bovenaan Onderaan