Hoe lang rijden jullie met een set banden?

dirk27

Forumguru
Onlangs heb ik mijn banden laten vervangen ik vind het wel interessant om te horen en te delen hoe er gereden wordt met een set banden. Hoe is de situatie bij jullie: welk merk banden, rijstijl, aantal kilometers, welke motorisatie en soort wegen?

Mijn ervaringen alvast:
- Octavia 1.6TDI manuele 6-bak Greenline
- Fabrieksbanden, Michelin Energy Saver+ 205/55 R16 V
- Vooraan vervangen na 92.000 km en 2,5 jaar
- Achteraan 110.000 km en 3 jaar, nog profiel 4mm
- Rijstijl: rustige rijstijl, 70% autosnelweg en de rest in stad

Canon-Eye

Forumguru
Ik vervang altijd alleen de voorbanden, de achterbanden gaan dan naar voren en de nieuwe komen achterop. Geeft stabieler (veiliger) weggedrag, met name onder natte en gladde omstandigheden.
Dat maakt het lastig om de specifieke levensduur van voor- en achterbanden precies te bepalen. Kan me ook niet heel veel schelen trouwens...

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Nou, volgens antislipexperts en conform mijn eigen ervaring is het - in elk geval bij voorwielaandrijvers - toch echt veiliger om het beste profiel achter hebben. Onder kritische omstandigheden houdt dat de achterkant beter in het spoor.
"Beste banden voor" was dan ook 30 jaar geleden al ruimschoots achterhaald, al heb ik sindsdien nog meer dan eens aan een eigenwijze bandenboer moeten uitleggen waarom hij toch echt moest doen wat ik wilde...
Is hier ook al meer over geschreven trouwens, het is me alleen te lastig om op de tablet een verwijzingslinkje aan te maken.

CDK

Forumguru
@dirk27, ik ben een vlotte rijder, bij een voorwielaandrijver doe ik max 35k km met de voorbanden, met 4x4 is de auto meestal eerder ‘weg’ als de banden :deuk: Laatste kan ik toelichten, ik rijd in de wintermaanden met een winter of een all season set en de auto gaat altijd tussen de 60 en de 90k km naar de volgende eigenaar.

dirk27

Forumguru
Ik heb het eigenlijk ook gedaan zoals jullie: de voorste waren versleten, de achterste banden naar voor en nieuwe banden achteraan. Ik ben wel verrast dat je een set 100.000 km mee kan gaan.
De Michelin Energy Saver hebben wel minder rolweerstand en dus minder grip maar ik heb tot nu toe dat tekort aan grip nooit gevoeld.

jongetje

Forumguru
Lees nog eens goed na wat er in het tweede linkje van jouw post staat over het verwisselen van twee banden.
Bevestigt precies wat ik hiervoor ook al aangaf.
Ok. Ik dacht dat je het andersom had geschreven en zie dat je ook je bericht na mijn post hebt aangepast. Maar we zijn het iig eens

Cedo Nulli

Nieuw lid
Voorbanden op de RS220: 20.000 km (zomerband). De winterbanden iets minder.
Achterbanden kregen enkel cupping. Geloof 40.000 km.
Op de RS245 na 3.000km al een michelin alpin PA4 kapot, tet op de flank.
Weer stevig bezig, nog geen maand oud en al 3.800 km.

Canon-Eye

Forumguru
zie dat je ook je bericht na mijn post hebt aangepast
Die aanpassing betrof een tikfoutje, niks inhoudelijks.
Ik pleit overigens al meer dan 30 jaar (ook in mijn vroegere werkkring) voor de beste banden achter, o.a. met tijdens chauffeurscursussen gegeven aansprekende demonstraties die ik op dit forum trouwens al meer dan eens heb beschreven.

Mali

Forumguru
Voor mij moeilijk te achter halen ivm zomer en winterbanden wissel maar na ongeveer 110,000 km heb ik voor zomer en winterbanden nieuwe nodig.
Voor banden zijn dan verder versleten en dan wil het bandenbedrijf standaard alleen de voorbanden vervangen en dan ben ik helaas altijd eigenwijs door aan te geven dat het om mijn veiligheid gaat.
Dan worden de achterbanden naar voren verhuisd en dan komen ze er achter dat de achterbanden gechubbt ( schrijf je dat zo ?) zijn en het daardoor niet comfortabel rijd maar uiteraard niet vervangen. (Wel een goede resonantie test op de Duitse snelweg ;) )
Dan komt eigenwijsje om de hoek kijken en rij ik ik iedere dag weer langs de banden garage om te klagen tot ze door wanhoop gedreven maar gaan overleggen met het leasebedrijf en ik als bereider mijn zin krijg.
Geld ook trouwens voor de b-keus banden die ze op mijn auto willen leggen het is ze nog nooit gelukt.
Heb wel geleerd in die 10 jaar als km vreter dat het om mijn veiligheid gaat en niet om de boekhouder van het leasebedrijf.
Voor de bandenwissel zoek ik altijd de laatste banden test op op en ik ga altijd voor de top 5 zomen en winter.
En soms een beetje water bij de wijn doen , mijn werkgever wil overstappen op all-season op advies van het leasebedrijf en ook daar ben ik tegen in gegaan en heb 2 vakantiedagen ingeleverd om tijdens dit lease contract gewoon zomer en winterbanden te hebben.

laagvlieger

Forumguru
Ik denk in mijn geval niet meetbaar omdat de banden eerst hun 'vervaldatum' zullen bereiken terwijl er nog voldoende profiel op zit. Op z'n minst 100.000 km voor zomerbanden.

vleier

Forumguru
@dirk27, ik ben een vlotte rijder, bij een voorwielaandrijver doe ik max 35k km met de voorbanden, met 4x4 is de auto meestal eerder ‘weg’ als de banden :deuk: Laatste kan ik toelichten, ik rijd in de wintermaanden met een winter of een all season set en de auto gaat altijd tussen de 60 en de 90k km naar de volgende eigenaar.

euhm ik haal iets van 28k met de mijne. nu is het bij mij zo dat als de motor warm genoeg is (20 kilometer) ik ook wel meer gas geef (vooral als ik de grens voorbij ben)

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan