Hoe lang gaat een turbo mee?

Antera

Donateur
een turbo heeft het meest te lijden als je na een lange rit met hoge snelheid een tussenstop maakt en van hoog toerental opeens de motor stilzet, bijv bij het tanken, de turbo wordt niet meer gesmeerd (dus gekoeld) maar is wel loeiheet, en dat is funest....dus ga je tanken of tussenstop laat de motor nog even met laag toerental draaien, zodat de turbo de kans heeft om af te koelen...

hoge snelheden hebben geen invloed op het warm worden van de turbo als je gewoon constant rijd. Alleen als je vermogen vraagt en veelvuldig en fors dan loopt hij warm
 
E

Ex-lid 2926

Onze Touran 2.0 TDI dienstauto's draaien meestal zo'n 225000 km voordat ze worden vervangen (2,5 tot 3 jaar gebruiksduur). Deze auto's krijgen regelmatig flink op hun duvel.
Een spoedrit met koude motor, na een snelle rit direct de motor uit; ik denk dat er weinig auto's zijn die zo zwaar beproefd worden als een politieauto in de noodhulpdienst.
De Tourans zijn absoluut niet probleemloos, maar dat is met dit gebruik ook bijna niet te verwachten. Er sneuvelt wel eens een koppakking of koppeling. De turbo's houden het echter vol. En ondanks de behandeling/mishandeling; tussen de onderhoudsbeurten hoeft er vrijwel nooit olie te worden bijgevuld. Met de vorige dienstauto's, de Vectra en Zafia CDTI, konden we vaker de dealer opzoeken. Die waren tot zo'n 100.000 km probleemloos, daarna ontstonden problemen met vooral het motormanagement en de egr. De turbodruk viel nogal eens weg, maar dit lag meestal niet aan de turbo zelf. Die bleef vrijwel altijd heel.
 
De turbo van mijn Audi A4 Avant 1.8T (benzine) heeft het zo'n 207.000km uitgehouden.
Ik rij praktisch alleen maar snelweg, en zet nooit de motor direct uit wanneer ik klaar ben met een rit. De turbo ligt in glijlagers die actief gesmeerd worden door de oliepomp.
Door de enorm hoge toeren die een turbo kunnen draaien is het beter deze even uit te laten draaien. 5-10sec. stationair is meestal voldoende.

Over het algemeen gaan dieselturbo's veel langer mee dan die van benzine varianten.
Bij de eerste legendarische Saab turbo's (benzine) was de levensduur slechts 30-50kkm.

Over het algemeen is de levensduur van een benzinemotor met turbo tussen de 150-200kkm heb ik mij laten vertellen.
Uiteraard is merk, model, motortype hierbij van belang, maar zeker ook hoe de eigenaar ermee om gaat. Het blijft complexe techniek!
 

Cordoba

Forumguru
Wat in de reacties hier wel genoemd, maar niet verklaard wordt is waarom korte stukjes rijden zo slecht is voor een turbo: via de EGR wordt (een deel van) uitlaatgas teruggevoerd waardoor bij korte stukjes veel vuil/olie door de turbo gaat. Als ie af en toe een keer goed uitgelaten wordt, rij je dat wel weer schoon ('t verbrandt), maar als je steeds bij lage toerentallen opschakelt, korte stukjes rijdt e.d. dan raakt een turbo aardig vervuilt, en kan bij een turbo met schoepverstelling, zelfs de verstelling vast komen te zitten door vervuiling. Als je daar niet tijdig wat aan doet (door de turbo grondig te laten reinigen) zal ie dan binnen redelijk korte termijn overlijden.

Daarom moet je met een auto met turbomotor ook af en toe bij warme motor, de auto even goed doortrekken in de toeren zodat alles schoon kan worden 'geblazen'. Dit geldt ook voor mensen die lange ritten rijden, ik weet ook van mensen die meer dan 50.000 km/jaar rijden, dat ze dit probleem ook hadden omdat ze te weinig de auto even gingen 'uitlaten'.
 

floyd2

Forumguru
Nog wat dingen waar een turbo niet van opknapt;slangen/intercoolers die lekken,verkeerd chippen,vervuild luchtfilter,door diepe plassen denderen waardoor er een golf koud water over je hete turbo spoelt
 

Antera

Donateur
Daarnaast zorg altijd op tijd voor nieuwe olie. Wat verouderde olie zal zorgen voor een sneller slijtende turbo.
 

van_der_P

Senior Member
Het is eigenlijk een rare vraag. Een auto blijft niet nieuw. Door het toenemen van de kilometers stijgt ook de slijtage en gaat er op den duur altijd wel iets stuk. Hoe snel het stuk gaat ligt veelal aan hoe iets gebruikt wordt.
Zo'n zelfde vraag zou je ook voor andere onderdelen van je auto kunnen stellen. En dan zijn er altijd weer uitzonderingen in positieve dan wel negatieve zin.

M.a.w. er is eigenlijk niets over te zeggen
 

Skoody Boo

Actief lid
Het is eigenlijk een rare vraag. Een auto blijft niet nieuw. Door het toenemen van de kilometers stijgt ook de slijtage en gaat er op den duur altijd wel iets stuk. Hoe snel het stuk gaat ligt veelal aan hoe iets gebruikt wordt.
Zo'n zelfde vraag zou je ook voor andere onderdelen van je auto kunnen stellen. En dan zijn er altijd weer uitzonderingen in positieve dan wel negatieve zin.

M.a.w. er is eigenlijk niets over te zeggen

Wat een onzin. Je kan gewoon ondersheid maken tussen die onderdelen, en dan valt altijd bij bepaalde onderdelen wel degelijk iets over te zeggen. De invloed van verschillen in gebruik kan je globaal best in beeld krijgen. Ik vind het dan ook helemaal geen rare vraag.
 

floyd2

Forumguru
Er zal best wel verschil in levensduur zitten af fabriek
Ik bedoel,als er in bijvoorbeeld de turbo een onderdeel zit wat wordt afgekeurd bij 1% verschil heb je altijd nog dat de ene er net door komt met 0,99% terwijl een ander misschien maar 0,05% tolerantie heeft.
Maar het kan best zijn dat de op papier slechtste turbo toch langer meegaat vanwege een betere omgang ermee.
 

van_der_P

Senior Member
Ik vind het geen onzin dat onderdelen stuk gaan is innerent aan het gebruik. Sterker als je je auto niet gebruikt gaan er zelfs onderdelen stuk. Denk aan de accu, benzine die veroudert, banden die broos worden enz.
En zo'n turbo hoelang gaat die mee ? knap als je dat zeggen kunt, ieder gebruik is anders dus ook de levensduur van dat onderdeel.
Vroeger veel naar Spanje gependeld. Mijn baas had 2 dezelfde bussen (zelfde motor MAN en opbouw VDL/Berkhof) tegelijk gekocht dus even oud bij bus 1 ging de turbo bij 625.000 km kapot en bij bus 2 rond de 700.000 km. Wat kun je daavan zeggen dat de turbo 600.000 km mee gaat ? Of moet je zeggen dat die 700.000 km mee kan ? Of schrijf je als fabrikant dat de turbo elke 500.000 km vervangen moet worden ? En als je dan pech hebt sta je na 100.000 weer aan de kant met een kapotte turbo.
Zo'n verhaal kun je ook over bijvoorbeeld de koppeling , de aandrijfassen, startmotor, dynamo, airco, enz vertellen. Allemaal onderdelen die duur zijn, en die, hoe je het ook draait of keert vroeg of laat aan de beurt komen.
 

Skoody Boo

Actief lid
En zo'n turbo hoelang gaat die mee ? knap als je dat zeggen kunt, ieder gebruik is anders dus ook de levensduur van dat onderdeel.
Ik kan dat. 90% van de turbo's gaat minimaal 150.000 km mee. Dat zegt ook iets over een individuele turbo, namelijk in termen van kansen.
 
Bovenaan Onderaan