Hoe lang gaat een turbo mee?

bobby45

Actief lid
hoe lang gaat en turbo mee?

oke belangrijk vlaktoren
olie, koud draaien , benzine tsi of diesel , tuning:smiley29:


audi tt gaan ze al van af 1999 in de 1.8 v20 mee:xyxthumbs:
 

MarcoO2

Forumguru
Wat wil je nu precies horen? Ervaringen? Inschattingen? Je noemt zelf al zoveel mogelijke factoren die van invloed kunnen zijn. Een zinnig antwoord hierop is niet te geven lijkt mij, nog afgezien van het feit dat je ook allerlei verschillende soorten, merken en typen turbo's hebt.
 

VEEJAY

Forumguru
Vraag het mij ook af met al dat downsizing van motoren hoelang die beestjes goed blijven (bijvoorbeeld bij veel stadsverkeer en weinig snelweg).
 

hemi24

Forumguru
Geen idee hoe lang een turbo meegaat, bij mij is er nog géén vervangen...

Gereden auto's met turbomotoren:
- 2003 - 2009 : 205.000 km - Peugeot 206sw 2.0HDi 66KW (DW10TD);
- 2007 - 2009 : 122.000 km - Skoda Octavia II Combi 1.9TDI 77KW (BXE);
- 2009 - heden : 146.000 km - Skoda Octavia II Combi 1.6TDI 77KW (CAYC);
 

The bone collector

Senior Member
Gemiddeld 173.231,09 km :winkie:. Dat kan je niet bepalen denk ik. Je geeft zelf de factoren al aan die allemaal een invloed kunnen hebben.

Maar zoals Veejay al zegt, ik vraag mij ook af wat dat in de toekomst brengt. Een motor of turbo is in principe nooit geschikt om veel korte afstanden mee te rijden. Die van mij doet (toch in de wintermaanden, als ik niet met de fiets naar het station kan) heel dikwijls véél te korte afstanden. Buiten de accu die het dan wat vroeger opgeeft, blijft het nadelig effect heel beperkt. Maar als je bekijkt hoeveel de gemiddelde wagen in België (en waarschijnlijk ook in Nederland) rijdt, dat is 15.000 km, dan kan je je wel inbeelden dat de helft van het wagenpark niet zo heel vaak goed warmgereden wordt. Tenzij de huidige turbo's dat verdragen, zal het de levensduur niet ten goede zal komen.
 

LT83

Forumguru
Volgens mij heb ik ook ergens een keer gelezen ( zou best hier kunnen zijn) dat de huidige turbomotoren de turbo standaard nog even "nadraaien" na het uitzetten van de motor. Weet niet of dit klopt, maar ik denk dat een turbo bij normaal gebruik ( netjes 15-20km warmrijden en een paar minuten laten nadraaien bij zware belasting) bestwel 200.000km mee moet kunnen.
 

Race Eend

Forumguru
Mijne (130pk TDI ASZ motor), bij 256.000km vervangen voor een grotere oke had wel iets speling, maar had nog prima 50.000km mee gekund.

Erg afhankelijk hoe er mee omgegaan wordt.
 

van_der_P

Senior Member
Als er alleen maar turbomotoren gemaakt worden die goed functioneren onder gunstige omstandigheden, ben je als motorfabrikant zo aan de bedelstaf.
Hoeveel van de 7 miljoen auto's in ons landje rijden zoveel dat een motor echt warm wordt ? Dat is een minderheid. Motoren worden op ons gebruik gebouwd en niet andersom.
Welke auto met een benzinemotor rijdt meer dan 200.000 km, dat is ook een minderheid. Wat heb ik er dan aan om motoren te bouwen die veel meer aankunnen.
Dus als die techniek het zolang uithoud dan ben ik er toch.
 

Bakkertje

Forumguru
sja m'n broer rijdt in een Bora met inmiddels ruim 300.000 km ervaring, die draait ook nog steeds prima..
 

LT83

Forumguru
@ Mark...is het zo dat bijvoorbeeld een turbo voor een dieselmotor een langere levernsduur heeft dan een benzine variant ( doordat een diesel over het algemeen meer km rijdt bijvoorbeeld) Of zijn de turbo's in basis gewoon hetzelfde. Weet jij toevallig ook wat er waar is van het automatisch nadraaien bij nieuwere motoren?

Mijn ouders hebben iig 10 jaar een passat 20vt gereden en hiervan functioneerde de turbo bij inruil (200.000km) nog prima.
 
Zie hier veel mensen met veel km op de teller dus die zullen waarschijnlijk hun motor meestal warm kunnen rijden. Maar diegene die korte afstanden doen niet,en is daar de turbo gevoeliger aan?

:ot:Deze discussie doet me weer twijfelen over wel of niet de extra garantie te nemen....zucht.
 

Bakkertje

Forumguru
Maar goed dat een dergelijke turbine niet in je Skoda ligt ;)
Die vent die eronder liep heeft trouwens ook een flink portie mazzel..
 

Antera

Donateur
Als je hem lekker op zijn gemak goed warm rijd en dan ook zeker zorgt voor de juiste olie en op tijd vervangen kan de turbo goed lang mee. Lange afstanden zijn natuurlijk beter omdat de turbo dan niet hoeft te werken op cruise snelheid en dus minder zal slijten. Juist vervuilde olie door een te lange onderhoudsinterval of slechte kwaliteit olie zal zorgen voor en snel slijtende turbo. Ook snel uitzetten na een langere periode flink op zijn staart te hebben getrapt is niet goed voor de turbo altijd zorgen dat de turbo gelijkmatig afkoelt door de laatste b.v. 10 minuten rustig te rijden zonder overdreven belasting.

Laatst golfje 4 1.9 TDI hier op de stoep gechipt vanaf 180.000 km en ondertussen door de loop der jaren al op de 415.000 km geraakt zonder en centje pijn. En ja dit zijn veel snelweg kmters en een redelijk rustige rijder die zo nu en dan ook wel het gaspendaAl weet te vinden :-)
 

bobby45

Actief lid
Maar goed dat een dergelijke turbine niet in je Skoda ligt ;)
Die vent die eronder liep heeft trouwens ook een flink portie mazzel..

de man is nog bang dit na 5 jaar de vertraging- kast sprong uit elkaar de rem op de motor zat dus niet meer aan de kabel trommel
 

Race Eend

Forumguru
@ Mark...is het zo dat bijvoorbeeld een turbo voor een dieselmotor een langere levernsduur heeft dan een benzine variant ( doordat een diesel over het algemeen meer km rijdt bijvoorbeeld) Of zijn de turbo's in basis gewoon hetzelfde. Weet jij toevallig ook wat er waar is van het automatisch nadraaien bij nieuwere motoren?

Mijn ouders hebben iig 10 jaar een passat 20vt gereden en hiervan functioneerde de turbo bij inruil (200.000km) nog prima.

Luuk, over het algemeen gaat het denk ik redelijk gelijk op, benzine turbo's gaan best heel lang mee. Oorzaak van veel schades bij diesel turbo's is het rijden van korte stukken , waardoor de VNT aansturing vast roet en de turbo's veel hogere boostpieken krijgen door het slecht afregelen van de turbodruk (op het moment dat je hem daarna wel een keer belast dus).
 

The bone collector

Senior Member
Hoeveel van de 7 miljoen auto's in ons landje rijden zoveel dat een motor echt warm wordt ? Dat is een minderheid. Motoren worden op ons gebruik gebouwd en niet andersom.

Het warmrijden, dat is een feit. Maar of je een verbrandingsmotor echt kan 'bouwen' zodat ze aangepast zijn aan niet warm rijden, daar heb ik mijn twijfels over. Metaal "leeft", en in een verbrandingsmotor zet het ongelijk uit, alleen daarom al zal de slijtage veel hoger zijn door niet warm rijden . Constructeurs kunnen hun best doen om zich aan te passen aan de situatie, maar in essentie blijft het probleem.
 

wanderer

Senior Member
een turbo heeft het meest te lijden als je na een lange rit met hoge snelheid een tussenstop maakt en van hoog toerental opeens de motor stilzet, bijv bij het tanken, de turbo wordt niet meer gesmeerd (dus gekoeld) maar is wel loeiheet, en dat is funest....dus ga je tanken of tussenstop laat de motor nog even met laag toerental draaien, zodat de turbo de kans heeft om af te koelen...
 
Bovenaan Onderaan