Hoe lang gaan bougies mee

DB200

Lid
Ik vraag me af hoe lang bougies mee gaan?
De Fabia van mijn betere helft heeft als oh-voorschrift:
elke 4 jaar of 60.000km de bougies vervangen.

Ze rijdt ca. 5000 km per jaar, tankt alleen Shell V-power en de auto rijdt per enkele reis ca. 20 - 30 km. De auto wordt goed warm vervuilt dus nauwelijks. Wel elk jaar nieuwe olie.

Dus als ik het onderhoudsvoorschrift volg zou ik na 20.000km de bougies al moeten wisselen.

Waarom kiest Skoda elke 4 jaar?
Gevoelsmatig staat mijn bullshit-meter nu ver in het rood.
Klopt dat of hebben de ingenieurs van Skoda gelijk?
 

brepus13

Forumguru
Een fabrikant moet keuzes In waardes maken waarbij de onderdelen zeker goed blijven. Ze zullen ongetwijfeld nog even mee kunnen maar aan de andere kant, de olie wissel je toch ook elk jaar terwijl deze ook minimaal 15k mee zou kunnen gaan. Bougies kosten online ongeveer 10€ per stuk dus als je het zelf kan hoef je het voor 40€ in 4 jaar niet te laten.
 
Ik weet niet in hoever bougies vanzelf verouderen. Het is een keramiek en een elektrode en die elektrode kan corroderen en vervuilen. Je zou denken dat met de lage kilometerstand ze langer mee kunnen. Het zal hem in het corroderen moeten zitten, want bij corrosie krijg je dus dat de elektrode gaat "uizetten/dikker wordt" hoe je het noemen wilt, en dan krijg je meer druk op het keramiek en dat kan vervolgens barsten. Denk dat daar een beetje de crux zit.

Het verhaal met olie gaat niet helemaal op; dat is veel meer onderhevig aan vervuiling en veroudering. Dus in theorie kan de olie 15k mee, maar wel binnen 1 jaar. Olie verzuurt op den duur vanwege de vuilafzettingen die erin terecht komen.

Een bougie heeft alleen bij de kop wat te lijden zou je denken.
Maar idd wat Brepus zegt; de kosten zijn het niet. 40 euro voor een setje is een schappelijke prijs voor 4 jaar..
Uiteraard niet de OEM brandend plugs van de dealer. Die zijn de hoofdprijs. Ik neem aan dat er gewoon een setje NGK of Denso in kan? Bosch eventueel?

Let wel op online met NGK: er zijn imitaties in omloop.
Dus let op met online aankopen in het buitenland omdat ze daar (nog) goedkoper zijn.
Hier is daar een mooie foto reportage van te zien.

https://www.slideshare.net/athangal/distinguishing-fake-ngk-spark-plug
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Ik kan me voorstellen dat olie aan een verouderingsproces onderhevig is (lees kan bederven) en daarom er vaak een km aantal of tijd aan hangt om te verversen (zoals je nu dus doet)

Bij bougies heb ik over die houdbaarheid een andere mening.
Maar als ze inderdaad zo goedkoop zijn (bij mijn beurten bij de garage in elk geval niet) zou je ze natuurlijk preventief kunnen vervangen.
 

larsy

Forumguru
Laat de dinge gewoon zitte en rijden maar:thumbsup: .
Jaartal gebonden vin ik een beetje teveel van het goede voor dit item .

En niet denken van het is maar weinig
met die 50€ doe je lekker wat anders ;)

Upje:
-Mijn Audi s3 heeft om de 60d nieuwe nodig,
En die zijn dus net vervangen . Ik doe 5000km p/jaar met deze wagen
dus da is 12 jaar dat ze nu mee zulle/moeten gaan :D
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Het zal hem in het corroderen moeten zitten, want bij corrosie krijg je dus dat de elektrode gaat "uizetten/dikker wordt" hoe je het noemen wilt, en dan krijg je meer druk op het keramiek en dat kan vervolgens barsten. Denk dat daar een beetje de crux zit
Maar goed dan zijn de kleppen ook al vast gecorodeerd....
Als een bougie echt slecht is dan zal je wat misfires krijgen en dus een onregelmatig lopende motor !
Maar zou een middenweg zoeken in leeftijd en km stand met die bougie's zodat je ze wat langer kunt laten zitten
 

Tees

Donateur
Ik kwam erachter dat Skoda een stuk langer rekent met de voorgeschreven vervangingsduur van de bougies dan de fabrikant. In m'n F1c zitten af-fabriek Bosch bougies, die heb ik laatst zelf vervangen (simpel klusje mits je een momentsleutel hebt). Skoda schrijft bij mij ook 60k of 4 jaar voor, maar Bosch schrijft voor diezelfde bougies 15k voor.

Nu moet ik zeggen dat die 15k mij wel héél kort lijkt. Mijn bougies zaten er 6 jaar en 60k in, en waren wel echt aan vervanging toe te zien aan het uiterlijk. En met nieuwe merkte ik duidelijk t verschil in motorgedrag!
 

EdK

Forumguru
Vloegel bij mijn motorfietsen dan haalde je ze periodiek er uit om ze te bekijken
Maakte je ze wat schoon met een koperborstel en controleerde nogmaals op inbranden oid
Dan nog even een maatvoeler ertussendoor om te kijken of afstand nog goed was en eventueel aanpassen en hoppa gingen ze weer het blok in....
 

Antera

Donateur
Het is maar net welke bougies je neemt ik neem altijd de Platium bougies die hebben een nog langere levensduur ( +/- 100dkm) en geven een mooiere vonk. ook het typte brandstof wat je tankt en vooral de kwaliteit beinvloed enorm de levensduur van de bougies.

Control van de bougies is daarom nooit geen overbodige luxe
 

Tees

Donateur
Helemaal mee eens @Antera! Ik heb er nu ook platina/iridium bougies ingestoken, het prijsverschil was maar een paar euro per bougie, dan is het mij de meerprijs wel waard als je dat over zoveel jaren uitspreidt.
 

Sk_Hans

Forumguru
Ik had een tijd geleden een soortgelijke discussie toen ik de Fabia van mijn vrouw wegbracht voor een beurt. De Fabia (1.2Tsi) is nieuw gekocht en zij reed de eerste jaren ook maar iets van 5000km per jaar.

Als je de bougies zelf koopt, kosten ze inderdaad maar iets van een goede 10 euro per stuk. Maar als je ze in de garage laat vervangen, kost het maar liefst 135 euro. Dat is nogal een prijsverschil. Nou weet ik het exacte type niet meer uit mijn hoofd, maar als ik het me goed herinner gaf de fabrikant van de bougies een km levensduur op die véél hoger lag dan op dat moment op de teller stond.

En wat levensduur in tijd betreft. Hoe lang liggen de bougies in het magazijn van fabrikant, importeur, groothandel, garage etc? Denken jullie echt dat de autobedrijven daar een uiterste houdbaarheid hanteren?

Gelukkig was de medewerker bij mijn Skoda dealer toen heel schappelijk en gaf aan dat hij het ook wel idioot vond om bij die beurt al de bougies te vervangen. Dat scheelde toen dus toch een dikke 100 euro op een kleine beurt.

Maar soms heb je pech en houdt een medewerker vast aan alle voorschriften en kosten. Bij dezelfde dealer een tijd later een telefoniste die weigerde een beurt in te plannen als ik niet alles exact volgens richtlijnen (en prijzen) zou laten doen. Tja, toen de beurt maar bij een andere Skoda dealer laten doen.
 

DB200

Lid
Ik heb voor de aardigheid eens het luchtfilter bekeken. Die valt onder hetzelfde onderhoudsvoorschrift (elke 4 jaar of 60.000km). Zo'n filter heeft m.i. relatief meer van stilstand te leiden dan de bougies. Het filter was nog als nieuw.

Dus ik heb het besluit genomen dat het nog wel een jaartje meekan.

Bedankt voor jullie reacties :cheers:
 

Highway

Forumguru
De bougies zullen niet echt slijten, maar juist door de korte stukjes wel meer vervuilen (net als de gehele motor). Topic starter meldt dat hij juist lange stukken rijdt, olie tijdig ververst dus zou dit niet zomaar een probleem mogen zijn voor de bougies.

Verder is het zo dat de bougies erg vast kunnen gaan zitten in het blok, als deze er heel lang in blijven zitten.

Persoonlijk zou ik de bougies er even uit halen, schoon maken en kijken wat de staat ervan is. Dan zijn ze weer schoon, en een keer uit het blok geweest waardoor ze niet vast gaan zitten. Door de lage km stand, hoeven ze waarschijnlijk niet vervangen te worden. Ik zou ook de opening (gap) controleren als je de bougies eruit hebt (als je het juiste gereedschap hebt).
 
Bovenaan Onderaan