Hoe betrouwbaar zijn bandendrukmeters?

DimiTator

Actief lid
Hoe betrouwbaar zijn de bandendrukmeters die aan benzine stations staan? Ik ervaar dat ze bijna allemaal andere waardes geven. Zelfs de meters in een werkplaats.
Worden die dingen nooit geijkt?
 

SuperBeeb

Forumguru
Ik gebruik zelf altijd een goede bandenspanningsmeter (niet zo'n dingetje van 2 euro) en pomp ze thuis op. Met de hand. Weet ik zeker dat ik de goede bandenspanning heb.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb wel eens het verhaal gehoord dat bij benzinestations de bandendrukmeters standaard een (iets) te hoge waarde aangeven. De reden erachter zou zijn om zo meer brandstof te verkopen (lagere bandendruk, geeft een hoger brandstofverbruik), maar of er iets van waarheid in zit? Ik weet het niet.
 
Laatst bewerkt:

vRS

Actief lid
Meen me een test te herinneren van de Autoweek waaruit bleek dat ze nog best redelijk acuraat waren.
Heb zelf een goede bandenspanningsmeter van Flaig waarmee ik de spanning controleer ( makkelijk ding, kun je ook druk mee aflaten)
 

guitar_billy

Senior Member
Geen idee hoe nauwkeurig de meters zijn. Als ze geijkt zouden zijn verwacht ik er iets van een stikker van NMI ofzo op.
Maar ja, al is de meter super nauwkeurig, de temperatuur van de banden en buitenlucht (zomer, winter) kunnen volgens mij ook al zoveel verschil maken dat een paar tienden meer of minder op het display te verwaarlozen is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb wel eens het verhaal gehoord dat bij benzinestations de bandendrukmeters standaard een (iets) te hoge waarde aangeven.
Complotdenkers heb je overal... :jaja:
Ik geloof daar niet zo in. Ze kunnen gewoon vertrouwen op de luiheid van de gemiddelde automobilist die z'n banden niet (vaak genoeg) controleert en dus bijna altijd op te zachte banden rijdt.
 

ertromp

Forumguru
Die bandenspanningsmeters bij pompen zijn echt niet geijkt.
Zelfs de APK vraagt er niet om.
Die geeft voor een garage aan dat er een doelmatige bandenspanningspomp met doelmatige meter moet zijn :pieker:

Je kunt wel geijkte pompen kopen maar reken op prijzen vanaf € 100,-. En dan zul je zo'n meter natuurlijk ook regelmatig moeten her ijken.
 

zedrak

Lid
Natuurlijk zijn bandendrukmeters niet geijkt. Er wordt namelijk niet op afgerekend. Maar zeker wel gekalibreerd. Bij de dealer altijd in ieder geval. Druk hoeft voor autobanden niet altijd perce 100% te kloppen. Als je tussen de waarden inzit is het goed. Dus pomp alle banden op bij 1 bedrijf, dan is er niets aan de hand. Alleen voorbanden bij de een en achterbanden bij de ander is ook geen probleem.

Doe niet links bij de een en rechts bij de ander, maar dat spreekt denk ik wel voor zich.
 

Captain Hook

Forumguru
Druk = druk. Of dat nou van een fietsband is, of van een autoband.
Alleen de totale hoeveelheid volume in de autoband is veel groter dan die in de fiets(binnen)band. Maar de druk in een fietsband is vaak veel hoger dan die in een autoband, daar vergissen velen zich vaak in. Die denken zo'n zware auto, dikke banden; dat zal wel fors zijn. Nou, niet dus, valt reuze mee. :jaja:

En, 8 bar voor een fietsband is wel heel fors hoor. Zeker dunne racebandjes?
http://www.schwalbe.com/nl/luftdruck.html

Ik gebruik ook de fietsbandenpomp met manometer om de autobanden bij te vullen. Gaat prima.
En met een universeel ventiel kun je allerlei soorten 'opblaasdingen' vullen c.q. controleren.
En altijd bij de hand. Niet dat gedoe (of tegenwoordig zelfs betalen voor lucht bij het tankstation) van dat er mensen in je nek staan te hijgen die ook haastig hun bandjes willen vullen...
 

motomarz

Senior Member
Hier ook: goede fietspomp en een losse bandenspanningmeter.
De meters bij het benzinestation vertrouw ik niet zo.
 

sliderke

Senior Member
Je kan best een tankstation zoeken met een digitale eenheid. Die zijn meestal 1op1 juist. Als je een analoge gebruikt zit de meeteenheid op het vulpistool. En sommige mensen laten dit ding al eens vallen met alle gevolgen van dien.
 

Joske

Forumguru
Analoog?

Nog nooit gezien aan een tankstation in België!

(Er is trouwens niets mis met een degelijke analoge manometer, maar niet voor dagelijks mishandeld te worden natuurlijk ;) )
 

kansberg

Forumguru
11244.jpg

Gebruik hier ook een simpele fietspomp en een bandenspanningsmeter van Hella. Een echte. Omdat ik in het verleden motor heb gereden hechte ik grote waarde aan de juiste spanning, vandaar dat ik het altijd op deze manier deed en ben blijven doen en dat bevalt prima. Als straks de caravan er achter moet rij ik wel even langs het pompstation voor het grove werk, maar thuis regel ik het bij met meter en pomp. Normaal iets 'bijpompen' is zo gebeurt met een fietspomp, daar heb je echt geen compressor voor nodig.
 
Laatst bewerkt:

Tallguy

Forumguru
De Hella van Kansberg heb ik ook jaren gelden gekocht na het lezen van diverse testen. Deze schijnt als een van de nauwkeurigste meters te zijn voor weinig geld.
 

kansberg

Forumguru
En ik heb hem per ongeluk laten liggen in mijn vorige auto die ik inruilde op de Superb....beetje dom zou Maxima zeggen :( Heb gelijk weer een nieuwe gekocht.
 
Bovenaan Onderaan