Hoe best velgen beschermen en reinigen?

Hoe kan men de velgen het best beschermen tegen remstof en ander vuil zodanig dat bij een poetsbeurt deze makkelijk te reinigen zijn.
Heb al ergens gelezen dat men de velgen met een wax moet inwrijven hier iemand ervaring mee?

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb m'n hele auto, net als de vorige trouwens, vóór aflevering een "wax oil behandeling" laten geven. Zo'poetsbeurt kost een paar centen (denk aan een 150-200 euro voor de Fabia - een SII combi zal allicht duurder zijn), maar maakt dat de eerste 2 jaar of zo het vuil niet of nauwelijks hecht. Een goeie natte spons (of de allergoedkoopste beurt in de wasstraat) is ruim voldoende.
De velgen werden daarbij ook meegenomen, en inderdaad ben je met een emmer schoon water plus een spons of heel zacht borsteltje snel klaar om ook het zwarte remstof te verwijderen.
Zo'n behandeling is natuurlijk niet voor de eeuwigheid; moet wel af en toe worden herhaald. Kost weer een paar centen, maar geeft wel gemak.

Heb ook zo een behandeling genomen de prijs 120€ en drie jaar garantie en dan kan je dit laten herdoen met telkens twee jaar garantie weet enkel niet of ze de velgen gaan meenemen.

Is de hogedrukreiniger-behandeling eigenlijk wel OK? Met de fietsen weet ik dat je dan goed moet opletten dat alles goed gesmeerd blijft, maar bij wagens weet ik niet of dat schade kan veroorzaken...

Ik poets de velgen gewoon met een borstel. Als je niet té lang wacht gaat al het remslijpsel er mooi af. Je kan natuurlijk wel nooit overal aan.
Bij het wisselen van mij zomerbanden naar winterbanden (+velgen) heb ik de zomvervelgen eens écht goed kunnen poetsen: hogedruk erop, met de borstel alles afborstel, spoelen en vervolgens inspuiten met een wax/seal produkt die vuil afstoot.
Binnen een maand als de zomerbanden/velgen er terug op gaan doe ik hetzelfde met de winterbanden/velgen.
Moraal van het verhaal: je krijgt je velgen maar écht overal goed schoon als je ook de wielen eraf haalt...

@ernieken Heb dat 1 keer gedaan in de zomer, vol overmoed ieder wiel afzonderlijk eens afgehaald en er terug opgestoken. VEUL werk (heb geen pro-tuig, enkel de standaard krik)!

Deze Wheelwax is dat ook ergens verkrijgbaar in Belgie want op die site staat deze geruime tijd als niet in voorraad.

Was niet overdreven duur voor zover ik me herinner. Laat ons zeggen ergens tussen 10 en 20€, zeker niet meer. Ik heb wel enkel de spuitbus gekocht, niet de poetsvodden die er op de site ook bijstaan.
En of het werkt... tja, het aanbrengen was geen probleem maar ik zal je pas kunnen zeggen of het écht werkt als m'n zomerbanden er terug opliggen.

turboturbo

Forumguru
Ik gebruik ook doodgewone velgenreiniger. Daar heb ik de zomervelgen eens goed mee schoon kunnen maken, voordat ik ze wegzette op zolder voor deze winter. Was heel veel werk, maar met zo'n spuitbusje even in laten trekken, gaat het er met een hoop water een oude afwasborstel allemaal af! Met het wiel er af kan je er echt overal goed bij (ook de binnenkant van de velg etc.)

De wintervelgen maak ik ook schoon met dat spulletje. Ze zijn echter allang niet mooi meer - en als bescherming voor de stalen velgen gebruik ik wieldoppen :)

TurboBooster

Forumguru
Schoonmaken met Dasty ontvetter, te koop in winkels van Wibra voor maar een paar euro.

Velgen beschermen met een zg. harde Wax bv. Sonax eXtreme wax 1 full protect.

bobby45

Actief lid
bij de was beurt die ik met de hand doe velgen met velgen reinger van kruitvat en spuit wax van action werk prima

Ik heb hetzelfde produkt gebruikt als ernieken; Velgen goed schoongemaakt met Sonax Xtreme velgen reiniger, daarna de Sonax velgen verzegeling-spray die er voor zorgt dat je de velgen lange tijd makkelijk schoonmaakt omdat het vuil niet hecht.
Ik was de wagen met de hand en doe de velgen met een apart sponsje als laatste.
Prima resultaat.

Bovenaan Onderaan