Hoe actueel is de Columbus navigatie ?

Darkside

Forumguru
V8 is inderdaad nog niet up to date. Al zijn er toch wel verschillen met V7.
V9 heb ik nog niet geprobeerd. Mooi om te horen dat dat Q1 2012 materiaal zou moeten zijn. Dat wist ik nog niet
 

Sparkie

Forumguru
Ik heb 7918 ook geinstalleerd.

Wat mij opviel bij het installeren was dat toen ik de DVD erin deed er een melding kwam dat een nieuwe versie was gedetecteerd en of ik deze wilde installeren. OK aangeklikt en na een minuut of 15 een tweede melding die ik eerlijk gezegd niet goed gelezen heb. Het enige wat ik zag dat ik de software op de HDD kon installeren of vanaf de DVD wilde laden.

In de veronderstelling dat de installatie een minuut of 20 a 30 zou duren heb ik op Installeren geklikt, maar na ruim 2 uur was de DVD nog niet uitgeworpen en zag niets gebeuren,
Op goed geluk heb ik de DVD eruit gehaald en de Columbus opnieuw opgestart. 7918 was geinstalleerd, maar voor de rest vond ik het een onduidelijke procedure.

Weet iemand wat er tijdens de 2e fase heeft gestaan toen ik op Installeren drukte?
 

Maarten

Forumguru
Dat had ik ook. Ik drukte op de uitwerpknop en zag toen de installatieprocedure met ook de statusbalk. Daarbij de waarschuwing dat nogmaals op eject drukken de installatie af zou breken.
Kennelijk springt hij dus niet automatisch naar dit scherm, maar werd dit pas getoond toen ik na 15 minuten op de uitwerpknop drukte.

Kennelijk was jouw dvd al klaar toen je op de knop drukte.
 
F

fokkesukke

Vraagje: ik zit nu "as we speak" op site van NavTeq de "discover pro" mapdata te downloaden (17 files genaamd P41_N60S5MIBH3_EU_NT_Q1.12.7z.0xx).

Is deze data te gebruiken op de Columbus???

Even voor degenen die "zagen"over incorrecte kaartdata. Geef ze aan op de site van Navteq http://mapreporter.navteq.com/ met foutmeldingen!! Melden aan de dealer, Pon of wie dan ook heeft geen zin.
NavteQ is de "fabrikant" van de ruwe data en als zij niet de correcte gegevens hebben heeft niemand ze...
 

Sparkie

Forumguru
Al eens contact met ze gezocht? ik heb tijdens mijn vorige navigatiesysteem eens via de mapreporter contact gezocht over een aantal foutjes in de kaarten (bijvoorbeeld op een kruispunt 3x linksaf worden gestuurd terwijl je gewoon rechtsaf kan). Nooit heb ik enige reactie gehad en de wijzigingen zijn nooit doorgevoerd.

En als je bijvoorbeeld kijkt naar een stuje weg wat bij de vorige versie er helemaal niet opstond; de nieuwe kruising in Alphen aan den Rijn bij de overslaghaven, de N207 en N11 staat het stuk weg tussen de hefburg Goudse Schouw en de Boskoopseweg naar de rotonde met de N712 er helemaal niet op, terwijl deze al wel in de nieuwe kaart is verwerkt, dus schiet mij maar lek.
 

TBiRD

Lid
Ben benieuwd welke versie ik in mijn SII columbus ga hebben in januari. Ik baal persoonlijk van al die "mapfouten" als je op je gps vertrouwd.
 

Sparkie

Forumguru
Ik heb net mijn eerste rapport ingediend bij NAVTEQ Map Reporter. Wel netjes een email ontvangen met een referentienummer. Nu eens kijken of ze er iets mee doen.
 
@ Sparkie: ik heb bij VDO gewerkt in een grijs verleden.

Toentertijd deed ik de conversies van de ruwe data van Navteq en Teleatlas voor de VDO systemen.

Wanneer de consument toen een nieuwe release kocht was die data in principe gebaseerd op een situatie die al een half jaar oud was.
Ook firmware van de GPS unit, hardware en releasedata van de kaart hebben invloed op de juiste werking in de wagen.

Zodra je meldingen van een fout aan de producent geeft, gaat deze aan de slag met die data om te kijken of deze fout reproduceerbaar is.
Als wij toen dat niet konden werd de fout direct op "Not Applicable" gezet. Indien wel reproduceerbaar was maar niet door ons kon worden hersteld, werd de klacht/ foutmelding genoteerd als "Known problem" en direct naar de producent gestuurd.
En dan begint het gezeik, pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet en dat deze fout door hunnie is gemaakt en dat hunnie deze moeten oplossen.......
een probleem kan dan meerdere releases aanwezig zijn zonder dat er daadwerkelijk een oplossing voor komt.

MAAR het is natuurlijk zeer belangrijk dat de bestuurder zijn of haar grijze cellen blijft gebruiken en niet blind op dat apparaat vaart.

Ik ga er een klein beetje vanuit dat tegenwoordig de fabrikanten van de ruwe data sneller problemen opvolgen. Door concurrentie en snellere communicatie bij bijvoorbeeld TOMTOM (je kan een fout direct live melden) kan een bedrijf als Navteq niet achterblijven.

Ik meld regelmatig fouten/ herziening van inrichting van het wegennet maar hoor er nooit meer iets van. Vind terugkoppeling ook niet zo belangrijk. Als ze het binnen een jaar maar oplossen.

Even over mijn eerdere post, de data die heb gedownload was beschadigd en ik heb er niks meer mee gedaan.

Groet
 
Bovenaan Onderaan