Hij is er, mijn Fabia GL hatchback

yeti6

Nieuw lid
Hoi Henm. De dealer(s) was hier niet mee bekend dat de nieuwe Fabia's Greeline zó zouden worden uitgevoerd.
De gehele ingreep is niet zo groot hoor. Het dak wilden we toch al laten spuiten samen met de kleine achterspoiler.
Alleen de achterruit dien vervangen te worden, want die komt niet mooi onder de kit weg.
En inderdaad het weerwerk is voor zijn kosten, na een goed gesprek.
Prima geregeld in deze.
Hoe bevalt jullie Fabia tot op heden en het verbruik ?

henm

Lid
tsja daar kan ik van alles op zeggen... wij wisten eind oktober al dat die grote spoiler er op zat...
Punt is wel, dat wij(!) de dealer vertelden dat dit zo was, hij niet op de hoogte was hiervan, en het op skoda.nl ook niet te vinden was.
De dealer heeft het toen op ons verzoek geverifieerd bij PON. Dealer gaf aan "last" te hebben van het feit dat de Skoda-site niet was geupdate.
De spoiler is nu sinds kort ook pas zichtbaar op skoda.nl.
Maar sympathiek dat jullie dealer het nu oplost.

De auto bevalt ons prima, rijdt heerlijk rustig en voldoet ana al onze verwachtingen.
Het verbruik kunnen we nog niet veel over zeggen na één tankbeurt. Is zichtbaar in onze handtekening.
We hebben al wel begrepen dat er via de software een aantal zaken naar eigen wens kunnen worden ingesteld, wat heel erg prettig is.

Kim

Nieuw lid
Henm, ik was ook wel verrast door die spoiler (ik had natuurlijk hier al het een en ander erover gelezen, dus ik was voorbereid), maar ik vind 'm niet zo lelijk dat ik hem er af zou willen halen.
De kleur van mijn auto is Satin grey. Ik woon in de buurt van Dordrecht, maar ga morgen een dagje toeren, om de auto aan wat aan familieleden te laten zien. Ik ga o.a. naar Almere en Enschede, dus misschien ze je me wel rijden! :tongue:

De stickers zijn er wel af trouwens, dat ging prima met een föhn. :super:

Jkz

Lid
@yeti6: Ben zeer benieuwd hoe dit gaat aflopen!! Ik wil de spoiler er ook af, zou je het forum op de hoogte willen houden of de ruit er echt slecht onder vandaan komt en hoe de achterklep het gaat overleven? Ik wil het dak niet laten spuiten maar carwrappen maar dan moet ik dus wel zeker weten dat de kit goed te verwijderen is van de lak!! Hou ons aub Op de hoogte hoe dit uitpakt!! Veel succes en goed dat je dealer dit heeft opgepakt, ik ga ook zeker de mogelijkheden samen met mijn dealer bekijken!! Gelukkig vond mijn verkoper het ook dramatisch en de spoiler niet mooi! Hij is blij het nu te weten, gelooft het nog niet 100% en vermoedt ook nog eens meer gezeur van met name wat oudere mensen te krijgen die ook een hatchback hebben besteld!! Ik wacht maar af, volgende week komt de mijne definitief in produktie, twee weken later wordt hij dan geleverd. Voor mij wordt het nog even afwachten en dan met de dealer rond de tafel.....
Trouwens wat veronderstaat jouw dealer onder weerwerk allemaal?
J.

henm

Lid
tjeetje dat jullie hem allemaal "niet zo mooi" vinden.. of "niet zo lelijk dat ie eraf moet"... Bij ons gaf de spoiler juist de doorslag om hem wel te kopen! maar goed, smaken verschillen!

Er is nu één ding wat ik hierover kwijt moet!
Er is dus duidelijk iets gigantisch mis gegaan bij de verkoop van de hatchbacks, als dealers bij de start verkoop NIET op de hoogte zijn van WAT ze verkopen!
Waar ligt de fout...?
De skoda-site gaf niet de juiste uitvoering te zien, dealers hadden niet de juiste informatie, PON was wèl op de hoogte.
Hoe wij het dan wel wisten? Per toeval op internet een plaatje gezien. Maar ook wij moesten het onze dealer vertellen die redelijk geschokt was, het verifieerde bij PON, en daarna een andere koper met schaamrood op de kaken ging bellen over dit verhaal.
Ik kan me voorstellen dat aankoop dan geannuleerd kan worden op basis van verkeerde voorlichting in het geval je hem echt spuuglelijk vindt?
Maar wat me wel ook verbaasd is dat er nu tot voor kort nog steeds(!) dealers zijn die zeggen dit niet te weten, kijk dàt vind ik dan weer een ander verhaal...

Feit is wel dat:
* Kopers van de hatchback krijgen een andere auto dan ze verwachten.
* Kopers moeten soms zelfs hun plannen mbt accessoires (gekleurd dak) bijstellen.
* Dealers krijgen ontevreden klanten, voor wie zij de boel moeten oplossen...

Ik ben benieuwd of er in die zin een vervolgreactie op komt door PON, Skoda, ...

Jkz

Lid
@henm: ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat de spoiler op een zwarte auto zoals jullie en ik hebben nog meevalt of je vindt hem dan zelfs mooi dat is een kwestie van smaak! Maar verplaats je eens in Yeti6 die een knalrode heeft en het plan had hier een wit dak op te doen wat heel gaaf staat, dan schrik je echt wel wanneer je, niet wetend dat die spoiler zo groot is, je rode brandweerauto komt ophalen!! Het is dus een kwestie van smaak maar ook van kleur!!
Bij de dealer werd mij trouwens verteld dat de spoiler met de lage Co te maken heeft en hij er op moet zitten om aan de eisen te voldoen! Neemt niet weg dat we op basis van verkeerde info wel een nieuwe auto hebben gekocht! Ben ook erg benieuwd wat de dealers / Pon / Skoda hiermee gaat doen. Er zullen meer mensen zijn die deze auto besteld hebben en straks gaan schrikken! Alleen op het forum zijn er een aantal die het hierover hebben! Hoe zal dat met al die andere skoda klanten gaan die niet eens van dit forum afweten!!
Skoda zal wel iets moeten doen anders gaat dit zeker (vaste) klanten kosten!!
Mijn dealer gaf notabene zelf aan dat deze spoiler totaal niet bij de Skodakoper past!!!

yeti6

Nieuw lid
@Jkz Ik zal je zeker op de hoogte houden hier op het forum. Maar de ervaring die ik heb met dit soort kit, is inderdaad dat het zeer slecht tot niet goed te verwijderen is.
In ieder geval niet zonder de lak te beschadigen en/of agressieve middelen te gebruiken.
Je zult hem beslist niet zonder "schade" aan de achterklep/kleine spoiler er af kunnen halen.
Je zult zeer waarschijnlijk, net als ik de achterruit moeten vervangen en de achterklep laten spuiten.
Dit valt dus onder het meerwerk.
Ik heb dit ook niet zonder slag of stoot voor elkaar gekregen, maar op basis van alle argumenten die hierover op het forum al gezegd zijn, is hij wel overstag gegaan en hebben we dit met elkaar gelukkig kunnen regelen. Want anders zouden wij wel een hele andere auto krijgen als die we in eerste instantie gekocht en in gedachten hadden.
Ik ben het namelijk helemaal met jou eens dat ook met name de kleur van essentieel belang is óf de spoiler wel of niet staat. Maar bij onze rode Fabia valt hij héél erg op.
Ik denk ook dat bij een donkere kleur het veel minder opvalt en misschien wel niet misstaat. Uiteraard is dan de persoonlijke smaak ook nog doorslaggevend.
Wij zijn blij dat de auto alsnog gereed wordt gemaakt in de door uitgekozen uitvoering.
Ik zal je op de hoogte houden.
Als ik verder nog een tip zou mogen geven voor het onderhoud van de nieuwe auto's/lak ?
Ik gebruik sinds ik de Yeti heb de producten van Optimum Car Care en ben daar zo enorm over tevreden. Het wassen is een fluitje van een cent ( zonder tuinslang e.d., zelfs gewoon binnen in de garage wassen ), maar ook met name de carwax en sealer die zij hebben is van topkwaliteit. De wax hoef je trouwens niet eens uit te poetsen. Mochten jullie hier meer over willen weten, vraag gerust.

Kim

Nieuw lid
Ik heb er nu een dag mee gereden en 'm aan diverse mensen laten zien, en ben inmiddels gewend aan die spoiler. Waar ik gisteren nog schreef dat ik 'm 'niet zo lelijk dat ik hem er af zou willen halen' vind ik hem nu eigenlijk wel stoer. Het hoort nu gewoon bij mijn auto.

Jkz

Lid
@yeti6:
Blijf ons a.u.b. op de hoogte houden hoe de auto onder de spoiler vandaan komt!!
Jullie in ieder geval veel succes met de auto en veel veilige kilometers!!
Groeten Johan.

henm

Lid
Ik heb paar detailfoto's van de bevestiging van de spoiler en van de wielen in mijn foto-album gezet.

yeti6

Nieuw lid
We hebben vandaag onze Fabia Hatchback opgehaald.
Zoals beloofd zou ik het forum nog even laten weten hoe e.e.a. verlopen is.
Het eindresultaat is ronduit schitterend geworden.
De achterruit moest er wel uit i.v.m. het spuiten van de spoiler en het dak, maar is behouden gebleven en hoefde niet vervangen te worden..
Alles bij elkaar heeft de dealer het erg netjes afgehandeld, zonder extra bijkomende kosten voor ons.
Dit laatste kwam ook wel mede doordat ik hem ongepoetst heb laten afleveren omdat in mijn eigen materiaal op de auto wilde hebben van Optimum Car Care.
Dus dat scheelde hem ook weer in de kosten van de poetser.
Kortom, heel erg netjes afgehandeld door de dealer en een prachtig eindresultaat !!

Ps. Ik heb hem vandaag ook zelf daar zien staan in het zwart met de "grote" spoiler en ik moet eerlijk zeggen dat hij in die donkere kleur niet misstaat !!
In onze rode kleur, dus dan ook zonder een wit dak, was het beslist niet mooi en zijn we ook blij dat we wel hebben doorgepakt.
Maar voor degene die hem in een donkere kleur heeft besteld, blijft het natuurlijk altijd nog een persoonlijke keuze en voorkeur, maar dan valt die spoiler lang niet zo groot uit als in onze rode kleur.

We wensen iedereen die hem net heeft of besteld heeft fijne en veilge kilometers toe !

henm

Lid
yeti, fijn dat je zo tevreden bent en achteraf kunt zeggen de juiste keuze te hebben gemaakt.
ik kan me zo voorstellen dat de spoiler in het rood een beetje te veel van ht goede is.

veel plezier ermee in ieder geval!

yeti6

Nieuw lid
@ henm Ja we zijn erg blij dat we toch onze keuze hebben doorgezet. Maar neemt ook niet weg dat we deels terug zijn gekomen op "de" spoiler.
Ik heb hem nu gezien in het zwart en vond die beslist niet zó opvallend als bij ons, zelfs wel stoer.
In onze rode kleur was het nét een kleine picknick tafel die op de achterruit zat :)

Namens deze 2 Skoda rijders wensen we jullie veel fijne en veilige kilometers !

Bovenaan Onderaan