HI-Volt accu voor Skoda Superb Combi 1.4 PHEV 03/2022

petr

Nieuw lid
Mijn Superb Combi sportline uit 2024, gekocht medio 2025, levert 45 a 50 elektrische km, afhankelijk van de buitentemperatuur. Gereden ca 8000 km tot nu toe. Laden aan de laadpaal duurt ca drie en een half uur. Binnentemperatuur 18 graden tijdens rijden. Doe niet bijzonder zuinig met verbruikers.

Het verhaal dat je niet onder 20 en boven 80% mag (ont) laden vind ik onzinnig, want dan zou Skoda's reclame voor 50 km (elektrisch) bedrog zijn. En waarom is die begrenzing dan niet ingebouwd? Is ook niet in mijn gsm ingebouwd. En zelf erop letten als auto of gsm 's nachts laadt? Ik slaap liever door.

Bakkertje

Forumguru
@petr nagenoeg alle telefoon ondersteunen batterij besparing met een bovenste limiet.

Voor je PHEV is dat in theorie ook beter. Mijn accu laadt ik altijd tot 100% en na 165 dkm was mijn health nog 81%.
Wat bij mij echt een aanslag op het bereik is, is de verwarming / climate control, dat kost me echt heel veel bereik.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Rallye

Forumguru
@petr Zo‘n zelfde advies geldt voor EV’s ook. Dit is echter een advies, dus wordt geadverteerd met het maximale bereik. Maar ook voor EV’s reken ik daarom altijd met 60-70% van het maximale bereik als real life bereik.

hemi24

Donateur
@Rallye : dat is echt een redenatie van een niet-EV rijder!
Mijn Tesla geeft zelf het advies minimaal 1x per week de batterij tot 100% te laden en daarbij rijdt ik deze regelmatig tot onder de 5% leeg; nul problemen en geen grijntje stress.

Rallye

Forumguru
Ik ben ook een niet-EV rijder. And proud of it.

Wellicht raken we wat off topic, maar volgens mij is het advies dat ik weergeef toch wel juist? Zowel ter behoud van de hi volt accu voor een PHEV als in het topic als voor een EV?

hemi24

Donateur
Jouw advies snijdt enkel hout voor het geval je de wagen langere tijd wil laten staan, voor overig gebruik kun je voor elk type accu gewoon de hele (bruikbare) range van 0 tot 100% gebruiken.

ertromp

Forumguru
De opmerking van @Rallye snijdt wel degelijk hout.
Uit gebruiksaanwijzing van mijn PHEV:

• Als u de hoogvoltaccu tot 100% laadt, moet u vlak daarna wegrijden of de laadsessie met een vertrektijd in het infotainmentsysteem plannen.
Het gaat er dus om dat je de auto ook niet een dag lang met 100% geladen kunt laten.
Dus alleen 100% als je vlak daarna vertrekt. Die disclaimer zou ik zeker vermelden want anders is het inderdaad tussen de 20 en 80% maar.

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Nee de ervaring in real life is dat er absoluut niet altijd de mogelijkheid is om vlak voor vertrek te laden naar die 100%....
Zeker als je op locaties bent waar niet gelijk geladen kan worden e.d.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Wellicht beter om een discussie over (het laden van) BEV's niet in een Superb PHEV topic te voeren.
En dat fabrikanten (zeker VAG) liever een slag (vaak meerdere slagen) om de arm houden ivm mogelijke garantieclaims moge duidelijk zijn.

Bovenaan Onderaan