HI-Volt accu voor Skoda Superb Combi 1.4 PHEV 03/2022

Vittorio

Nieuw lid
Sinds September 2025 trotse bezitter van een Skoda Superb Combi FL (4) Business Edition Plus 1.4 160kW/218pk PHEV Combi 6 versn. DSG Lava Blue bouwjaar 03/2022 ex-lease Duitsland.

Gedurende September 2025 merkte ik dat de Hi-Volt accu merk Varta Type 7 p0 915 105 12V 68Ah 380A DIN mij geen 50km elektrisch laat rijden zoals in het Skoda boekje staat maar slechts 32-35km. In Oktober werd dit rap minder en kon ik nog maar 24km elektrisch rijden. Opladen thuis met 230V duurt wel 5 1/2 uur zoals in boekje staat. Accu is dan ook wel vol, volgens oplader en indicatie op dashboard. Rijstijl is héél rustig, trek langzaam op en houd mij overal aan max snelheid. Op snelweg 85 tussen de vrachtauto’s. Bewust gedaan zodat dit niet een verwijt kan worden. In de tijd hierop volgend alles nog eens goed gemonitord en inderdaad: actieradius 24km maar opladen wel de volle tijd. Maar vakantie stond al gepland dus dat eerst maar en daarna maar werk van maken.

Van medio Nov tot medio Dec op vakantie, na terugkomst op 15 dec dit euvel gemeld bij de dealer waar ik gekocht heb: Broekhuis in Alkmaar. Werkplaats niet eerder beschikbaar dan 28-01-2026. Ik kreeg direct al het verwijt te horen dat dit vanwege de kou is. Gemeld dat dit al eerder het geval was maar dat ik het euvel vanwege vakantie nu pas meldde.

Ja, het is inmiddels koud, maar een verschil in actieradius van 50% op een elektrische accu van slechts 3 ½ jaar oude is volgens mij niet alleen toe te schrijven aan de kou; daar moet meer aan de hand zijn. Ter illustratie; mijn buurman rijd een Mercedes Model B hybride uit begin 2022, ook 50km actieradius volgens het boekje en die haalt gewoon 48km! Overigens, er is ook veel vocht in de auto en de achterruitverwarming doet het niet. Kwam ik ook pas achter toen het kouder werd. Maar gelukkig heb ik 12 maanden BOVAG-garantie.

Inmiddels de auto bij de dealer staan en de werkplaatsreceptie meldde mij dat als er geen storingsmelding van de accu op het dahsboard te zien is, de accu dan goed moet zijn. Kunnen zij niets aan doen. Op mijn verweer kreeg ik te horen dat ik het boekje niet moest geloven en ik toch ook niet onder een steen geleefd heb, toch? Ik zei dat ik geen Euro 400,- onderzoekskosten van de accu ging betalen en dat ze maar moesten kijken wat er uit gaat komen. Ben benieuwd.

Mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen op dit forum is:
Wat is de gemiddelde actieradius met elektrisch rijden? Klopt de 50km in het Skoda boekje?
Merken jullie een aanzienlijk verschil in actieradius als het koud is t.o.v. normaal/warm weer? Hoeveel is dit dan?
Mocht ik besluiten toch een nieuwe Hi-Volt accu aan te schaffen, wat is jullie advies dan? Iemand hier enige ervaring mee?
Kan ik een “zwaardere” accu installeren? Volgens mij moet een nieuwe accu ook in het BMS-Battery Management Sytem opgenomen worden, dus een nieuwe accu moet dan sowieso door de dealer gebeuren. Iemand hier ervaring mee? Wat zijn de kosten hiervan?

hemi24

Donateur
merkte ik dat de Hi-Volt accu merk Varta Type 7 p0 915 105 12V 68Ah 380A DIN mij geen 50km elektrisch laat rijden zoals in het Skoda boekje staat maar slechts 32-35km
Logisch, dat is ook niet de HV-accu, maar je accu voor het 12V boordnet…
Dat is dus niet de tractie accu, dat pakket zit achterin de wagen verstopt en is ietsje groter…

En ja, in de winter kom je een stuk minder ver op de acculading, omdat niet alleen de capaciteit minder is, maar je ook veel meer nevenverbruikers hebt, waaronder de verwarming de grootste slurper is…

V.w.b. je buurman: misschier moet je hem wat beter observeren: ik verwacht dat hij o.a. minder korte ritjes maakt en de auto voorverwarmd terwijl deze aan de stekker hangt?

Laatst bewerkt:

Captain Hook

Forumguru
Ik wilde net zeggen, een 12V 68Ah accuutje is echt geen tractie accu voor EV rijden... :D

Maar serieus: heeft de dealer nou jou verteld dat die 12V accu al dan niet verantwoordelijk is voor de rijbereik problemen, of heb je dat zelf bedacht @Vittorio ?
En, heb je bij de aanschaf van die auto een SoH/SoC rapport gekregen? Of er naar gevraagd?

Laatst bewerkt:

Vittorio

Nieuw lid
Ik vindt de nominale accu capaciteit ook best wel klein voor zo een grote auto .....
Maar dit is zoals de auto te koop stond.

De dealer zegt dat als de accu geen storing geeft op het dashboard, dan is die goed en kunnen zij er niets mee. Als ik toch wil onderzoeken dan kost me dat al gauw 3 1/2 uur arbeidsloon ofwel EUR 400,- Dat ga ik natuurlijk niet doen!
Maar wie of wat er nou verantwoordelijk is voor de rijbereik problemen is volgens mij niet zo moeilijk. Ik rij als een oude man met een slakkengang om zoveel mogelijk bereik te krijgen maar na 24 km is het gewoon op! Ik zou niet weten wat er anders een invloed heeft op mijn rijbereik dan de accu zelf.

Een SoC rapport heb ik niet, weet ook niet wat dat is en is ook niet aangeboden.

Vittorio

Nieuw lid
@hemi24 de accu die ik vermeld is de accu die links achterin boven de laadvloer in de kofferbak zit. Dat is dus niet de tractie accu? Wat is dat type dan en waar kan ik die vinden? ik heb nul verbruikers aan!! Express niet! Geen verwarming voor cabine, stuur of spiegels en ook geen voorverwarming. Echt nul verbruikers anders dan alleen de auto zelf. Ik rijd in de ochtend 14 km heen en en de middag terug. 2 ritten totaal 28 km en dan is het op, want ik red het net niet naar huis.

Captain Hook

Forumguru
Een SoC rapport heb ik niet, weet ook niet wat dat is en is ook niet aangeboden.
Enig zelfonderzoek is toch niet teveel gevraagd? ;)

SOH rapport:

AI-overzicht

State of Charge
(SoC) en State of Health (SoH) zijn cruciale statistieken voor de batterij van een elektrische auto (EV). SoC toont het huidige laadpercentage (0-100%), vergelijkbaar met een brandstofmeter. SoH geeft de gezondheidstoestand aan: de resterende capaciteit ten opzichte van nieuwstaat. Een hoge SoH (dicht bij 100%) betekent een gezonde accu en een groter rijbereik

Vittorio

Nieuw lid
Enig zelfonderzoek is toch niet teveel gevraagd? ;)

SOH rapport:

AI-overzicht

State of Charge
(SoC) en State of Health (SoH) zijn cruciale statistieken voor de batterij van een elektrische auto (EV). SoC toont het huidige laadpercentage (0-100%), vergelijkbaar met een brandstofmeter. SoH geeft de gezondheidstoestand aan: de resterende capaciteit ten opzichte van nieuwstaat. Een hoge SoH (dicht bij 100%) betekent een gezonde accu en een groter rijbereik
Ik had SoC rapport opgezocht maar kreeg toen iets over bedrijfsprocessen volgens ISO norm dus dacht toen dat je dat vast niet bedoelde en dus zei ik ken ik niet. Zelfonderzoek is geen enkel probleem maar ik weet niet alles. Zo weet ik ook niet of mijn auto interieur voorverwarming heeft …

barretje

Senior Member
Wij kunnen momenteel bij het starten van de auto 42 km rijden volgens de boordcomputer. In september ligt dit wel een stuk hoger (50-60km). Ook het opladen duurt wat langer dan vijf uurtjes heb ik het idee. Ik denk inderdaad dat er iets niet helemaal goed is.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Vittorio
#1 Je meldt nergens hoeveel km de auto gelopen heeft.
#2 Je hebt kennelijk niet naar de SoH ("gezondheidstoestand") van de HV accu gevraagd bij aankoop.
Zoals al hierboven geschreven, zelf vervangen van de HV accu is (hoogstwaarschijnlijk) niet mogelijk.
Misschien kan Van der Heide in Lelystad er een vervangende HV accu in zetten, maar dat zal vrij duur zijn (als het al mogelijk is).

Vittorio

Nieuw lid
Ik snap mensen nooit die zo de wereld proberen rond te komen…
Doe ik normaal gesproken ook niet maar wilde nu zeker weten dat ik niets verbruik anders dan alleen de auto zelf.
@Vittorio
#1 Je meldt nergens hoeveel km de auto gelopen heeft.
#2 Je hebt kennelijk niet naar de SoH ("gezondheidstoestand") van de HV accu gevraagd bij aankoop.
Zoals al hierboven geschreven, zelf vervangen van de HV accu is (hoogstwaarschijnlijk) niet mogelijk.
Misschien kan Van der Heide in Lelystad er een vervangende HV accu in zetten, maar dat zal vrij duur zijn (als het al mogelijk is).
de auto heeft nu 86406 km op de teller staan
Dit is mijn eerste hybride auto en heb geen voorkennis over SoH van de HV accu. Ik snap wat je bedoeld maar ik heb nooit vermoed dat dit wel eens een dingetje kon zijn, want dan het dit zeker wel/niet een koop argument geweest voor mij!

Ik heb exact dezelfde wagen, behalve de kleur.
SOH/SOC zul je eerst moeten laten testen. Dit kost in de regel ergens tussen de 250 a 500 euro.
Dat je dit niet bij de aankoop hebt geregeld is jammer voor jouw want de verkoper gaat, en hoeft, die kosten niet te maken. Zeker niet als er een kans is dat de SOH onder, laten we zeggen, 50% ligt. Er is een logische levensverwachting van de accu echter, de juiste onderhoud is de sleutel.

Idealiter zo min mogelijk over de 80% laden en onder de 20% ontladen. Dit is het advies van de accu fabrikant, dus ook van VAG.
Of het realistisch is en/of praktisch staat hier los van.

De wagen is niet nieuw dus dan is de vraag....weinig km's dus de auto heeft veel stilgestaan. Dit is voor een EV slecht als de wagen non stop aan de lader heeft gehangen.

Hetzelfde als bijvoorbeeld een telefoon, laptop etc. alleen dan een iets andere batterij techniek maar, het onderhoud (advies) principe blijft hetzelfde.

De WLTP cijfers mag je standaard 10 tot 15% vanaf halen, al uit de fabriek. Hoe dat wordt gemeten is idem als voor geprojecteerde cijfers van een ICE motor.

Jouw actie radius is wel heel erg slecht moet ik dan wel zeggen, maar zeer veel meer is er ook niet uit te halen. Gemiddelde cijfers is 36km.
Deze wagen sleept 300kg extra mee aan kabels, computers en alle overige hardware, wat ook weer nadelig effect heeft op de 1.4tsi.

Deze wagen was leuk in de lease en toen stroom nog goedkoop was en/of je zonnepanelen zou hebben maar, het praktische aspect wordt in jouw specifieke situatie dus niet benut.

Ben je er trouwens ook bewust van dat sinds 2026 de wegenbelasting is gemaximeerd?

Dit alles te hebben gezegd zou je jezelf moeten afvragen, past deze auto bij jouw doel?

Ow en de HV accu vervangen kost ongeveer 7500 euro. Die gaat niemand ophoesten tenzij de SOH 30% of lager ligt.

Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Met wat @Gysman schrijft in post #13 (~30km) vind ik die 24 km bij de huidige temperatuur nog niet heel slecht.
Je had natuurlijk meer verwacht/op meer gehoopt......
Overigens, zou het kunnen zijn dat de HV accu nu, door een instelling (ik weet niet of dergelijke instellingen er in die auto mogelijk zijn) niet tot 100% laadt, maar beperkt is tot bijvoorbeeld 80%, of de laatste 20% niet aanspreekt door een instelling?
Daarvoor zul je in de handleiding op zoek moeten.

Overigens, zou het kunnen zijn dat de HV accu nu, door een instelling (ik weet niet of dergelijke instellingen er in die auto mogelijk zijn) niet tot 100% laadt, maar beperkt is tot bijvoorbeeld 80%, of de laatste 20% niet aanspreekt door een instelling?
Daarvoor zul je in de handleiding op zoek moeten.
MIB3 Columbus in de facelift 3 (IV) generatie reset de laadt strategie, elke start van de wagen. Dat gezegd te hebben kan de offboard laadt strategie inderdaad 20/80 staan ingesteld.

@Vittorio: controleer eens in jouw infotainment scherm wat jouw ondergrens en laadt limiet instellingen zijn.

Voertuig > Emanager >

Bijlagen

• 20260128_172412.jpg
    20260128_172412.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan