HHC en "anfahrhilfe"

Ronnie

Forumguru
Ik rij alweer (tot volle tevredenheid) een tijdje rond met mijn "nieuwe" Fab 3 1.2 TSI Style.
Alleen kan ik er niet aan wennen dat de auto "vanzelf" begint te rijden, b.v. bij loslaten van de rem bij een stoplicht.
Op het Duitse Skodacommunity forum er al een boel over gelezen, maar een ding blijft mij onduidelijk.
Hill Hold control is erg prettig, maar staat dit los van de anfahrhilfe?
M.a.w. is de anfahrhilfe apart weg te coderen (en hoe? het valt onder stg ABS) of ben ik dan ook de HHC kwijt?
Misschien kan een doorgewinterde VCDS kenner mij hierop een antwoord geven.....
 

Ronnie

Forumguru
@Cordoba Volgens mij zit HHC wel in het STG ABS, althans wat ik op het duitse forum heb gelezen.
Hoe de Anfahrhilfe aangestuurd wordt weet ik niet zeker, als je op een helling (bij mij is dat de oprit bij huis) de rem loslaat, gaat de auto na plm. 1 seconde een beetje gas bij geven en begint de auto dus te rollen.
Ik moet dan bijremmen om niet tegen de muur van de carport/schuur te knallen.
Hoe meer ik rem, deste meer gas erbij komt........
Ik vind het nogal irritant zoals je kunt begrijpen....
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij wordt met de 'Anfahrhilfe' de 'Berganfahrhilfe' bedoelt, en dat is weinig anders dan de HHC (Hill Hold Control)...

Op je Fabia zit gewoon een mechanische handrem, dus zaken als AutoHold zullen niet aan de orde zijn, lijkt mij!
 

Cordoba

Forumguru
Dat klinkt bijzonder irritant Ronnie. Mijn aanname dat het met de DSG samenhangt, is omdat het volgens mij niet op een handbak zit, in elk geval niet bij mij exemplaar, al is mijn exemplaar blijkbaar net iets ouder gezien de motorcode.
 

PizzaPieter

Forumguru
Mss absoluut niet relevant, want mogelijk haal ik autohold en hillhold door elkaar, maar mijn Leon heeft een mechanische handrem, maar óók hillhold.

Laat ik op een helling de rem los, dan staat ie nog ff stil waardoor ik kan vertrekken.
Kan me voorstellen dat als een automaat dat merkt, hij gewoon lekker gaat rollen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn ervaringen met 2 DSG's (O2c 2007-2011 met DSG6 en gewone mechanische handrem, huidige Leon met DSG7 plus elektronische handrem en Autohold) beperken zich tot de normale kruipneiging die zo ongeveer elke auto met automaat vertoont zodra je de rem loslaat (tenzij de handrem of Autohold erop staat). Hartstikke handig, vind ik zelf, bij in- en uitparkeren en zo, maar wat ik niet herken is het daarbij spontaan toenemen van het motortoerental.
Nooit meegemaakt, lijkt me inderdaad een vervelend verschijnsel... :jaja:
 
Bovenaan Onderaan