Hete lucht ..bij kachel uit?? Octavia tdi 1.6 Greenline

  • Onderwerp starter Deleted member 17627
  • Startdatum
D

Deleted member 17627

Na starten blaast de verwarming soms warme lucht. Doe dan de airco even aan, daarna weer uit en dan komt er weer koude lucht uit.
PS Mijn vorige zelfde octavia had dit ëuvel"" ook. Dealer wist het niet toen, en monteur zei airco altijd, beetje flauw maar toch.
Alvast bedankt voor jullie evt. zelfde ervaring of tip
 

EdZ

Donateur
Servo die blijft hangen? Bij mijn Roomster moest ik soms even naar warm draaien en weer terug.
 

Twardt

Lid
Is het niet gewoon dat de lucht in het systeem opgewarmd is door de motor terwijl die stilstaat? Kwestie van even doorblazen om het af te koelen.
 

AndreM

Forumguru
Vreemd dat je met een koude motor warme lucht krijgt, bij mijn (Diesel) motor moet ik eerst 6km rijden voordat er iets warme lucht uit komt.
Volgens mij zit er een thermostaat tussen die ervoor zorgt dat eerst de motor opgewarmd wordt en daarna de thermostaat open gaat zodat de kachel warme lucht gaat blazen.
 

Cordoba

Forumguru
In eerste instantie deed het mij even denken aan kapotte stappenmotoren: daarbij heb je ook dat soms als de temperatuur op minimum staat, er toch bloedhete lucht naar binnen wordt geblazen (komt vooral voor bij Fabia I en vergelijkbare Polo/Ibiza/Cordoba modellen).

Wat gebeurt er als je de airco niet aan zet, maar wel de fan. Krijg je dan ook na bijvoorbeeld 1 minuut koude lucht? Het kan inderdaad warme lucht zijn die in het luchtkanaal zat en wordt binnengeblazen, maar dan moet dat na 1-2 minuten toch over zijn. Als het een probleem is met de servo/stappenmotor die na opstarten niet goed werkt, kan inderdaad 1 keer of vaker heen en weer draaien met de temperatuurknop (tijdelijk) helpen.

Mogelijk is het ook het gevolg van een (niet zo) clever programmering. Daar heb ik in de F3 soms ook ruzie mee: zet ik voor het laatste stukje van een rit de airco uit, en draai de temperatuur naar minimum (om de boel niet op te warmen), schakelt ie automatisch de airco weer in. :mad: Soms zie ik het aan de controleledjes, en anders voel ik het wel na een paar seconden aan de (te) koude lucht die binnen wordt geblazen, maar bloedirritant die 'slimme' schakelingen.
 
Bovenaan Onderaan