Het "zal ik een iV kopen" topic

groentesoep

Nieuw lid
Ik overweeg een superb 1.5tsi phev aan te schaffen als mijn huidige auto het begeeft. 133km WLPT vind ik echt wel de moeite. Haal je daar - zoals jij hierboven - 30% vanaf om de accu te sparen dan wordt het natuurlijk al weer flink minder. (Ik meen wel dat het minder beroerd was voor de accu om een enkele keer dat je de volle mep nodig hebt vlak voor de rit naar de 100% te laden. Dat zou ik op zich wel willen managen. )
Ik vraag me af of er nog addertjes onder het gras zitten als je echt zoveel mogelijk zuiver elektrisch wilt rijden, en of je ook 100% controle hebt dat de verbrandingsmotor toch niet even aanspringt in bepaalde situaties. (Dat zou ik jammer vinden; ik zou het liefst die verbrandingsmotor per keer opwarmen dan ook een tijd echt gebruiken, en juist niet regelmatig wat incidentele koude toeren die je motor verslijten en een hoop stikstof en andere rommel opleveren.) Kan jij - of iemand anders - daar meer info over verschaffen?
- 115pk is mooi, maar het is natuurlijk ook bijna 2000 kg als je moet invoegen. Is dat vlot genoeg?
- benzine veroudert, dus af en toe zul je die voorraad toch even moeten verversen. Maar hoe vaak?
- wat blijft er nou van die WLPT over als je een flink deel van de rit ook 100 of 120km/u rijdt?
- en de echte addertjes zijn natuurlijk punten die ik niet weet te verzinnen :-)

Laatst bewerkt door een moderator:

ertromp

Forumguru
Ten eerste een WLTP km opgave haal je nooit in de praktijk. In deze weersomstandigheden en temperatuur rond de 21 graden en max 100km/h rijden kom ik met mijn Tiguan eHybrid (zelfde accu als de Superb iV) ca. 100km. Onder weg natuurlijk niet te veel harder/zachter rijden en geen forse wind tegen.
Als je zoveel mogelijk elektrisch wilt rijden waarom een hybride en geen EV?
Gebruik brandstof zonder of met zo min mogelijk ethanol in een hybride. Bijvoorbeeld een brandstof met een octaangehalte van 98. Als je dan een keer in het halve jaar tankt is prima.
Met alleen die 115pk elektromotor kun je heel vlot van de plaats af komen omdat er gelijk een berg koppel beschikbaar is. Als je de batterijlading vast zet en je zet de versnellingshendel op S dan rijdt je bijna continue gecombineerd E en B.
En ja de B motor zal wat vaker aan/uit gaan maar er is natuurlijk in de basis al rekening gehouden met o.a. de juiste oliesoort die dat aan kan.

groentesoep

Nieuw lid
Ten eerste een WLTP km opgave haal je nooit in de praktijk. In deze weersomstandigheden en temperatuur rond de 21 graden en max 100km/h rijden kom ik met mijn Tiguan eHybrid (zelfde accu als de Superb iV) ca. 100km. Onder weg natuurlijk niet te veel harder/zachter rijden en geen forse wind tegen.
Als je zoveel mogelijk elektrisch wilt rijden waarom een hybride en geen EV?
Gebruik brandstof zonder of met zo min mogelijk ethanol in een hybride. Bijvoorbeeld een brandstof met een octaangehalte van 98. Als je dan een keer in het halve jaar tankt is prima.
Met alleen die 115pk elektromotor kun je heel vlot van de plaats af komen omdat er gelijk een berg koppel beschikbaar is. Als je de batterijlading vast zet en je zet de versnellingshendel op S dan rijdt je bijna continue gecombineerd E en B.
En ja de B motor zal wat vaker aan/uit gaan maar er is natuurlijk in de basis al rekening gehouden met o.a. de juiste oliesoort die dat aan kan.

Ja, dus ik was een beetje op zoek naar een vertaalslag van die theoretische WLTP naar een cijfer die je ook worse case kan halen. Ik denk dat ik ideale omstandigheden wel heen- en terug kan halen voor woon-werkverkeer (maar dan moet die accu wel naar de 100%), maar het zou leuk zijn als ik in ongunstige omstandigheden in ieder geval enkele reis kan doen zonder dat er een verbrandingsmotor aan te pas komt.
100km is niet slecht, maar heeft die Tituan dan dezelfde WLPT? Heeft een Superb niet een iets betere CW-waarde?

Eens in het half jaar tanken, das prima.

Een EV heeft nadelen. De omstandigheid is dat ik van de eigen huishoudstroom alleen maar met 220v ga kunnen laden, en dat is geloof ik ongeveer max 10Km/u. Laden mag in geval van nood ook best een keer aan de paal, maar met het oog op stroomprijzen aan de paal liever niet structureel. Een EV lijkt me dan waardeloos als opeens ouders of schoonouders een stapel mantelzorg nodig hebben.
Een EV lijkt me ook niet fijn met vakanties. Ik heb nog Bulgarije op m'n wensenlijstje staan, en alleen al het idee dat laadpalen je planning en route zouden bepalen lijkt me horror.

Ik heb ook het idee dat Nederland een elektrische sahara is. Nederland mag op korte termijn een relatief redelijk wat palen hebben, maar het onderliggende net is er denk ik niet klaar voor als iedereen in no time aan de EV gaat.

Dus al met al wil ik wel een verbrandingsmotor zo min mogelijk gebruiken, maar ik wil ook niet zonder.

hemi24

Forumguru
Ik heb ook het idee dat Nederland een elektrische sahara is. Nederland mag op korte termijn een relatief redelijk wat palen hebben, maar het onderliggende net is er denk ik niet klaar voor als iedereen in no time aan de EV gaat.

Ik heb een jaar en een kleine 60k km in een EV gereden, en als ik ergens een hekel aan had was het om te moeten wachten op hybride rijders die een laadpaal bezet hielden. Ze hebben hetzelfde recht om er te mogen laden, maar als EV-rijder ben je er écht van afhankelijk…

groentesoep

Nieuw lid
Ik heb een jaar en een kleine 60k km in een EV gereden, en als ik ergens een hekel aan had was het om te moeten wachten op hybride rijders die een laadpaal bezet hielden. Ze hebben hetzelfde recht om er te mogen laden, maar als EV-rijder ben je er écht van afhankelijk…
:D

Ah joh, 25,6 Kwh max, dat is niet écht "bezet houden" he. ;)

Maar wat was voor jou de reden om de EV er weer uit te doen?

Bovenaan Onderaan