Het grote VAG #Dieselgate topic

B.Stuurder

Forumguru
Maar warmtepomp is bij de bouw al geplaatst, tenminste als dat vat met 300 liter water dat door de warmte in huis op 53 graden wordt gehouden zo heet, zonnepanelen nog niet. Misschien eens in verdiepen.
Maar van dieselgate naar zonnepanelen??
 

EdK

Forumguru
tsja of er moet foute software in de omvormer zitten.....
elke 500 Watt gegenereerd geeft hij weer als 1000 Watt
 

wanderer

Senior Member
wat een gezever weer, heeft allemaal niets met de topictitel te maken, zielig hoe men zich draait en kronkelt om een topic levend te houden....
 

EdK

Forumguru
Goh ik dach vanmiddag nog aan je...........
Dacht die moet met vakantie zijn in een hutje op de heide

Maar gelukkig ben je terug en net op tijd om op tijd te reageren....
Maar er is al veel gebeurt mbt het dieselgate, maar waar zijn je bijdrage's buiten het periodieke gezeik van je ??
 

B.Stuurder

Forumguru
@Peter-036 als jullie "iets" hebben, dan wil ik daar "geen last van hebben", of er volgt een (impulsieve) "harde" reactie. Ik weet natuurlijk niks van jullie familievete, dus dan komt het wat vreemd over. Maar in mijn hart ben ik best een aardige gast hoor :D.
Goed dat je mijn post hebt gelezen, ik zou er aan toe kunnen voegen dat ik kritisch kan zijn, maar ook mijn ongelijk kan toegeven en mijn excuses gerust aanbiedt. Vete's zijn aan mij niet besteed, we knokken het meteen uit en dan is het klaar verder ;):ot:
 

laagvlieger

Forumguru
Problemen Volkswagen bij terugroepactie sjoemeldiesels


1Vandaag | DO 22 SEP 2016
REDACTIE JAN SALDEN

VERSLAG GUIDO VERMEULEN

Volkswagen kampt met problemen bij de terugroepactie na het dieselschandaal. Auto’s met een 1.2 TDI-motor kunnen tijdens de softwareupdate die wordt uitgevoerd in storing raken waardoor de auto niets meer doet.

In een aantal gevallen is installatie van een volledig nieuwe motorcomputer nodig om de auto weer aan de praat te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag. Diverse dealers en Volkswagen-importeur Pon bevestigen het probleem. Volgens de importeur gaat het tot dusver om “minder dan tien gevallen” waarin de computer moest worden vervangen.

Volkswagen roept wereldwijd 11 miljoen auto’s terug naar de werkplaats voor een software-update. Aanleiding is het dieselschandaal dat een jaar geleden losbarstte toen bleek dat de Duitse autofabrikant diesels bleek te hebben uitgerust met sjoemelsoftware.

Door die software stoten de auto’s in de praktijk veel meer uit dan in de test in het laboratorium. In Nederland moeten zo’n 180.000 auto’s terug naar de dealer. Bij de 1.2 liter diesels levert dat in sommige gevallen problemen op. EenVandaag sprak een eigenaar van een Polo die het na de update begaf. Uiteindelijk moest het zogeheten motorregelapparaat worden vervangen. Uit navraag bij diverse Volkswagen-dealers blijkt dat auto’s bij de update vaker in een storing raken. “Het zou niet voor mogen komen, maar het komt toch voor”, aldus een dealer.

Negatief advies
Volkswagen-importeur Pon bevestigt de problemen. Pon stelt dat er inmiddels 8.000 auto’s zijn terug geroepen. Bij “minder dan tien” is een storing ontstaan in het motorregelapparaat, waardoor deze moest worden vervangen.

Opvallend is dat diverse Volkswagen-dealers in telefoongesprekken bezitters van sjoemeldiesels afraden de auto terug te brengen naar de werkplaats. “Als het mijn auto was, zou ik het niet doen”, aldus een monteur. “Op de chip die er in zit doet ie het prima.” Deelname aan de terugroepactie is vrijwillig. Wel is Volkswagen verplicht hun klanten op te blijven roepen.

Nederland ligt dwars
Het schandaal rond Volkswagen brak een jaar geleden los. Europa probeert met de aanscherping van regelgeving herhaling te voorkomen., maar Nederland ligt bij een aantal maatregelen dwars, zo zeggen de Brusselse milieuorganisatie Transport & Environment (T&E)en Kathleen van Brempt, voorzitter van de speciale onderzoekscommissie naar Dieselgate in het Europarlement in EenVandaag.

De Europese Commissie wil strengere regels voor de toelating van auto’s, de directe financiële band tussen fabrikanten en testinstituten losknippen en meer toezicht op toelatingsautoriteiten. “Nederland is tegen al deze voorstellen”, aldus directeur Jos Dings van T&E in EenVandaag. Volgens hem is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die in ons land verantwoordelijk is voor de keuring van auto’s, bovendien bang om werk en inkomsten kwijt te raken.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de RDW laten tegenover EenVandaag weten zich niet in het beeld te herkennen. Wel erkent het ministerie “op onderdelen” andere voorstellen te hebben dan de Commissie.
 

pvdm

Nieuw lid
Ook mijn Greenline is voorzien van sjoemelsoftware. Ben je dan verplicht de door VAG beschikbaar gestelde software update te laten installeren? Komt de auto anders niet door de Apk-keuring?

Ik ben een beetje huiverig voor zo'n update. Misschien gaat het verbruik wel omhoog en/of het vermogen naar beneden?

Ik blijf het vreemd vinden dat VAG nu wel (en binnen korte tijd) aan de emissie-eisen kan voldoen, door het toepassen van slechts een software update!
 

B.Stuurder

Forumguru
In feite is het een poppenkast van jewelste. Ik rijd nu (nog) een Renault Megane 1.5 dci, fabrieksopgave 4,2 l/100km, daarop is de 20% gebaseerd qua uitstoot, maar het werkelijk verbruik is nog nooit onder de 6 l/100 km geweest. Dus de uitstoot komt ook niet overeen. Wel of geen sjoemelsoftware, ergens is iets gedaan om de fabriekswaarde te bereiken, dat niet met de werkelijkheid overeenstemt. Dus in feite klopt dat niet. En dat is echt niet alleen bij Renault of VAG motoren.
Bij VAG is het gewoon politiek geweest van Amerika, het gaat slecht met de Amerikaanse autoindustrie, Detroit is inmiddels één grote sloppenwijk, VW en Audi doen goede zaken in Amerika, dus vliegen ze er in hiermee om het tij te proberen te keren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel of geen sjoemelsoftware, ergens is iets gedaan om de fabriekswaarde te bereiken, dat niet met de werkelijkheid overeenstemt.
Dat klopt: natuurlijk hebben alle autofabrikanten eerst al het mogelijke gedaan om binnen de testregelgeving precies onder de diverse uitstootlimieten te komen, zoals bv. Cw (tijdelijk) optimaliseren door naden af te plakken, smallere banden, verzin het maar. Als de regels het niet verbieden, dan is het toegestaan, dat kan elke jurist je zo voortekenen.

Wat is daar eigenlijk vreemd aan?
Als je gaat solliciteren, dan kam je toch ook je haar, poets je je schoenen, knip je je nagels en trek je extra-nette kleren aan? Da's vrij normaal, om niet te zeggen logisch.
Maar door een vervalst diploma mee te nemen (staat voor: sjoemelsoftware inbouwen) ga je over de schreef...

Het systematisch te grote verschil tussen de fabrieksopgave-volgens-de regels en de werkelijkheid ligt in de eerste plaats aan die regels zelf. Die laten veel te veel ruimte voor eigen creatieve invulling.
 

B.Stuurder

Forumguru
Tenzij in de regels niet expliciet is omschreven dat manipulerende extra software niet mag. Of is het dan een kwestie van ethiek?
 

Canon-Eye

Forumguru
Da's voer voor de juristen, maar ik heb zo het sterke vermoeden dat er wel meer algemene regelgeving is op grond waarvan dergelijke manipulatie als (strafbare) fraude kan worden beschouwd. Makkelijkste definitie maar even uit Wikipedia gehaald:
  • Fraude is een vorm van bedrog; de zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid. Men spreekt ook van oplichting, hoewel oplichting een breder begrip is: het kan ook op andere manieren geschieden.
 
Bovenaan Onderaan