Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Darkside

Forumguru
Als je toch iemand met vcds nodig hebt. Kan die ook gewoon de benodigde bit omzetten.

Je kan ook zoeken naar de juiste firmware welke de bit al heeft. En die installeren.
Moet je wel de TOC aanpassen en het firmware nummer even met de hand verhogen. Anders ziet het systeem volgens mij niet dat hij hem moet installeren
 

Danman

Lid
Vreemd hugha..., heeft het niet te maken met het inladen vd v10 map dvd op de HD?
De betreffende versie komt bij mij vandaan en werkt hier zonder problemen, er vervelend dat jij het niet voor elkaar krijgt...
 

Darkside

Forumguru
Map versie geeft niets te maken met firmware. Vag geeft een ander canbus systeem in gebruik genomen. En oudere versies zijn daar niet voor geschikt. Officieel zijn daar geen nieuwere firmware s voor uitgekomen. Dus ben je afhankelijk van de community die de firmware al voor je aanpassen.
Maar iemand (dealer) kan ook de juiste bits omzetten
 

Danman

Lid
Ik bedoelde dat de kaart nog aan het laden is op de HD, wat invloed heeft op de accu?
Ik heb een 2007 O2 met columbus, destijds sw1064 geloof ik, welke ik met deze upgrade naar 3810 heb gekregen, inmiddels ruim een jaar probleemloos. Destijds kaart v9, maar nu draait v10 er ook prima op.
Vind het vervelend dat hugha problemen ondervind...
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik al dieper moeten zoeken. Ik sluit geen enkele mogelijkheid uit. Normaliter klinkt het logisch dat een kaartupdate geen invloed moet hebben en klinkt de upgrade van fw logischer. Op een Duits forum zag ik dat voordat je een fw upgrade doet je eerst het toestel in de "upgrade modus" moet zetten. Dit is de knop uitwerpen en info tegelijk indrukken en dan setup. Schijnt, wordt daar geschreven, 100% te werken.
 
Ik heb opnieuw de update gedraaid en hierbij de stap uitgevoerd zoals hier omschreven: http://www.navi-forum.net/board/problem-mit-vw-rns-510-fehler-t30956.html

Nadat je de toetscombinatie hebt ingedrukt start het systeem opnieuw op met dit scherm:
Foto550-3QWLFR7M.jpg


Stop de CD met de firmware in het apparaat:
Foto550-6LJYDMNB.jpg


Bevestig het volgende scherm met OK:
Foto550-CA6JP6ZD.jpg


Bevestig dit scherm ook met OK:
Foto550-BYSN46ML.jpg


Het systeem start met updatenen duurt ca. 53 minuten:
Foto550-FYGOHZCT.jpg


Ook de gateway wordt geupdate Dit is goed toch?):
Foto550-QHWHKIU7.jpg


Na deze stap wordt de CD uitgeworpen en kan je het systeem weer starten. De kaart van de navigatie die ik erop had is niet weggeschreven. Klopt, want ik had deze update eerder gedraaid en er zijn toen 3 partities aangemaakt. Blijkbaar wordt bij het heroverschrijven dit ongemoeid gelaten.

Nu hopen dat de accu niet leeg getrokken wordt na deze stappen. Ik heb de accu weer losgekoppeld van de lader. Vanavond kijk ik of de auto nog start. Gelukkig staat er nog een OII op de oprit waar ik nu even in rij. Dus ben niet onthand.

@Danman ik heb er eerst een V9 opgezet. Zal de V10 ook nog proberen, maar die heb ik op een -R gebrand en dat is geloof ik niet goed. De V9 heb ik op een +R staan en is goed gegaan.
 

Wanderer200

Senior Member
Is er nog iemand in de regio Noord-Nederland die voor mij software matig het "hidden menu" aan kan/wil zetten?

Ik heb dit via een cd-rom geprobeerd maar dat is niet gelukt (zie eerdere posts), gebeurd blijkbaar wel vaker dat de cdrom versie niet werkt. Maar om eventueel te kunnen updaten wil ik toch graag mijn huidige firmware versie weten.
 

Michelv.

Forumguru
Als je de Columbus ff uit je dashboard haal, staan daar in ieder geval alle gegevens op de achterkant(sticker), zoals typenummer hardware versie en software versie die er van nieuws af aan op geïnstalleerd zijn.
En vanaf deze waardes kan je kijken naar welke SW versie kunt updaten.
 
Het probleem is opgelost. Uiteindelijk bij een Bosch garage een CAN update gedaan. Was alleen maar software. Auto een paar dagen laten staan en toen weer gestart. Kosten: € 25,00.

Bedankt voor jullie input.
 

Borrie1973

Actief lid
tijdens het afspelen van mijn Mp3's in de columbus krijg je normaliter plaatjes van het album oid erbij te zien. dat is wel erg mooi. Helaas zijn er ook nummers/albums die dat niet hebben. Ik dacht vanochtend de oplossing te hebben door een plaatje in des betreffende map te plaatsen. Helaas werkt dat dus niet bij mij. aangezien dezelfde muziek in itunes wel plaatjes weergeven dacht ik die te gebruiken. Hoe krijg ik nou wel de plaatjes bij de nummers die op dit moment niks laten zien??
 

nietje72

Forumguru
Hallo. Even een check van jullie kant voor het beheren van mp3's op mijn Columbus. De HD van m'n Columbus stond al boordevol met muziek toen ik 'm kocht. Op zich niets mis mee want het meeste is lekker om naar te luisteren. Klopt het dat ik deze mp3's niet vanaf de HD naar een SD kaart kan kopiëren? Ik lees alleen maar dat het omgekeerde mogelijk is: het kopiëren van bestanden vanaf SD naar HD. Klopt het ook dat ik geen extra mp3's kan toevoegen aan de bestaande nummers want dat dan de partitie van de HD wordt overschreven met alleen de mp3's die ik vanaf SD kaart wil uploaden?
 

Sparkie

Forumguru
Het viel me gisteren wederom op; zodra er meer dan 200km file op de Nederlandse wegen komt te staan geeft de verkeersinformatie van mijn Columbus aan dat er GEEN files staan in Nederland.
Vanmorgen kreeg ik wel weer gewoon verkeersmeldingen door.

Ben ik de enige, of zijn er meer leden die hetzelfde probleem hebben?
 

Darkside

Forumguru
Heb nooit gekeken naar het totaal aantal files en de grootte ervan en of de columbus dan wel of geen melding geeft.
Ik zie dat het soms duurt voor dat TMC een file registreert. Vaak heb ik al een melding op mijn telefoon van Google gekregen voordat de columbus hem ziet.
Maar volgens mij ook op drukke dagen (met 200 of meer km aan files) geeft de columbus (al dan niet vertraagd) een melding
 

Danman

Lid
Ik had gisterenmiddag idd ook geen enkele file in mijn columbus, toch ruim 80 min onderweg geweest.
Hebbhet wel vaker, maar nooit gerelateerd aan meer dan 200 km, zou kunnen...
 

Ierlander

Nieuw lid
Even een vraagje ,een telefoon probleempje vroeger op men vorige Columbus als ik bluetooth kontakt maakte met de telefoon kreeg ik automatisch m`n telefoonboek en in de nieuwe Superb krijg ik niets van telefoonboek te zien ,lig het aan m`n Mobieltje is ook nieuw of doe ik iets verkeerd ?
Kan er ook helaas niets van terug vinden in de Columbus Manual .
 

Rallye

Forumguru
Even de koppeling met je telefoon verwijderen. Dan opnieuw koppelen en op het moment dat hij accepteert op je telefoon toestemming geven voor toegang tot het adresboek. Dat wil het wel eens zijn.
 

Roner

Nieuw lid
Vrijdag tijdens huis-werk en werk-huis en huis-visite de update uitgevoerd, Autoritten waren totaal 2 uur, dus zal ongeveer 3 uur bezig zijn geweest.
Kaarten zijn inderdaad beter, en hij ondersteunt nu de variable snelheid snelweg (120km/u tussen 6:00 en 19:00).
Hij gaf netjes na 19:00 aan dat ik 130 mocht rijden :) Had ik niet verwacht...

Na de update krijg ik alleen de maximum snelheden te zien. Dus niet de gereduceerde snelheden die overdag gelden.
Moet hier iets voor ingesteld worden?
 
Bovenaan Onderaan