het begin - even voorstellen

tryoctavia99

Nieuw lid
Hallo skoda rijders / liefhebbers,

even voorstellen ik ben frank en de komende vakantie periode gaan we op zoek naar een skoda ocatavia II in benzine uitvoering.
Onze huidige [lease] peugeot 5008 1.6 VTi LPG gaat er uit. Na lang zoeken is de shortlist [oa Ford focus/mondeo, citroen C5, seat Altea XL] teruggebracht tot de skoda O2 zodat de volgende vraag zich aandient: welke motor en uitvoering.
Gezien onze ervaringen met de onzuinige peugeot / rumoer op snelwegen is het fijn om jullie ervaringen en tips te mogen delen.
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Frank. Geen O2 ervaring, dus daar kan ik je geen advies in geven. Ik weet niet of je weer voor LPG gaat, of voor een 100% benzine versie?
 

tryoctavia99

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie cordoba,
We willen voor een 100% benzine gaan. De 102 pk op gas trekt ons niet na het peug avontuur
Bouwjaar 2006, 2007 tot max 150.000 km, de fsi blokken zijn op papier het meest aantrekkelijke.
 

ertromp

Forumguru
Allereerst welkom hier en hopelijk ontvang je zoveel mogelijk input die je keuze makkelijk maken
De eerste keuze die je moet maken is Hatchback of Combi waarbij het praktische gehalte van de Combi iets hoger is maar de kofferruimte nagenoeg gelijk. De aanschafwaarde van de Hatchback zal lager zijn.
Dan zul je moeten kijken wat voor een uitrustingsniveau.
En natuurlijk zoals je aangeeft de motorisering een 1.6, 1.6Fsi of een 2.0 Fsi. Ga je met de auto een caravan trekken?
Benzineverbruik van de Fsi motoren ligt beduidend hoger dan de fabrieksopgave.
De NOx sensor is een zwak punt van de Fsi
Ook bobines hoor je nog wel eens.
Goed het onderhoudsboekje checken van eventuele kandidaten!
Succes met je zoektocht
 

CDK

Forumguru
welkom Frank, ervaring en informatie wordt hier volop gedeeld, je zit hier dus prima op je plaats ;) succes met je zoektocht naar een O2! t.z.t. zien we de foto's graag gepost worden :)

greetz Corné
 

tryoctavia99

Nieuw lid
Hartelijk dank, de voorkeur gaat uit naar de combi. Een caravan hoeft niet getrokken te worden. Uiteindelijk gaat het om comfort. De keuze vd uitvoering minimaal climatronic, pdc achter, lichtmetaal en metalic.
Ik overweeg import, veel aanbod en full met leuke opties.
 

dirkkroneman

Forumguru
Welkom! Ik kan je denk ik niet heel veel helpen, ik heb alleen ervaring met een O2 RS. Waar je wel op moet letten is de cruisecontrole. Die wil nog wel eens haperen. Als je dan meteen een nieuwe bedieningshendel inclusief montage à €150,- moet aftikken is doodzonde..
 

Rallye

Forumguru
Met ingang van 2008 is de 1.8 TSI leverbaar. Is een prettiger motor dan de 2.0 FSI, die niet krachtig aanvoelt/is. Mits binnen je budget zou ik die aanraden.

Verder aanraders:
- Combi;
- met verhoogde laadvloer;
- sportonderstel (sommigen vinden het gewone onderstel zijwindgevoelig).

Let inderdaad op de hendel van de cruisecontrol en op de werking van de airco en bijgeluiden daarvan.

Het veel geleverde navigatiesysteem Columbus is erg diefstalgevoelig, dus wat mij betreft, ook gezien de dure kaarte, geen must have.
 

Hendrik5E

Senior Member
Welkom op het forum en suc6 bij je zoektocht naar een mooie Octavia! We zien de foto's wel verschijnen!
 

tryoctavia99

Nieuw lid
In het weekeinde mbv bpmberekenen.com gekeken wat het zou kosten om een O2 te importeren. Hmmm de bpm komt nog altijd op zo'n 1200-1500 euro. Wordt de totaalprijs toch weer een knappe auto:nono:. Helaas is de 2.0 Fsi te duur [voor mijn budget] dus lijkt het erop dat het een 1.6 Fsi wordt. Zijn de extra pk's - 116 - te merken tov 1.6 102 pk versie?
 

CDK

Forumguru
verschil tussen 102 en 116 zal niet schokkend zijn als het verder dezelfde motor is tenminste.....

greetz Corné
 

Blacky

Forumguru
Welkom op het forum. De O2 is een prettige auto,heb helaas geen ervaring met benzine uitvoeringen daar ik al jaren diesel rij,en die zijn positief. Ben verder een fan van Combi's
 

Cordoba

Forumguru
....
Goed het onderhoudsboekje checken van eventuele kandidaten!

Onderhoudsboekje alleen zou ik niet teveel waarde aan hechten: sommigen onderhouden hun auto netjes volgens de regels, maar zij en/of de garage is slordig met het invullen van het boekje, waardoor je weinig info uit het boekje haalt. Omgekeerd, zijn er ook (malafide) bedrijven die in onderhoudsboekjes/rekeningen handelen, en je zo de onderhoudsgeschiedenis voortoveren op papier die je bedacht/gevraagd hebt. (er worden vaak blanco boekjes gebruikt, die vervolgens netjes ingevuld worden en gepresenteerd worden als 'bij de auto behorend'). Kortom vaar niet blind op rekeningen en onderhoudsboekjes, maar zoek vooral uit of de kandidaat een auto is, die in goede technische staat is. Ik zou in elk geval liever een auto hebben die technisch in goede staat is, en met misschien minder fraai papierwerk, dan fraai papierwerk en een auto in dubieuze staat.
 

ertromp

Forumguru
Kortom vaar niet blind op rekeningen en onderhoudsboekjes, maar zoek vooral uit of de kandidaat een auto is, die in goede technische staat is. Ik zou in elk geval liever een auto hebben die technisch in goede staat is, en met misschien minder fraai papierwerk, dan fraai papierwerk en een auto in dubieuze staat.
Tja en probeer dat als leek maar eens te checken. De papieren is al iets. En beter iets dan niets.
 

Cordoba

Forumguru
@ertromp: een telefoontje naar een garage waar de auto in onderhoud is geweest, kan vaak al veel info opleveren. Mijn ervaring is dat dealers bijvoorbeeld echt informatie geven als je ze belt, en ook van andere vergelijkbare ervaringen gehoord. Bij aankoop van mijn auto ook gebeld naar de dealer waar ie in onderhoud was geweest: kort even uitgelegd waarom ik belde, en deze gaf mij direct info over de datum van het laatste onderhoud bij de dealer (de auto was er anderhalf jaar niet geweest), zaken die de dealer had vervangen werden gemeld en nog wat zaken. Voor de dealer was ook duidelijk dat ik geen potentiele klant was, omdat ik gewoon veel te ver weg woon, maar contact met deze garage vond ik uitermate prettig en professioneel.
 

ertromp

Forumguru
@Cordoba: Uiteindelijk draait het om verkoop en zal niet alles prijsgegeven worden: niet in papieren bij de auto maar ook niet aan de telefoon.
Wel vind ik het supernetjes dat je ervaringen tot op heden altijd goed zijn geweest dat is mooi. Dat lees je op de Autoweek site bij dealer reviews nog wel eens anders.
 
Bovenaan Onderaan