Henrik -Kodiaq

CharlesTucker

Forumguru
Vraag je zelf eens af waarom je het wel zou willen doen. Vind je het zelf gewoon mooi staan, dan zou je het best kunnen doen, het is tenslotte je eigen auto. Maar moet je voor je zelf eerlijk toegeven dat je toch graag wilt dat anderen denken dat je een vRS hebt, ach, ook dan, waarom niet, het is nog steeds je eigen auto. Heiligschennis, welnee, een echte vRS is ook niet heilig, dus er valt weinig te schenden.

Mocht je het doen, dan moet je je misschien wel voorbereiden op wat awkward momentjes bij stoplichten. Maar ook dat kun je oplossen op dezelfde manier als ik Kimi Räikkönen gisteren in een Alfa advertentie zag doen, gewoon vriendelijk gebaren dat iemand anders eerst mag.
 

Henrik

Forumguru
Het is zelf te doen, maar hoeveel uur wil je erin steken?

Lakstift nodig
wetsand set (1500/3000/5000)
Polijst set (grof/middel/fijn)

en paar stalen zenuwen want het is een pokkewerk met kans op meer schade :lezen:

Daar gaat deze eenvoudige jongen dus niet aan beginnen he? :deuk:
 

Henrik

Forumguru
@CharlesTucker , eigenlijk heb je gewoon gelijk natuurlijk. Ik zou het niet doen omdat ik de illusie wil wekken een vRS te rijden. "Iedereen" ziet aan mijn wagen dat het geen vRS is.
Daarbij, ik hoor veel mensen zeggen dat een Kodiaq RS deze naam eigenlijk ook niet verdient... Nee, ik vind het gewoon een tof logo dat misschien wel mooi staat.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik moet ineens denken aan zo'n logo wat je een enkele keer wel eens op een oude Saab of Volvo ziet. Zo'n Ferrari logo maar dan met een Zweedse eland in plaats van dat paard op z'n achterpoten. Misschien kan iemand zo iets photoshoppen met een Kodiak(q) beer, de "prancing bear" :)
 

Henrik

Forumguru
We zijn de afgelopen dagen weggeweest met de caravan. Gewoon in NL, even ertussenuit. Ook om te kijken hoe het bevalt voor de zomer, dan willen we voor het eerst met de caravan naar het buitenland.

Eerder heb ik dit ding achter de O3 1.6tdi gehad. Eerlijk gezegd vond ik dag maar niets. Had het gevoel dat ik de hele tijd aan het slingeren was. Wat een dweil werd die wagen met de sleurhut erachter.

Maar nu, met de Kodiaq ervoor heb ik echt het hele stuk met een glimlach gereden. Dag komt wel goed in de zomer!
Ik verdenk zelf ook de Eibachs onder de Kodiaq van het goede rijgedrag, maar hoe dan ook: dit is echt wel een lekkere combi.

Verbruik is niet ideaal, zo 1:7. En ook de trekkracht van de 1.5tsi houdt niet over, maar het gaat allemaal best goed. Benieuwd hoe hij zich in de bergen gaat houden.
 

Bijlagen

  • E04B8FAA-C90D-43D9-B0DD-DE2D0567BC0D.jpeg
    E04B8FAA-C90D-43D9-B0DD-DE2D0567BC0D.jpeg
    110,3 KB · Weergaven: 74

JeSko

Forumguru
De Eibachs maken een Skoda een pak strakker inderdaad, echt een aanrader voor elke Skoda. Hiervoor was mijn Sup comfortabel maar een zwabberende sloep, nu heb ik meer dat kart gevoel, veel leuker en stabieler in de bochten. Daarom, onder de Cactus komt ook Eibach. Plus voor de looks en gedaan met dat irritante overhellen en zwabberen. Enkel korte vluchtheuvels of stoepranden zijn met de Eibachs wat lastiger, dat is echt snelheid aanpassen anders knalt het te hard onderin. Maar bij de Kodiaq zal dat vast meevallen.
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik heb ook zo’n Knaus (500TK) en had hiervoor ook een O3 1.6TDi, en mijn ervaringen zijn precies hetzelfde.

Uiteindelijk had ik de combinatie bij de O3 ook wel stabiel, met hele precieze belading. Maar het vertrouwen om ermee naar het buitenland te gaan was er niet echt.
Met de Tiguan geen probleem. Heb nu zelfs nog wat meer in de caravan (had nog wel wat ruimte) en hoef nu bijna niets meer in de auto te laden. Eigenlijk alleen een Jumbo-kratje voorraad.
Moet ook wel, natuurlijk, want achter de derde zitrij zit niet veel meer.:D
De auto is leeg al zwaarder dan de caravan op max, en dat maakt het verschil.

Had op de O3 hulpveren (dat hielp wel). Tiguan is standaard.
Eibachs zal zeker helpen, maar is bij mij niet nodig voor de stabiliteit.
 

Henrik

Forumguru
Daarom, onder de Cactus komt ook Eibach. Plus voor de looks en gedaan met dat irritante overhellen en zwabberen. Enkel korte vluchtheuvels of stoepranden zijn met de Eibachs wat lastiger, dat is echt snelheid aanpassen anders knalt het te hard onderin. Maar bij de Kodiaq zal dat vast meevallen.
Cool. Goede keuze. Kodiaq heeft geen last van korte oneffenheden. Is van zichzelf iets te comfortabel afgesteld en nu precies goed. Vind ik tenminste.
 
Laatst bewerkt:

Henrik

Forumguru
Ik heb ook zo’n Knaus (500TK) en had hiervoor ook een O3 1.6TDi, en mijn ervaringen zijn precies hetzelfde.
Leuk om jouw ervaring er ook zo bij te lezen. Mooi is dat! Ik hoef “maar” vier kindjes mee te nemen, dus heb nog een halve kofferbak extra. Toch weer twee jumbo kratjes.
 

MacRembrandt

Forumguru
:D
Bij mij zijn het er ook vier, hoor. Maar ik zet ze niet meer met z’n drieën naast elkaar.
Hoeft ook niet. Er hoeft niet veel meer in de auto.

Eerder deed ik de kleding in de auto, en het beddegoed. Dat gaat nu gewoon meteen op z’n plek in de caravan. Ruimte zat daar, en het gewicht is nog goed.

Wel 4 kinderfietsen op het dak.
En de vraag is even of we dit seizoen al naar het buitenland gaan.:pieker:
 

Henrik

Forumguru
Dat valt inderdaad nog te bezien @MacRembrandt maar vooralsnog gok ik erop :pieker:

bij ons gaan er toch nog vaak “de laatste spulletjes” mee in de auto. Boodschapjes voor onderweg, maar ook de kinderwagen bijvoorbeeld nog.

qua gewicht moet ik een beetje oppassen (ook zelf ja :D), want zit snel aan de 1.200 kg denk ik.
 

Henrik

Forumguru
Dat klopt, hij mag meer trekken. Maar ik mag er met mijn rijbewijs niet meer achter hangen.

En dat hij meer mág trekken wil niet zeggen dat het vanzelf gaat... Ja, hij komt prima van z’n plek hoor, het houdt gewoon niet over. Dan merk je toch dat zo’n 1.5 in de basis nog een beetje geknepen is volgens mij.
 

hemi24

Forumguru
Geen idee hoe hard jij wilt, maar in NL rijd ik gewoon fluitend 95km/h (op de teller) met een 1500 kg Fendt caravan achter de 1.5 TSI.
En voor het inhalen van vrachtwagens op de 4-baans gaat ie zo naar de 110+.
:pardon:
 

Henrik

Forumguru
Geen idee hoe hard jij wilt, maar in NL rijd ik gewoon fluitend 95km/h (op de teller) met een 1500 kg Fendt caravan achter de 1.5 TSI.
En voor het inhalen van vrachtwagens op de 4-baans gaat ie zo naar de 110+.
:pardon:
Mee eens hoor. Hij doet het prima. Maar goed, je voelt gewoon dat er een behoorlijk gewicht achter hangt.


En BE is zo gehaald.:cool:
Is ook zo. Maar ik heb er nu voor gekozen om de MTM van de Kodiaq terug te laten keuren bij RDW. Voor mij een prima oplossing.
 

Henrik

Forumguru
De vakantie zit er weer op. Heerlijk gereden met de Kodiaq. Ruim 4600 kilometer met de caravan erachter. Ging prima.

Wel wat pech gehad. In Slovenië een enorme hagelbui, dus het dak is nu een soort poffertjespan geworden. Dat is balen.

Moest 1 x olie bijvullen, maar dat is normaal na 30.000 km denk ik.

Voor de vakantie had ik al gemerkt dat de chromen raamomlijsting bij de D stijl aan de onderzijde los begint te laten. Moet met de volgende servicebeurt even vastgezet worden.

Maar dan dit: de bekleding van de derde zitrij laat op de naad aan de achterzijde los.
6D785D59-D4EB-4519-90B3-9ADF8049DE43.jpeg
Heeft iemand dit probleem misschien ook al eens ervaren? Zoals te zien is kan hier geen sprake zijn van overmatige druk of wrijving. Het stoeltje raakt de zijkant feitelijk niet bij het omhoog trekken. Dus ik heb niet het idee dat het ergens achter kan blijven haken ofzo.

Ik heb wel eens het gevoel (ik onderdruk het, maar zo nu en dan speelt het op) dat de algehele bouwkwaliteit van m’n Kodiaq minder is dan die van m’n vorige O3…
 

Kanerr

Forumguru
Poeh, jammer van de hagelschade maar je kan er niks tegen doen..

Nog jammerder (hehe) zijn de kleine dingen waarmee je te maken hebt. Succes met de afhandeling bij de dealer..
 
Bovenaan Onderaan