Helpen spatlappen tegen opspattend vuil?

CITIGO

Senior Member
Heb sinds september een fabia 4, die me erg goed bevalt. Wat me opvalt is dat de achterkant van de auto zo verschrikkelijk smerig wordt. Je kunt de achterklep bijna niet vastpakken van het vuil. Hebben jullie ervaringen met spatlappen, zou dat hier tegen helpen?
 

EdK

Forumguru
Heb de orginele spatlappen die er niet als de lappen van vroeger er uitzien op de Fabia 3 combi en had ze ook op de Yeti
En ja de zijkanten voor blijven zeker langer schoon
En de achterzijde blijft zeker ook schoner dan zonder.
Uiteraard zal het nooit smetteloos schoon worden , maar heb zeker geen modderhanden na de achterklep te pakken.
En de orginele mudflaps zien er zeker niet slecht uit onder de wagen..
 

Frup

Forumguru
Zelfde ervaring met de mudflaps. De wagen ziet er wat stoerder uit.
Het is zeker niet zo dat de achterklep niet vies wordt. Echt wel. Maar zonder de mudflaps is het nog veel erger.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb alleen achter de mudflaps (onder een Fabia III combi) en het scheelt echt een bak met de bagger die je op de achterbumper krijgt, ik verwacht dat het bij een Fabia IV nog meer scheelt (minder overhang achter omdat het een hatchback is).
 
Ieder zijn eigen smaak natuurlijk maar als je die spatlappen monteert of besteld, krijg je dan meteen een Twinnyload beugel op de trekhaak, een Efteling sticker op de kofferklep, snelle zonnebril en een abonnement op de middelste rijstrook er gratis bij? En overal minstens 10km/h te langzaam rijden natuurlijk.

Nogmaals, iedereen zijn eigen smaak, maar spatlappen vind ik zo verschrikkelijk staan onder een auto tenzij het een rallyauto is.
 

Kanerr

Forumguru
Als het functioneel is, is er toch niks aan de hand? En wat is er mis met een zonnebril in bepaalde vorm, een efteling sticker of een beugel op de trekhaak?

Vind dat echt een onnodige comment. Ik vind het ook lelijk maar als het functioneel is kan ik het begrijpen en accepteren want het is niet mijn auto...
 
Er is ook niets aan de hand, vandaar mijn opmerking(en); Iedereen zijn eigen smaak.

Net zoals dat jij dat een onnodige comment mag vinden mag ik toch die spatlappen, stickers, beugels, en zonnebrillen niet mooi vinden? :arghh:
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@OctaviaSportBusiness Natuurlijk mag jij, net als alle andere leden die dingen 'niet mooi vinden', en dat mag je zeggen en/of hier opschrijven ook.
Maar wat we (ik) niet op prijs stel is dat je mensen om hun keuze's gaat wegzetten zoals je in dit bericht deed.
Ieder zijn eigen smaak natuurlijk maar als je die spatlappen monteert of besteld, krijg je dan meteen een Twinnyload beugel op de trekhaak, een Efteling sticker op de kofferklep, snelle zonnebril en een abonnement op de middelste rijstrook er gratis bij? En overal minstens 10km/h te langzaam rijden natuurlijk.

Nogmaals, iedereen zijn eigen smaak, maar spatlappen vind ik zo verschrikkelijk staan onder een auto tenzij het een rallyauto is.
 

EdK

Forumguru
en een afspraak maken
Weet niet hoe handig je bent , maar die mudflaps zijn zeer goed zelf te monteren als je een setje torx schroevendraaiers hebt.
Kwestie van paar schroeven in wielbak los halen en de flap ertussen plaatsen en de schroeven er weer indraaien
En bij sommige type's zit er een extra schroef meegeleverd om te monteren.
Meen dat er ook nog een simpele gebruiksaanwijzing werd meegeleverd
 

CharlesTucker

Forumguru
Net zoals dat jij dat een onnodige comment mag vinden mag ik toch die spatlappen, stickers, beugels, en zonnebrillen niet mooi vinden? :arghh:
Dat mag zeker, is simpelweg vrijheid van meningsuiting, en ik ben het zelfs wel met je eens. Maar de relatie die je legt tussen zaken die jij niet mooi vind en slecht rijgedrag (middenbaan blijven hangen, 10km/u te langzaam rijden) is in mijn ogen zeer misplaatst.
 

eriktv

Forumguru
Ik rijd er zelfs af en toe 230km/h mee :). Heb een vest van de ANWB-winkel. Een e-bike. Maar ook een MTB en racefiets. Dus kom maar op met je hokjes!:D

Ontopic: ik zet bij de winterbandenwissel de OEM spatlappen erop en haal ze er in de zomer af. Idd heel simpel met een paar torxboutjes. Scheelt vooral meuk langs de zijkant en op het achterscherm. En ongetwijfeld ook voor je achterliggers.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Destijds ook gehad op mijn Yeti. In de hoop dat achter- en zijkant minder vuil zouden worden. Scheelde wel iets, maar niet echt noemenswaard.
Hoe zoiets stoer zou zijn, ontgaat me ten enen male.
 

Fabia 123

Forumguru
Op mijn Fabia 2 had ik bij aanschaf geen spatlappen achter. Gevolg veel vuil op de achterkant van de auto. Na een paar jaar toch spatlappen erop gezet en daarna duidelijk minder vuil.
Bij de Fabia 3 direct 4 spatlappen erop.
Scheelt een aantal poetsbeurten.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

i2Paq

Senior Member
Ik heb ze op alle auto's gehad en het helpt zeker.

Op mijn Fabia ook, mijn vrouw had ze er niet op zitten. Toen ze het verschil zag heeft zij ze alsnog laten plaatsen.
 

JeSko

Forumguru
Spatlappen helpen zeker wel, merk ik nu ook, nooit gehad omdat ik het lelijk vind, maar ze zaten rondom erop toen ik mijn Civicje kocht, ik wou ze er eigenlijk ook gelijk afgooien, maar blijkbaar zijn deze OEM en heel zeldzaam in die staat, dus laat ik ze toch maar zitten voorlopig en intussen vind ik ze al niet meer zo lelijk. Enige lastige is dat ik ze soms over de grond sleep.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan