Hello!

Herperduin

Forumguru
Ik vond zelf 120.000km wel de grens omdat ik nog heel lang in auto wil blijven rijden (vorige was 24 jaar oud) maar is vooral gevoelsmatig want juist als je nog lang wil blijven rijden dan maakt die 20extra ook niet veel uit.
De auto uit jouw link gewoon bekijken als jij daar een goed gevoel bij hebt. Ik zou zelf niet heel snel particulier kopen want daarvoor veel te risico avers. Toen ik zocht kwam er een Octavia hier op forum van zeer betrouwbaar member beschikbaar maar ook dat durfde ik niet. Werd en heb mezelf voor gek verklaard maar ben wie ik ben…
Ik zou vooral geduld hebben en veel verschillende exemplaren gaan bekijken en dan kiezen. Als je de juiste tegenkomt dan weet je het wel denk ik.
Hier staat ook veel aanbod en zijn ook mensen tevreden over. Wellicht dat je daar iets tussen ziet staan en dasweltauto in de gaten houden.
 
Ik heb eigenlijk twee weken geleden Jan van Veen Autos bezocht! Ik dacht dat het leuk zou zijn om verschillende auto's te vergelijken, dus ik had een afspraak gemaakt voor een proefrit en ik dacht dat ik misschien andere auto's kon zien zodra ik daar was. Maar de plaats is zo groot dat het niet makkelijk is om andere relevante auto's te vinden en ik had maar een uur. Het was ook behoorlijk druk, de verkoper verdween steeds ergens, en het is duidelijk dat al deze auto's ex-leaseauto's zijn en ze weten er niets van. De auto's waren ook bedekt met stof en de raamrubbers hadden groene algen, wat ze waarschijnlijk zouden schoonmaken nadat ik een auto had gekocht, maar ik vond het onaantrekkelijk.

Hoe dan ook, ik houd hun website in de gaten, ik zeg niet nee, ik weet dat ze goede beoordelingen hebben.

Maar over het algemeen weet ik niet wat beter is. Dealers zoals deze die ex-leaseauto's verkopen? De auto's zijn zeker regelmatig onderhouden bij een gecertificeerde garage, dus dat is goed. Maar mensen die leaseauto's rijden, geven er waarschijnlijk niet veel om. Garages hebben een reputatie te behouden en publieke profielen met meningen, dus hopelijk respecteren ze de garantie als er iets gebeurt, maar ik heb er niet veel vertrouwen in, ze zullen het minimale doen.

Een particuliere eigenaar? Die heeft misschien beter voor de auto gezorgd omdat ze verwachtten er langer mee te rijden dan de leaseperiode. Maar je krijgt ook geen garantie en er is altijd de vraag "waarom zou je de auto verkopen als er geen verborgen problemen zijn?"

Man, ik haat het om auto's te kopen
 

Herperduin

Forumguru
Iedereen zijn eigen kijk op garantie vs extra garantie ex-lease vs particulier, handelaar vs lokale kleinere garage (=uiteindelijk ook handel). Kan alleen maar aangeven hoe ík het uiteindelijk gedaan heb: langdurig ingelezen, zoektocht en gemaakte stappen
gedeeld hier op forum, veel opgezocht qua advertenties en uiteindelijk toen ik besloten had te kopen bij dealer was auto net 30 minuten eerder verkocht. Toen weer gewacht totdat oude auto er echt mee stopte en toevallig had mijn eigen lokale garage toen deze witte staan. Had ik al eerst gezien maar afgeschreven omdat ie wit was maar nood breekt wet en nu serieus helemaal fan van wit. Ik vind hem serieus met de dag mooier worden. Auto is ook ex lease met onderhoudsgeschiedenis, jaar garantie en fijn dat het bij eigen (betrouwbare) garage is. Nog altijd zeer blij mee.
Beetje geduld en goed rondkijken en niet teveel vasthouden aan alle eisen dan kan het snel gaan. Zou niet te overhaast gaan kopen want veel geld én je huidige auto rijdt nog toch ;)
 
Ja, ik zal de markt in de gaten houden, rustig aan doen en zien wat er gebeurt. Ik heb momenteel geen lange reizen gepland, dus ik heb de nieuwe auto niet snel nodig.

Ik heb een vraag voor jullie allemaal, hoe verhoudt de Golf 7 zich tot de Octavia 3?

Ik bedoel, ze zijn bijna even groot, van binnen zien ze er bijna hetzelfde uit, ze hebben dezelfde motoren. Op de een of andere manier lijkt de Octavia zijn waarde beter te behouden.

Kijk eens naar deze: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...lationId=60b40b38-7b01-4532-ba1e-a57be10819ce

85.000 km, 2019, trekhaak, voor- en achter sensoren, achteruitrijcamera, Android Auto, ziet er in goede staat uit. Het ontwerp is vrij saai, ik vind de Octavia mooier.

Mis ik een belangrijk verschil?
 

Herperduin

Forumguru
Hier ook nog adres wat ik tijdje in de gaten hield.

Voor zover ik begrepen heb biedt de Octavia wel meer ruimte dan de Golf. Ik vind de Octavia echt stukken mooier maar dat is persoonlijk. Onderdelen veel hetzelfde dus kwalitatief verwacht ik nauwelijks verschil.
Jouw link is van Jan Bogert. Heb ik ook naar gekeken en kwamen aardig wat kosten voor aflevering en garantie bij toen (uit mijn hoofd nog 1350 euro en naar mijn mening te veel uitgesloten bij garantie). Kan ondertussen anders zijn. Stonden toen ook veel interessant lijkende Octavia’s.
Prijzen zijn overal ten opzichte van december 2023 nog altijd hoger.
Overigens heb ik ook gekeken bij Vallei Autogroep in Duiven en daar goed geholpen door Dennis (hielp ook actief mee in zoeken).
 
Dus uiteindelijk is het me gelukt om iets te kopen dat aan de meeste eisen voldeed:
  • 2018
  • 109.000km
  • 1.5 TSI
  • Style Business uitvoering, dus met parkeersensoren voor en achter + wat andere leuke features
  • trekhaak
  • bonus: de kleur past bij mijn garagedeur
  • Het stond te koop op 30km afstand, wat het allemaal wat makkelijker maakte
Helaas, ondanks dat het een high-end versie is, heeft 'ie geen rij-assistentiesystemen. Geen radar in de voorbumper, geen camera die verkeersborden kan lezen etc. Dus het wordt een 'domme' auto, maar wel eentje waar ik hopelijk lang mee kan doen ;)

WhatsApp Image 2024-06-04 at 16.34.27.jpeg
 

Herperduin

Forumguru
Nice. Ziet er goed uit en mooie uitvoering. Als je dit binnen je budget van 15.000 gevonden hebt dan heb je dat knap gedaan :-)
 

Smeeuwis

Donateur
Ik had deze hulpsystemen wel op mijn laatste O3, o.a. Travel Assist en Adaptive Cruise Control waren inderdaad niet standaard. Ik heb er geen enkel probleem of storing mee gehad in de 5 jaar dat ik met die auto reed. De storingen waar je nu veel over leest spelen zich af in de nieuwere modellen zoals de O4 en andere modellen gebaseerd op het MQB-EVO platform van VAG. De O3 staat nog op het originele MQB platform wat doorgaans als zeer betrouwbaar geldt, ook elektronisch. Dus, @suchyy geen zorgen maken over allerlei problemen.

Domme auto valt overigens ook wel mee, want de O3 zit standaard ook best wel vol met handige functies. Zeker de Style Business. En je kan op zich prima zonder de meeste hulpsystemen. Veel plezier er mee!
 

1983jeroen

Forumguru
Gefeliciteerd met deze mooie blauwe! Nette prijs ook hoor!
Mijne uit 2019 moest eind vorig jaar een stuk meer kosten. Heeft dan wel de helft gelopen en DSG, maar alsnog een groot verschil.

Ik heb wel adaptive cruise control. Die vind ik wel fijn, maar overige systemen mis ik niet. Heb wel een paar weken met een nieuwere Octavia gereden waar meer hulpsystemen op zaten, maar vond het absoluut geen meerwaarde. Eerder een nadeel, al die bemoeienissen.

Veel rijplezier!
 

Herperduin

Forumguru
Allemaal leuk en aardig die hulpsystemen maar vooral ook benieuwd naar extra foto’s van de blauwe bolide ;)
 
Bovenaan Onderaan