Heftig bonkend geluid bij doorslippen wielen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo,

vandaag in de regen weer eens wat gereden.
en ja, met een lekker koppel willen de wielen nog wel eens wat doorslippen op het natte wegdek, net zoals vandaag.
echter tijdens het doorslippen( en ook weer momenten van grip), hoorde ik een vrij heftig bonkend geluid, waar het vandaan kwam kan ik niet zeggen, maar het was alsof de schokbrekers kompleet los zaten.
heb ook al gedacht aan de uitlaat die misschien ergens tegen zou komen, maar ook met flink rammelen hoor ik niets.
heeft iemand dit ook al eens gehoord?
ik moet zeggen, dat het slippen en grip krijgen niet geheel zonder schokken ging.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat na het grip krijgen van de wielen de motor dermate veel kantelt dat de motorsteunen tegen de limiet aan lopen en zo het geluid veroorzaken.
Met name de reactiestang/steun aan de onderkant van de versnellingsbak/motor.
 
@ronnie
het is toch niet zo dat er dan iets wordt beschadigd op deze manier....
het doorslippen hou je namelijk moeilijk tegen met zo'n glad wegdek, en zal zeker niet de laatste keer zijn.
 

Noord26

Forumguru
Ok, maar ik neem aan dat je wel een beetje ervaring hebt met rijden onder regenachtige omstandigheden? Iedereen wordt geleerd om zijn rijstijl aan te passen aan de omstandigheden. Als je met een 63kW dan al zoveel last hebt van spinnen moet u geen auto's met veel meer koppel gaan rijden; laat staan een motorfiets. Of er moeten een 'bagger' merk band onder liggen uit het verre Oosten?
 

MarcoO2

Forumguru
Maar die 1.2 TSI is toch ook weer niet zo'n koppelmonster dat je er niet fatsoenlijk mee weg kunt rijden? Ook bij zeiknat weer lukt me dat met mijn 360 Nm prima... Een beetje beleid moet toch genoeg zijn om fatsoenlijk, zonder doorslippen en klappen weg te kunnen rijden...
 

piair1982

Forumguru
Jeffrey ik herken je probleem. Ik heb het ook, een oplossing is eerder opschakelen, tweede optie is rustiger wegrijden.

Succes!
 

Noord26

Forumguru
Als het nu zou gaan om een 3 liter of meer koppelrijke diesel kan ik het wel begrijpen; heb zelf een 2tal dagen een 1.2 TSI O2 te leen gehad van mijn garage in regenachtige omstandigheden. Herken het 'probleem' icm nat wegdek totaal niet.
 
@noord26

ervaring zat, 17 jaar en 12 auto's verder.
nee het is idd geen V8, maar ook geen picanto.

@marco

soms moet je wat sneller van de plek, en dan maak je mij niet wijs dat je met zeiknat weer niet doorslipt.
of je hebt asr.
maar dat was even niet het punt, en al zeker niet om patserig over te komen.
ja, zelfs met een 63kw fabiatje slip je snel weg, het zei zo....
 

Noord26

Forumguru
Ja precies, je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden. Ik zou ook even de bandenspanning checken. Een (te) hoge spanning kan ook een kleine oorzaak zijn. Wat voor merk sloffen liggen er onder?

:winkie:
 

Noord26

Forumguru
Die Dunlops kreeg mij pa ook standaard. Rijden fijner als de Conti's die ik erop kreeg. Daar is dus niets mis mee!
 
het gaat mij er totaal niet om of iemand netjes zonder slippen kan wegrijden..(alsof ik dat niet kan..)
was ook niet de vraag, het ging mij om het bonkend geluid.
applaus voor de zelfverzekerde niet slippende chauffeurs:cheer:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan