Heerlijk op vakantie geweest

IvoB

Lid
Beste forumleden,

Afgelopen 3 weken heerlijk met Octaaf en de caravan 3800 kilometer afgelegd door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië. Een keurige 1 op 11 bij 90 km per uur.

Wat een kracht zit er in dat blok. Berg op menig ander vehikel ingehaald.

Helaas ging vorige week de airco compressor stuk. In Oostenrijk bij de dealer na laten kijken. 800 euro, nog even overwogen om het te laten maken en eerder naar huis te gaan. Maar dat was voor vrouwlief geen optie. Dan maar de ramen open.

Even wachten op de belastingcenten en dan laten we het hier wel weer maken. Weet iemand wat de kosten ongeveer zijn in Nederland?

Groetjes
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 46

Rosinfield

† In Memoriam
Ik kreeg destijds met mijn Yeti coulance wat de onderdelen betreft (was bij 50 000 km) en was €300 kwijt. Denk incl. onderdelen dus zo'n beetje het dubbele
 

IvoB

Lid
Oke nou vooruit dan maar weer. Ik heb even gebeld en ze konden me niet precies een prijs geven. Wel gaan ze kijken of t onder coulance kan vallen aangezien hij t wel erg idioot vond dat ie bij 160.000 kilometer kapot gaat. Vingers gekruist
 

IvoB

Lid
Ik heb de auto net een half jaar en natuurlijk garantie al voorbij. De riem loopt gelukkig netjes mee, dus geen haast om het te laten maken, dus voor de aankomende zomer maar laten doen. Bij de Skoda dealer hebben ze een airco check gedaan en was alles in orde.
 

Kogamyata

Senior Member
Beste forumleden,

Afgelopen 3 weken heerlijk met Octaaf en de caravan 3800 kilometer afgelegd door Duitsland, Oostenrijk, Italië en Slovenië. Een keurige 1 op 11 bij 90 km per uur.

Wat een kracht zit er in dat blok. Berg op menig ander vehikel ingehaald.

Helaas ging vorige week de airco compressor stuk. In Oostenrijk bij de dealer na laten kijken. 800 euro, nog even overwogen om het te laten maken en eerder naar huis te gaan. Maar dat was voor vrouwlief geen optie. Dan maar de ramen open.

Even wachten op de belastingcenten en dan laten we het hier wel weer maken. Weet iemand wat de kosten ongeveer zijn in Nederland?

Groetjes

Makkelijk als de belasting dat betaald! Hoe doe je dat? Wil ik ook! Arco dus!
 

IvoB

Lid
Nou hoef je niet zo te doen. Ik heb in 2014 te veel belasting betaald. En nu krijg ik dat terug. Hoe ik dat doe? 6 dagen per week hard werken, mijn administratie goed bijhouden en al m'n rekeningen direct betalen. Ik snap je reactie hoor, maar ik hoor niet bij de wanbetalers en belastingontduikers. Een welgemeend excuus lijkt mij dus op z'n plaats.
 

CDK

Forumguru
@IvoB, een airco check bij de dealer is een wassen neus en heeft niets met airco service te maken. Minimaal eens per twee jaar dien je zo'n servicebeurt uit te laten voeren en jaarlijks dien je het interieurfilter te vervangen. Alleen dan kan je het systeem in een goede conditie houden.
 

Blackokkie2

Forumguru
Inderdaad aircocheck komt hierop neer, monteur stapt in de auto zet de airco op koud en als hij koude lucht voelt zet hij een v-tje op de werkorder.
 

Kogamyata

Senior Member
We hebben hier op het forum een specialist die het precies kan uitleggen genaamd, @TheoStek .

Dat weet ik. Maar als de monteur bij beurten V geeft voor de airco, dan lijkt het mij in orde. Immers de airco moet koelte geven bij heet weer. Ik heb gelezen dat @TheoStek 'n specialist is en natuurkundige.
Die heb je nodig als de garage er niet uitkomt en ...je kunt 'm raadplegen op meetings. Meestal volstaat de huisdokter, denk ik. Groeten,
Joop.
 

TheoStek

Forumguru
Ik heb de auto net een half jaar en natuurlijk garantie al voorbij. De riem loopt gelukkig netjes mee, dus geen haast om het te laten maken, dus voor de aankomende zomer maar laten doen. Bij de Skoda dealer hebben ze een airco check gedaan en was alles in orde.

Tuurlijk loopt de riem netjes mee, die wordt niet meer overgetrokken...helaas de compressor is naar de opfok..die is namelijk vast gelopen. Spijtig...nieuw blokventiel, nieuwe compressor, condensor, spoelen systeem, de-montage...ect, ect...

@Blackokkie2 Dat is dan toch ook genoeg. Het werkt dan toch, of zie ik dat verkeerd?

Ja dat zie je helaas verkeerd, heb ik daar al gnoeg over gezegd en ga niet in herhaling vallen..
Er zou hier een algemeen topic over de auto airco gemaakt moeten worden en is al meen ik aangevraagd...zo leest iedereen het en kan iedereen posten in dat technisch gedeelte...Ik kan niet bij ieder topic van een bepaald type Skoda gaan zoeken naar airco problemen.

Dat weet ik. Maar als de monteur bij beurten V geeft voor de airco, dan lijkt het mij in orde. Immers de airco moet koelte geven bij heet weer. Ik heb gelezen dat @TheoStek 'n specialist is en natuurkundige.
Die heb je nodig als de garage er niet uitkomt en ...je kunt 'm raadplegen op meetings. Meestal volstaat de huisdokter, denk ik. Groeten,
Joop.

Ik ben geen natuurkundige, maar uitstroomtemperatuur meten zegt niets over het systeem...allemaal afhankelijk van de temperatuur..
voorbeeld 1: 18 graden buitentemperatuur, vulgraad is 525 gram...helaas ik heb maar de helft, uitstroomtemperatuur wordt gemeten...en ik meet 6 á 7 graden...joo die koelt goed zeg.

vorrbeeld 2: ik let niet op bij dezelfde situatie, en wordt afgeleid en vul af met 625 gram, wederom dezelfde uitstroomtemperatuur...is goed of niet..?

voorbeeld 3: juiste vulgraad 525 gram, wederom dezelfde uitstroomtemperatuur...oké alles in orde in alle 3 situatie's

Nu gaat de omgevings temperatuur omhoog van 18 graden celsius naar 30 graden celsius...komt voor in nederland of niet...maar onder de motorkap is het stukken warmer...iedereen zal dat kunnen beaamen..

Ik weet zeker, dat telefoon gaat bij voorbeeld 1 en 2, airco koelt niet goed bij voorbeeld 1 en bij voorbeeld 2 blijft de condensorventilator door drammen op hoogste snelheid.
Waarom, omdat koudemiddel expandeerd bij hogere temperaturen en hogere druk ontstaat, bij lagere temperatuur daalt de druk.

Bij situatie voorbeeld 1, krijgt de compressor te weing aangeleverd, blijft ook door drammen maar temperatuur wordt niet lager er kan zelfs rijp ontstaan, hier is een te lage druk aanwezig enj compressor krijgt te weinig aangeleverd.

Voorbeeld 3: klaagt niet alles in orde.

30 graden celsius en een uitstroomtemperatuur van 7 á 8 graden bestaat niet..is onmogelijk.

Hiervoor moet de nakoeling en oververhitting berekend worden, en niet door nat vinger werk.

Maar ben helaas weer in herhaling gevallen.
 

TheoStek

Forumguru
Kijk...heb de vorige week een forummer van hier thuis gehad..uit privacy overweging vermeld ik de beste man zijn naam niet...is bij de dealer geweest enz, enz...en hadden vermeld dat de reparatie xxx aantal euro ging kosten, met dien verstande dat ook later de condensor vervangen moest worden.

De condensor lekt aan de cartridge, maar ook helemaal beneden aan de condensor...wat heeft een reparatie dan van nut...terwijl de condensor later tijdstip toch vervangen moet worden...
Maar dan breekt nood de wet...forummer rijdt met een leeg systeem dat is funest voor de compressor...dus heb afgevuld terwijl het niet mag...maar je wilt een klant niet omhoogzadelen met nog meer kosten...

Hoop dat ie het leest..en mag ie zelf aangeven dat hij het is, volgende week moet ik in Eindhoven zijn voor reparatie.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@TheoStek Je blijft een roepende in de woestijn maar ik vindt het geweldig dat je toch elke keer weer de moeite neemt om te reageren, uiterlijk zal het wel doordringen bij de meeste forum leden.
Blijft het probleem om een deskundige airconditioning monteur te vinden en ben je al snel geneigd om de Skoda dealer te vertrouwen.
Wij weten te weinig van airco's om met duidelijke onderbouwing tegen te spreken helaas.
 

Kogamyata

Senior Member
@TheoStek Hallo, Het was echt niet mijn bedoeling om jou extra te gaan belasten...integendeel. Ik heb 'n hoge pet van je op, op de manier zoals jij iets uitlegt en dat komt vaak ook neer op natuurkunde, daarom specialist en natuurkundige, nietwaar? Maar enfin, je hebt er op gereageerd. Zelfs ik weet het nu. Dat speciale topic over airco is 'n goede zaak, dan kan iedereen datgene eruit halen dat hem/haar goeddunkt.
Succes en bedankt voor de uitleg,
Groeten,
Joop.:bloemen::D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

TheoStek

Forumguru
Ja dat heb je al ééns gezegd @Skoda-MAN , maakt ook niet uit...bedoel alleen te zeggen...niemand of heel weinig garage's werken nog volgens de vastgestelde regels en wetten...en is vechten tegen de bierkaai...of beerput.

Geen probleem @Helmond42, waar het hart van vol is loopt de mond van over..mensen worden gewoon in de lure genomen..en dat vind ik niet terecht.
Werk zoals het behoort...en vertel geen sprookjes...ik ga een partij oprichten...aastvs..auto airco service theo van sundert.
 
Bovenaan Onderaan