Ik heb de auto net een half jaar en natuurlijk garantie al voorbij. De riem loopt gelukkig netjes mee, dus geen haast om het te laten maken, dus voor de aankomende zomer maar laten doen. Bij de Skoda dealer hebben ze een airco check gedaan en was alles in orde.
Tuurlijk loopt de riem netjes mee, die wordt niet meer overgetrokken...helaas de compressor is naar de opfok..die is namelijk vast gelopen. Spijtig...nieuw blokventiel, nieuwe compressor, condensor, spoelen systeem, de-montage...ect, ect...
@Blackokkie2 Dat is dan toch ook genoeg. Het werkt dan toch, of zie ik dat verkeerd?
Ja dat zie je helaas verkeerd, heb ik daar al gnoeg over gezegd en ga niet in herhaling vallen..
Er zou hier een algemeen topic over de auto airco gemaakt moeten worden en is al meen ik aangevraagd...zo leest iedereen het en kan iedereen posten in dat technisch gedeelte...Ik kan niet bij ieder topic van een bepaald type Skoda gaan zoeken naar airco problemen.
Dat weet ik. Maar als de monteur bij beurten V geeft voor de airco, dan lijkt het mij in orde. Immers de airco moet koelte geven bij heet weer. Ik heb gelezen dat
@TheoStek 'n specialist is en natuurkundige.
Die heb je nodig als de garage er niet uitkomt en ...je kunt 'm raadplegen op meetings. Meestal volstaat de huisdokter, denk ik. Groeten,
Joop.
Ik ben geen natuurkundige, maar uitstroomtemperatuur meten zegt niets over het systeem...allemaal afhankelijk van de temperatuur..
voorbeeld 1: 18 graden buitentemperatuur, vulgraad is 525 gram...helaas ik heb maar de helft, uitstroomtemperatuur wordt gemeten...en ik meet 6 á 7 graden...joo die koelt goed zeg.
vorrbeeld 2: ik let niet op bij dezelfde situatie, en wordt afgeleid en vul af met 625 gram, wederom dezelfde uitstroomtemperatuur...is goed of niet..?
voorbeeld 3: juiste vulgraad 525 gram, wederom dezelfde uitstroomtemperatuur...oké alles in orde in alle 3 situatie's
Nu gaat de omgevings temperatuur omhoog van 18 graden celsius naar 30 graden celsius...komt voor in nederland of niet...maar onder de motorkap is het stukken warmer...iedereen zal dat kunnen beaamen..
Ik weet zeker, dat telefoon gaat bij voorbeeld 1 en 2, airco koelt niet goed bij voorbeeld 1 en bij voorbeeld 2 blijft de condensorventilator door drammen op hoogste snelheid.
Waarom, omdat koudemiddel expandeerd bij hogere temperaturen en hogere druk ontstaat, bij lagere temperatuur daalt de druk.
Bij situatie voorbeeld 1, krijgt de compressor te weing aangeleverd, blijft ook door drammen maar temperatuur wordt niet lager er kan zelfs rijp ontstaan, hier is een te lage druk aanwezig enj compressor krijgt te weinig aangeleverd.
Voorbeeld 3: klaagt niet alles in orde.
30 graden celsius en een uitstroomtemperatuur van 7 á 8 graden bestaat niet..is onmogelijk.
Hiervoor moet de nakoeling en oververhitting berekend worden, en niet door nat vinger werk.
Maar ben helaas weer in herhaling gevallen.