Heb accu vervangen maar kan niets aanpassen met OBD11

madpilot

Senior Member
Goedenavond,

Ik heb de accu vervangen en ik dacht, mooi ik heb OBD11 dus registreren wordt een eitje. Maar ik kan niets aanpassen (serienummer en accutype m.n.) want dan moet ik eerst een security code hebben. Die heb ik echter niet, obd11 zegt staat in factory manual van je auto en don't ask us. Voor security code search moet je weer de Pro versie hebben...

Voordat ik me nu heel druk ga maken: de nieuwe accu heeft dezelfde specs als de oude, matcht met origineelnummer en gebruikt ook zelfde technologie (al is het dan een EFB en geen EFB+). Gaat dit problemen geven? Start/stop zet ik altijd uit/gebruik ik nooit. Valt me wel tegen dat je dit dus niet zomaar kan aanpassen met OBD11, zo is het alleen maar een scantool en ze doen het voorkomen dat het allemaal heel makkelijk is. Tips zijn welkom!

Bijlagen

• Screenshot_20250806_184019_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20250806_184019_OBDeleven.jpg
    226,5 KB · Weergaven: 10

madpilot

Senior Member
Ga zo even wat proberen. Heb ook nog een andere dongle/app (Car Scanner). Die doet niet aan "Pro". Wel hoop gezeur, even accu'tje vervangen is er niet meer bij. Lukt het niet probeer ik even m'n lokale garage waar ik al jaren kom die ook niet moeilijk doet over zelf gemonteerde onderdelen. Maar eigenlijk wil ik het gewoon zelf kunnen :-p

madpilot

Senior Member
Helaas, 20103 voor de Gateway werkt niet, "Wrong access key". Via de Car Scanner app iig geen "Pro" o.i.d. nodig.

@Antera of @Rainesh, als jij me evt. tegen vergoeding aan die code zou kunnen helpen zou dat top zijn, jij doet ook wel e.e.a. met coderen toch?

Bijlagen

• Screenshot_20250806_202328.jpg
    Screenshot_20250806_202328.jpg
    319,8 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Is de / jouw O4 trouwens niet ook met SFD2 uitgerust? Uiteindelijk is dit long coding (via een omweg) lijkt me dat dat beveiligd is met SFD2?

Tees

Donateur
Voor wat ik begrepen heb is SFD2 per modeljaar 2024 (dus bouw vanaf september 2023) ingevoerd. Ergens op een website kwam ik tegen dat de O4 SFD2 heeft als ie PR-code GP1 heeft. Weet niet wanneer jouw O4 gebouwd is en of je deze PR-code hebt?

madpilot

Senior Member
Gedoetje. Ga morgen m'n lokale garage wel even vragen. Anders oude accu maar tijdelijk terugplaatsen, die lijkt verzwakt maar doet het nog wel. Neem ik dit weekend de nieuwe accu wel mee just in case.

madpilot

Senior Member
Ja... het wordt je wel heel moeilijk gemaakt door VAG om gewoon je accu zelf te vervangen. Maar no way dat ik een accu bij de dealer ga laten monteren, die vragen - naar ik vernomen heb - 450 tot 500 euro en dat vind ik belachelijk. Het gaat vast opgelost worden, moet alleen even wat geduld hebben (niet m'n sterkste punt, haha).

madpilot

Senior Member
Lijkt erop dat je de PRO versie nodig hebt van OBDeleven vanwege SFD dat al wel aanwezig is in mijn model.

Zal morgen eens kijken of module 19 SFD geactiveerd heeft. Zo ja dan kan ik het iig zonder PRO of met een andere app wel vergeten. Magoed ook zonder SFD heb je dan nog steeds die access code nodig. Als geen SFD kan ik die 20103 nog eens proberen, wellicht was die module gelocked door paar keer zonder proberen. Dan kom je er ook met de juiste code niet in, totdat een bepaalde tijd verstreken is.

hemi24

Forumguru
SFD1 zul je al wel hebben, maar daar kan de juiste versie van OBD11 wel mee overweg!
SFD2 zal op een wagen van 2020 nog niet aanwezig zijn.

madpilot

Senior Member
Ey @martijn v o dank voor het aanbod. Ik had net zelf al even de Pro subscriptie genomen en daarmee lukte het.

Die module is inderdaad bij mij ook al beveiligd met SFD. Lokale garage werkt ook niet voor niets dus die 59 euro was ik waarschijnlijk ook al wel kwijt geweest. Nu heb ik een jaartje Pro wat nog wel vaker van pas kan komen.

Tip: credits en Pro/Ultimate subscriptions niet via de app kopen maar via hun website, dat scheelt behoorlijk.

Edit: die credits zijn in feite niet nodig. Met wat zoeken kan je het zelf aanpassen via Adaptation of Long coding van de betreffende module. Het aanpassen van één accu parameter via One-Click kost 30 credits, bij kopen van die credits in de app zelf dus bijna 10 euro... En dan werkt het alsnog niet zonder Pro én ik kon geen One-Click app vinden voor accu serienummer, wat nou juist de belangrijkste is. Deze parameters kan je met Pro heel snel zelf aanpassen via de module. OBDeleven heeft daarmee dus een mooi verdienmodel, al begrijp ik ook dat die One-Click apps voldoen aan een behoefte van gebruikers die zelf dingen aanpassen spannend vinden.

Bijlagen

• Screenshot_20250807_093646_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20250807_093646_OBDeleven.jpg
    185,4 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan