Heater/blower snelheid in auto stand

Maggy

Forumguru
Ik rij nu een ruim jaar in de Karoq, en 1 ding valt me ( eigenlijke al geruime tijd-) op.
Als de verwarming in de auto stand staat, gaat ie niet harder blazen als het sochtends
koud is, of in de middag juist bloedheet.
Het staat me bij dat de vorige skoda’s dit wel deden.

In manuele stand doet ie het prima, maar het is niet voor niks een climate control.
Ook erg irritant is dat de ventilator regelknop niks aangeeft in auto stand, manueel wel. Ik heb begrepen dat dit zo hoort… wat een misser.
Anyway, is de regeling van de ventilator motor rottig/stuk, en kan daar via vcds achter gekomen worden?

PizzaPieter

Donateur
Kweetnie hoe t bij de Karoq zit, maar via VCDS is bij veel modellen in te stellen dat je de stand waarop hij blaast wél kan zien in auto-stand.

Rallye

Forumguru
Je gaat ervan uit dat hij daardoor beter zou verwarmen of koelen? En Skoda denkt dan dus van niet?
Oftewel: heb je echt een probleem?

Maggy

Forumguru
Nee.
Ik wil gewoon kunnen zien in welke stand de ventilator draait, zonder me af te vragen of ie wel draait. En als ik dat kan zien, kan ik dus ook zien of de regeling goed werkt.
Dat het niet zichtbaar is, is gewoon een misser.
En ja, ik denk wel dat er een probleem is, want: buiten en binnen beneden de 10 graden, thermostaat op 24, dan mag ik verwachten dat de fan naar een hogere dan wel hoogste stand gaat om zo vlug mogelijk de gewenste temperatuur te bereiken. En dat doet ie dus niet.

PizzaPieter

Donateur
Als de motor niet warm is, wil je niet dat hij heel hard koude lucht blaast, want dat is ook oncomfortabel.

Sterker nog, hoe harder hij blaast, hoe langer t duurt voordat t systeem warm wordt om jou te voorzien van warme lucht.

Je zult zien dat bij warm weer de ventilator bijvoorbeeld heel hard gaat blazen om het binnen te verkoelen. Dát heeft wel zin.
Als je de automatische stand aanzet en de airco uit, blijft hij heel hard blazen, maar t zal m nooit lukken om de temperatuur te halen die je zoekt zonder airco.

Bij koud weer heb ik volgens mij nog nooit een hele harde blazer gehad om het snel warm te krijgen

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat wou ik ook opmerken: met dit weer duurt het ook bij mij best een tijdje tot de climate control flink gaat blazen. Ook wel logisch, want zolang het koelwater niet op temperatuur is, valt er ook niets te verwarmen. Bij mijn O2 is t overigens wel zichtbaar. Sinds 2013 is t ook bergafwaarts gegaan met Skoda ;)

En verder zou @Antera je vast verder kunnen helpen.

Maggy

Forumguru
Bij mij ‘06 O2 was het idd ook zichtbaar, in de ‘11 yeti ook dacht ik.
Antera zit voor mij ver weg dacht ik zo. ( lelystad zit ik)
Edit, de verwarming zit op het primaire circuit aangesloten en zal vrijwel direct verwarmd water krijgen, dat gaat bijzonder snel. ( bij een diesel duurt het overigens dramatisch lang is mijn ervaring-). De 1.0 heeft zeer snel warme lucht ter beschikking, maar ook als dat aanwezig is, gaat ie niet harder blazen. Dus….

PizzaPieter

Donateur
Dus wat?
Wat wil je nou precies zeggen?

Ik verwacht dat de 1.0 electrische spoelen heeft in het koelwater die helpen t sneller te verwarmen, maar het is niet altijd behulpzaam om de blower harder te laten blazen

Pindasaus

Forumguru
Wat je tegenwoordig ook wel ziet is dat er een apart koelwatercircuit is voor o.a. de cilinderkop en interieurverwarming. Dat is warm zodra de cilinderkop warm is. Het onderblok mag dan nog koud zijn.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Maggy

Forumguru
Dus: @pizzakoerier; begrijpend lezen is kennelijk moeilijk: dat die blower gewoon harder moet gaan blazen omdat warmte gewoon voorhanden is, bijna instant. Hoe die warmte gegenereerd word interesseert me eigenlijk helemaal niks, het is er, dus dat systeem moet werken, en dat doet ie niet. Tenminste, niet op de auto stand.
Duidelijk zo??

FNaRK_02

Forumguru
Hoe die warmte gegenereerd word interesseert me eigenlijk helemaal niks, het is er, dus dat systeem moet werken, en dat doet ie niet. Tenminste, niet op de auto stand.
Dus ....
is 'ie kapot ...
En ga je naar een garage
Die je dan gaat uitleggen dat dit een producteigenschap is.

Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Je kunt voor de automatische stand instellen of deze zacht, middel of hard moet blazen. Misschien staat die bij jou op zacht.
De weergave op de knop zou je via VCDS of OBD11 kunnen (laten) aanpassen

Maggy

Forumguru
Aha! Thnx ik zal daar eens induiken.
@PizzaPieter : ik dacht dat ik een normale vraag stelde, en dan verwacht ik een normaal antwoord, je kan dan gewoon zeggen dat je het niet weet of denkt dat de regeling kapot is.
Antwoorden met; dus wat !? Is lichtelijk de verkeerde zelfgenoegzame, ik-weet-alles-wat-ben-jij-dom toon, en die pik ik niet. Vandaar mijn reactie. Dat doe je wel vaker, vooral bij nieuwkomers, dat moet je gewoon niet doen.
We kunnen ook normaal met mekaar omgaan.

Tees

Donateur
Nounou, van beide kanten wordt er hier wel wat veel interpretatie van platte tekst gedaan. Zullen we gewoon een beetje ontspannen en liev doen tegen elkaar? :bloemen:

En verder zijn de antwoorden volgens mij nu wel gegeven: als je het zichtbaar wilt hebben of iets aangepast wilt hebben zul je iemand met VCDS en afdoende kennis nodig hebben.
Als dat niet helpt, is er mogelijk iets anders aan de hand. Maar ik schat dat de dealer je daar niet mee kan helpen, die zal vast zeggen 'hoort zo meneer, producteigenschap'.

PizzaPieter

Donateur
@Maggy .

Dank voor je toelichting . Mijn 'dus wat' kwam op jouw afsluitend 'Dus….', waarbij je zelf al aan lijkt te geven dat je het antwoord al weet of iig lijkt aan te geven dat de gegeven antwoorden niet zouden kunnen kloppen.

Ik herken me trouwens niet de 'zelfgenoegzame, ik-weet-alles-wat-ben-jij-dom toon' - ik ben geen auto expert en zal dat ook niet pretenderen te zijn, ik vermoed zelf ook niet bij nieuwkomers, maar die plank voor mn kop zal dat zicht ook wel wegnemen denk ik.

EdK

Forumguru
Kijken jullie uit dat dat zand niet in de ogen komt !!
Want dan zie je zoooo slecht erna....

Heren / dames en wat er nog meer hier rondloopt
Ga er van uit dat een ieder hier met goede bedoeling is en probeert behulpzaam te zijn
Lees je iets en het komt raar of vreemd bij je over ?? Lees het dan nog een keer of nog een keer voor je er met vol been erin gaat !
Platte tekst kan namelijk wel eens verkeerd overkomen zonder dat de persoon dit bedoeld !
Face to Face antwoorden met de gezichts uitdrukkingen erbij zodat je kunt zien of het wel gemeend of niet gemeend is gaat helaas niet met platte tekst !! :pieker:

red2003

Actief lid
Beste Maggy, ik heb ook een karoq en heb via een slimmerik wat wijzigingen laten aanbrengen in de auto ( VDCS) hierbij heb ik ook de ventilatorsnelheid aanduiding op de klimaat regelknop laen weergeven. Als ik de airco op automaat heb staan gaat er in de draaikop, buitenste ring enkele rode ledlampjes branden die aangeven hoe hard die vent draait. Dus mijn voorstel zou zijn, contact opzoeken met bijv Antera, die kan je helpen met het e.e.a. aan te passen.

Bovenaan Onderaan