HB4 LED mistlicht ombouw

Topic in 'Roomster' gestart door Captain Hook, 17-11-2017.

  1. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    Eindelijk, het kan! HB4 hoog vermogen LEDs i.p.v. de gebruikelijke halogeen lampjes als mistlampen.:jaja:
    De afgelopen jaren zag je iedere keer weer allerlei typen LED verlichting verschijnen voor de verlichtingsbronnen in/op je auto. Voor zaken zoals knipperlichten, remlichten, interieurverlichting, e.d. was dat goed uitvoerbaar. Het ontbrak vaak echter aan goede alternatieven voor de hoofdverlichting, zoals de H7/H4/HB4 pitten.

    Recentelijk heeft zelfs Philips: https://www.philips.com.au/c-p/12985BWX2/x-tremeultinon-led-car-headlight-bulb LED vervangers geïntroduceerd. Alleen die zijn behoorlijk prijzig; gauw 150 euro/set!

    Ruim zeven jaar geleden: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hypercolor-leds.10655/ onze Roomster al eens voorzien van LED interieurverlichting.
    En nu dan ook, als eerste stap, de mistlampen in de bumper. Dat zijn HB4 halogeenlampjes.
    Die zijn nu vervangen door:
    [​IMG]HB4LED01 by Erik Haak, on Flickr

    Er zijn een aantal fabrikanten, waaronder Philips/Luxeon die de LED chips maken voor dit soort verlichting. Nu kwam ik bij Banggood (40 euro/set heb ik betaald) een set tegen, die claimde Philips Z ES chips te gebruiken, een forse lichtopbrengst te hebben en instelbaar qua lichtbeeld. Ook zou de warmteproductie binnen de perken moeten blijven, zonder dat er een mini-ventilatortje gebruik werd.
    Volgens de specificaties zouden deze LEDs 5000 Lumen/1500Lux per lamp moeten uitstralen bij 6000K kleurtemperatuur.
    Ook op dit vlak zijn de Aziaten goed in kopiëren EN vervalsen:
    http://www.ledoauto.com/blog/index....d-headlight-big-potential-danger-to-your-car/
    http://led-obzor.com/led/characteristics-of-led-philips-z-es

    Het eerste wat ik eens wilde meten was hoe het nou zat met die warmte. Aangezien ik het koelblok, na ca. een kwartiertje al niet meer met m'n vingers kon beetpakken.
    Heb nog een thermokoppel-module liggen die ik op m'n multimeter kan aansluiten.

    Omgevingsomstandigheden:
    -kamertemperatuur @ 19 graden Celsius
    -windstil (ja, het is windstil in m'n knutselhok [​IMG] )
    -open montage; gewoon op een hittebestendige mat gelegd.

    Het thermokoppel tussen de koelribben doorgestoken, vlak tegen de lampvoet zelf aan. Kwartier lang ingeschakeld en dan eens meten wat voor een temperatuur er geregistreerd wordt:
    Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 84 graden Celsius; m.a.w. behoorlijk heet.

    Het thermokoppel aan de buitenzijde van die rode ronde ring van koelribben gestoken:
    Na 15 minuten bij 13V @ 1,45A, meet ik 65graden Celsius; nog steeds te heet om echt vast te houden.
    De driver module zelf, wordt enigszins warm; daar meet ik 38graden Celsius.

    Nu vind ik zelf die 84 - 65 graden behoorlijk hoog; niet echt aan te raden om met je handen beet te pakken. Maar om te vergelijken met H7 halogeenlampje, met conventionele gloeidraad, heb ik die ook eens aan de DC voeding gehangen. En wat blijkt:
    Na 15 minuten bij 13V @ 4A, meet ik maar liefst 120 graden Celsius, tegen de voet van de lamp aan!
    M.a.w. niet beetpakken dus! [​IMG] Een halogeenlampje wordt veel heter dan de genoemde LED uitvoering.

    Aangesloten op een losse DC voeding, begint zo'n H7/HB4 LED goed fel licht te geven vanaf ca. 10V. Bij 7V werkt 'ie niet, en bij 8V begint 'ie enigszins op te lichten.
    Stroomopname bij 13V is ca. 1.5A.
    Oh ja, en de CANBUS check in mijn Roomster klaagt niet.

    Voorlopig heb ik één kant van de Roomster voorzien van een HB4 LED, zodat ik 's-avonds eens goed het verschil kan zien. Tot nu toe, is subjectief gezien, de lichtopbrengst een smak meer dan die van de HB4 halogeen uitvoering.

    Het lichtbeeld wordt voornamelijk bepaald van hoe de lichtbron in de reflector is geplaats. Bij dit type LED kun je de afstraalrichting aanpassen, zodat 'ie gelijk is aan die van de ouderwetse halogeenlamp.
    Hier kun je ook zien dat er een inbusboutje zit in het voetje, waarmee je het staafvormige LED gedeelte kunt verdraaien. Uiteraard heb ik ze zo uitgelijnd dat ze hetzelfde staan als de oorspronkelijke halogeen pit.
    [​IMG]HB4LED02 by Erik Haak, on Flickr
    (er is zelfs koelpasta gebruikt op de schroefdraad van lampvoet/koelribben, voor betere thermische verbinding)

    Het is wel duidelijk te zien dat die koelribben behoorlijk wat ruimte innemen. Daarnaast moet je ook de driver module nog ergens kwijt.
    De bumper van de Roomster Scout is geen probleem. De ruimte achter die mistlampen is ruim voldoende om en het uitstekende koelblok, en de driver module een plek te geven.
    Dit zijn de driver modules:
    [​IMG]HB4LEDDriver02 by Erik Haak, on Flickr


    Volgende stap wordt de tweede HB4 monteren, als de 'avondtest' goed bevalt.
    Daarna wil ik ook de projector koplamp (H7) en de grootlicht (H7) nog doen.
    Maar daar speelt een ander probleem; de inbouwruimte is een stuk krapper. Daarover later meer...

    Nog wat details qua lichtbeeld:
    [​IMG]
    en dit:
    [​IMG]
    zijn o.a. zaken waar je aan moet denken, wil een LED unit een passende vervanger zijn voor de originele halogeen lamp.
     
    Laatst aangepast: 18-11-2017
    Antera, turboturbo, Bakkertje en 4 anderen vinden dit leuk.

  2. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Super interessant je uitgebreide verslag :thumbsup: Ben benieuwd naar foto's van het lichtbeeld en natuurlijk naar de vervangingen die op stapel staan
     
  3. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    Ik vergat nog een belangrijk punt te vermelden:
    De reden waarom ik LEDs er in wil; omdat ik geen zin (meer) heb om iedere keer die halogeenlampjes te vervangen... en tegelijkertijd wat meer licht wil.

    Mocht nu de CANBUS check toch gaan zagen:
    • of herprogrammering van de CANBUS lightcheck van je auto (mits mogelijk)
    het fraaist is dat je parameters die de grenswaardes van defect/niet defect bepalen, wijzigt. Of je schakelt de controle helemaal uit. In nieuwere auto's bestaat soms de mogelijkheid om de LED variant te programmeren
    • of met een extra vermogensweerstand, parallel aan de lampaansluiting. Zodanig dat het totaal opgenomen vermogen gelijk is aan de oorspronkelijk waarde van de bestaande lamp
    Eigenlijk is dit wel jammer, want de winst die je behaalt met het lagere energieverbruik van een LED versus de gloeilamp, doe je teniet, door het surplus met opzet in warmte om te zetten. [​IMG]

    Rekenvoorbeeld:
    oorspronkelijke H7 halogeen ==> 55W
    nieuwe H7 LED ==> 20W
    Verschil 35W. Dit verschil moet je dan 'opstoken' in een vermogensweerstand.
    Ok, dan halen we de Wet van Ohm er bij.

    Boordspanning van een rijdende auto is meestal iets meer dan 13V.
    Wil je 35W verbruiken bij 13V DC, dan hoort daar een stroom van ca. 35/13 = 2,7A bij.
    Volgens de Wet van Ohm --> U/I = R --> 13/2,7 = 4,8 Ohm.
    Meestal voldoet dan een 5,6 of 6,8 Ohm 50W vermogensweerstand (uit de E-12 reeks) wel.
     
    Corné de Kluijver en ertromp vinden dit leuk.
  4. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    Nog een plaatje van het inwendige van de driver unit, letterlijk een black box:
    [​IMG]

    ____________

    Ik zie dat de compleet originele Philips LED units inmiddels ook via amazon.de te bestellen zijn:
    https://www.amazon.de/Philips-12985BWX-LED-Auto-Glühlampen-H7/dp/B0759M2X37
    wel erg prijzig! Bijna 170 euro/set. :(

    Maar die zien er toch wel heel anders uit dan deze:
    [​IMG]

    Eerder had ik al aangegeven dat het soms moeilijk vast te stellen is, of de LED units, de echte Philips/Luxeon Z ES chips bevatten. (zie de links in de startpost)
    Hier zie je o.a. wat verschillen:
    [​IMG]
    Uiteraard is de vraag; is dat erg?
    Zou kunnen, hoeft niet. Is de lichtopbrengst even goed? Zijn de thermische eigenschappen en levensduur in orde? Lastig te beantwoorden, zonder uitgebreide (langdurige) tests. :pieker:
     
    Laatst aangepast: 19-11-2017
    ertromp en turboturbo vinden dit leuk.
  5. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    Heb afgelopen weekend beide HB4 NightEye A344 mistlampen ingebouwd; links en rechts voor.

    Wow; wat een (helder) licht. :thumbsup: En keurig afgebakend, absoluut niet omhoog schijnend. Uiteraard de uitlijning van de LED unit gelijk gedraaid aan die van de halogeen HB4's. En in de Roomster is er in de bumper genoeg ruimte om die uitstekende koelvin + driver unit kwijt te kunnen.
    Als ik voor de auto sta, zie ik wel duidelijk dat er helder witte LEDs in die bumper mist units zitten, maar het licht schijnt zeer zeker niet in je gezicht. Duidelijk richting de grond, de berm in. Gisteravond zag ik de wildspiegeltjes langs de polderwegen goed oplichten. Ook de konijnen/vossen/reeën waren goed te zien. [​IMG]

    Geen last van lampje-kapot-CANBUS-meldingen, dus blijkbaar doen die blackbox driver units goed hun werk. Ondanks dat de vermogensopname slechts 20W is i.t.t. de 55W halogeen.

    En als het goed is, gaan deze HB4 LEDs nooit meer kapot, zolang er geen fysieke aanslag op die mistlampen gepleegd wordt.

    Binnenkort maar eens aan het H7 verhaal beginnen. Zowel de projector dimlichten alsmede de reflector grootlichten kunnen wel wat meer licht gebruiken van een set LEDs met beduidend langere levensduur dan een stelletje gloeidraadjes...

    Zit nog te wachten op wat grotere rubberen afdekdoppen voor de koplampbehuizingen en montageklemmetjes om de H7 LEDs te kunnen borgen in de koplampbehuizing.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    ertromp vindt dit leuk.
  6. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    Vanavond wat testfoto's qua lichtbeeld gemaakt.
    Er zitten nu 2 x HB4 LEDs in de bumper van de Roomster. Dim(projector)licht en Groot(reflector)licht zijn nog steeds halogeen H7 uitvoeringen. Waarbij ik wel moet opmerken dat de H7 dimlampen wat geler van kleur zijn dan de H7 grootlicht lampen. De H7's staan ook nog op de nominatie om vervangen te worden, maar de daarvoor benodigde materialen heb ik nog niet allemaal in huis.

    Alleen H7 halogeen dimlicht:
    [​IMG]

    H7 Dim- + Groot licht:
    [​IMG]


    H7 Dim- + Groot licht + HB4 LED mistlicht:
    [​IMG]

    Helaas is niet goed te zien, dat links en rechtsvoor t.o.v. de auto, in de berm, nu ook de HB4 LED stralers de boel verlichten.
     
    Laatst aangepast: 24-11-2017
    AGTon, EdK, Peter-036 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. AGTon

    AGTon Senior Member

    Hemeltjelief. Wat ben ik hier blij mee. Ik vind zelf de verlichting namelijk drie keer ruk op de RR. Of ik begin blind te worden.

    Welke H7 lampen zitten er nu in? Als ik namelijk kijk naar de lichtopbrengst, dan is dit stukke beter dan wat ik nu heb. Vraag mij wel eens af of mijn lamp niet goed afgesteld staat, maar aan de andere kant, hoe regel je zoiets ?
     
  8. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    Ehhh, gewone Osram H7 halogeen... En ja, ik heb de H7 LED uitvoeringen al klaarliggen, maar de juiste klembeugeltjes zit ik nog op te wachten...
    De beugeltjes in mijn eerdere bericht waren al binnen, maar dat zijn niet de juiste voor de Roomster.
    Ik heb deze nodig:
    [​IMG]
    Let op de subtiele verschillen; hier is de borging vlak, i.p.v. bolvormig. Nu kan ik die andere wel platbuigen, maar voor <1 euro per ringetje, (via eBay) wacht ik wel ff op de goede...



    Lampen (laten) afstellen bij een garage? Dat is toch een vrij normale handeling die vrijwel iedere garage (al dan niet merk) voor je kan uitvoeren.
    Enne, je weet wel zeker dat het koplamphoogteregelingverstelwieltje (mooi scrabble woord) op je dashboard goed staat?
     
    Laatst aangepast: 01-12-2017
    AGTon vindt dit leuk.
  9. floyd2

    floyd2 Senior Member

    Ondanks dat een halogeenpit 120 graden wordt en de ledversie 65-85 graden zet ik toch mijn vraagtekens bij de temperatuur.
    De reflector(onderdelen) zal dus niet smelten van de mistlamp maar de ledlamp is gemeten bij 19 graden en 13 volt dus ik vraag me af of de temperatuur veel stijgt bij 14 volt en 25 graden en een ongunstige ventilatie in het armatuur.(en dat ie dan heel blijft.
    Ik hoop dat de testen goed verlopen want het ziet er best goed uit dat lichtbeeld en de opbrengst.
    En ideaal dat je de lichtbron kan stellen.:thumbsup:
     
  10. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    @floyd2
    De afgelopen week heb ik twee merken H7 LEDs getest en gemeten:
    [​IMG]


    Ook nog eens vergeleken, qua temperatuur met een H7 Halogeen. En dan vallen die temperaturen van een H7 LED reuze mee. :jaja:

    Stroomopname van de DMEX H7 bij 13V DC is 1,8A na een kwartier in bedrijf te zijn (2A bij inschakeling)
    Stroomopname van de NightEye H7 bij 13V DC is 1,45A na een kwartier in bedrijf te zijn (1,65A bij inschakeling)
    Temperatuur gemeten, met het thermokoppel rechtstreeks tegen de LED chips aan.
    DMEX: 170 graden Celsius
    NightEye: 145graden Celsius
    Ter vergelijking, een Osram H7 halogeen meet, rechtstreeks op het glas, 300 graden Celsius!
    Wanneer ik het thermokoppel tegen de lampvoet, tussen de koellamellen door, steek:
    DMEX: 75 graden Celsius
    NightEye: 84 graden Celsius
    Dit alles in een windstille omgeving bij 19 graden Celsius omgevingstemperatuur in een open ruimte.


    En om je gerust te stellen, qua warmtedissipatie bij toenemende voedingsspanning, neemt het stroomverbruik van de H7 LED units af, m.a.w. het opgenomen vermogen blijft gelijk.
    En een halogeen lampje fikt bij die hoge spanningen binnen enkele uren door, en wordt nog heter dan 300 graden Celsius!


    H7Halogeen 13V 4A
    H7LED 10V 1,85A
    H7LED 11V 1,8A
    H7LED 12V 1,6A

    H7LED 13V 1,5A
    H7LED 14V 1,4A
    H7LED 15V 1,3A
    H7LED 16V 1,2A


    (dit zijn de waarden van de NightEye A344 H7 LED unit)
     
    Laatst aangepast: 01-12-2017
    turboturbo, floyd2 en Jan Krukas vinden dit leuk.
  11. floyd2

    floyd2 Senior Member

    Ik zie ook net dat op foto waar het voorschakelapparaat(leddriver) op staat dat de set geschikt is tot 24 volt dus zou ie sowieso terug moeten regelen.
    Maar het is goed dat je metingen dat bevestigen.
    Wat betreft de temperatuur, halogeen lampjes zijn vanwege de hogere temperaturen speciaal gemaakt van kwartsglas dus 300 graden is peanuts.
    Leds daarin tegen zijn elektronica onderdelen die al naar gelang het type al bij een aanzienlijk lagere temperatuur de geest geven.
    Sommige types hebben bij 100graden al een ernstig verkorte levensduur en bij sommige types ligt die grens bij +150graden.
    Vandaar mijn bedenkingen en nu helemaal met die temperaturen gemeten op de chips zelf.
    Heeft iemand toevallig de specs van die philips ledchips ?.
     
  12. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    'iemand' niet, Philips/Lumileds zelf wel. ;)
    Alstublieft:
    https://www.lumileds.com/uploads/542/DS134-pdf

    DC Forward Current [1, 2] 45mA for LXZH-xxxx-x
    1200mA for LXZ2-xxxx
    Peak Pulsed Forward Current [1, 3] 65mA for LXZH-xxxx-x
    1350mA for LXZ2-xxxx
    LED Junction Temperature [1] (DC & Pulse) 135°C for LXZx-xxxx
    ESD Sensitivity Class 3B
    Operating Case Temperature -40°C to 135°C
    LED Storage Temperature -40°C to 135°C
    Soldering Temperature JEDEC 020c 260°C
     
    floyd2 vindt dit leuk.
  13. EdK

    EdK Forumguru

    Ik denk dat jij tov CH verkeerd denkt.
    Denk dat CH de temperaturen meet om te kijken of de lamphouders en lampunits tegen de LED temperaturen kunnen.
    En niet of materiaal van de leds het kunnen.
    Maar als een oude vertrouwde halogeenlamp dus stukken meer warmte ontwikkelen, dan zal de LED geen schade geven aan de fittingen / lampunits omdat de leds dus minder warmte ontwikkelen.

    CH = Captain Hook
     
  14. floyd2

    floyd2 Senior Member

    :thumbsup: Thanks!
    ik zie bij de metingen dat ze bij 85graden meten.
    Ik denk dat deze waarde het ideale compromis is van de lichtopbrengst en de grote van de koeling.
    Bij 20 graden geeft ie wat meer licht, bij 120graden wat minder.
    Waarschijnlijk is de led zelfregelend qua temperatuur om zichzelf wat te beschermen en verklaard dit ook de lagere stroom na 15minuten.
    135graden is de maximale temperatuur dus ik hoop dat je metingen van de led zelf niet precies genoeg zijn :pieker: anders voorzie ik een aanzienlijk kortere levensduur.

    @EdK, dat denk ook.;)het armatuur kan een led makkelijk hebben qua temperatuur maar de led zelf is nogal begrenst.
     
    Laatst aangepast: 03-12-2017
    turboturbo vindt dit leuk.
  15. innocenti

    innocenti Forumguru

    Ik volg je verhaal met grote nieuwsgierigheid. Ik heb al meerdere keren getest met Hx LED lamp vervangers in zowel reflector lampen als in projectorlampen. En tot op heden geen lamp gezien met een netjes lichtbeeld. In een projectorlamp krijg je wel een nette aftekening, maar de lamp komt of lengte of breedte te kort, afhankelijk van het monteren. LED Hx vervangingslampen blijven te weinig bezetting houden om de opbrengst van een HID lamp te benaderen.

    LED lampen vragen om aangepasten lamp of men moet meerdere LEDS onder verschillende hoeken gaan plaatsen. Een HID lamp en een halogeen lamp stralen als een bal (in 3 doorsnede 360gr), een LED heeft een straalhoek van meestal 90gr. Daarmee kan de intensiteit wel kloppen, maar zijn niet genoeg vlakken op een reflector belicht. Ik laat me verrassen door je ombouw, maar dan graag ook met een foto van een aftekening tegen de muur waarin een nette CUT-off te zien is.

    Met onderstaande LED lampen heb ik ook getest en inmiddels ingebouwd. Deze zijn speciaal voor LED lampen ontwikkeld en hebben een erg mooi lichtbeeld. Als het me lukt een foto te uploaden zal ik er een plaatsen met de zichtbare CUT-off
    https://en.noldengmbh.de/en/company/news/51-7-led-headlight
     
    avpy vindt dit leuk.
  16. Captain Hook

    Captain Hook Forumguru

    [toevoeging op de HB4 LED inbouw]

    Wanneer ik ergens rijd waar de FM ontvangst best wel zwak is en ik schakel de NightEye A344 HB4 LED mistlampen in, dan wordt de FM ontvangst een klein beetje zwakker/vager. Het is moeilijk te omschrijven, maar je merkt wel verschil. Heb ff stil gestaan op een parkeerplaats waar ik wat minder goede ontvangst had.
    Schakel ik dan de HB4 LEDs in, dan begint het geluid een klein beetje te vervormen, er komt nog meer ruis bij. Mistlampen uit, extra ruis weg.
    Maar op een plek waar de ontvangst gewoon goed is; kan ik geen verschil ik geluidskwaliteit bemerken.

    Over DAB+ kan ik geen uitspraak doen; zo'n radio heb ik niet.

    Om dat probleem te tackelen heb ik, voor een paar dubbeltjes, een stelletje ontstoor ferrietkralen besteld.
    Via eBay kosten die maar een paar dubbeltjes/stuk. Kwestie van de juiste kabeldiameter kiezen (in mijn geval 4mm). Levering duurde ca. 2 weken.

    Het is nu wel erg koud buiten, maar toch ff die ferriet ontstoor filters in de toevoerkabel naar de HB4 NightEye A344 LED mistlampen geklikt.
    [​IMG]
    En ja; geen slechtere ontvangst meer op de FM radio, als ik de mistlampen inschakel!
    M.a.w. voor een paar dubbeltjes is dat probleem verholpen. :jaja:
    Gelukkig zitten die HB4's in de bumper met drie schroefjes vast, ff losschroeven, kraaltje er om klikken, terugstoppen in de bumper, afdekring erop klikken, klaar. Gelukkig slechts een paar minuutjes in de koude...
     
    avpy, turboturbo, BartjeB en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel deze pagina