Hardwire Viofo A229 Pro Octavia 4

RedC

Senior Member
Bij het hard wiren van een dash cam (zekering kast bestuurders zijde) moet je een "BAT" en een "ACC" aansluiten.

Wat raar is dat zelfs wanneer de wagen uit staat er op alle zekeringen 12,4v zit, Maw alles altijd onder stroom staat. Ik heb ze 1 voor 1 uitgemeten...
Daardoor gaat de camera (Viofo A229 Pro) niet in parking mode

Iemand hier ervaring mee?

Bijlagen

• IMG_2048.jpeg
    IMG_2048.jpeg
    817,8 KB · Weergaven: 16

SteGo

Donateur
Heb je het onder last gemeten of enkel met een multimeter? En heb je ook de vrije slots geprobeerd?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat 'stoelverwarming achter' 32, of 'stuurwielverwarming' 39 niet ACC zouden zijn. :unsure:

Schermafbeelding 2023-12-17 104001.png
Ik heb dan weliswaar geen Octavia, maar een Citigo, maar ik heb voor de ACC ook een vrije poort gebruikt. In mijn geval van de automatische versnellingsbak bediening, die mijn auto niet heeft. ;)

Bijlagen

• Schermafbeelding 2023-12-17 104001.png
    342,4 KB · Weergaven: 7
  • Schermafbeelding 2023-12-17 104001.png
    342,4 KB · Weergaven: 7

RedC

Senior Member
Ik heb het met een multimeter gemeten, en telkens, kwam er 12,4v. De motor stond uit, en heb zelfs een hele tijd (kwartiertje) gewacht om zeker te zijn dat er niets nog stroom krijgt.

Tees

Donateur
Een kwartier zou wel eens net aan te kort kunnen zijn. De geschakelde plus wordt ergens tussen 15 en 30 min na uitschakelen contact pas helemaal uitgeschakeld. Dit is om te zorgen dat mensen die in de auto blijven wachten tijdens t boodschappen doen oid nog wel radio en binnenverlichting hebben.

EdK

Forumguru
En volgens mij moet de deur ook dicht zijn ( niet 100% zeker van) , maar dan kom je niet bij de zekeringen...
Dus moet je deurslot in deur verdraaien zodat je simuleert dat hij dicht is...

VAG-man

Forumguru
Denk goed na waar en hoe je de spanning vandaan haalt om de dashcam aan te sluiten. Niet op adaptieve cruise control, airbags o.i.d. Het liefst op de zekering van bijv. een 12V aansluiting.
Ik heb gelezen dat de buitenzijde van de hardwire de + is en dat je die dus ook op de + op je zekeringkast moet aansluiten.

Zelf heb ik maanden lang slechte FM en DAB+ ontvangst gehad, omdat ik het niet goed had aangesloten.

RedC

Senior Member
Gaf toch nog een probleem :(
Ondanks dat de camera doet wat hij moest doen ging de centrale deurvergrendeling telkens op slot als ik vertrok vanuit stilstand (terwijl die al op slot was). Ook klapte er maar 1 van de 2 buitenspiegels in bij het afsluiten of manueel inklappen. (net op die zekering had ik de BAT kabel gestoken omdat die altijd onder spanning bleef)

Net even geïnformeerd bij een dealer van audio, navigatie en dashcams welke ook de inbouw van die dingen doet.
Hij wist me te zeggen dat mijn Skoda/VAG niet geschikt is om dash cams te hard wiren :sterretjes: omdat de boord computers daar niet mee overweg kunnen. Beetje rare uitleg lijkt me...

Ik denk dat ik hem maar gewoon via usb C ga aansluiten, zonder parking mode dus

Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Dat lukt niet Ed. De deuren/klep kun je niet op slot doen terwijl er één open is.
Dat kan prima. Dicht klikken met een schroevendraaier en dan op slot drukken.

Maar in ieder geval is er 100% zeker niet 12V op elke zekering altijd aanwezig ook als de auto uit is niet. Daarnaast kan je hem daarom prima op de zekeringenkast aansluiten.

PS; Dealers moet je niks vragen die snappen niks

Bovenaan Onderaan