Hardnekkige ABS storing

VAG-man

Forumguru
Sinds een maand tijd ik met een storing op mijn dashboard. De gele lampjes ESP, ABS en bandenspanning branden.
Het begon spontaan, maar verdween soms ook weer.

Foutcode in VCDS is 00290

Eerst wielsensor vervangen, toen wiellager (ABS ring) en uiteindelijk het stekkertje. Niets helpt.

Iemand een suggestie? PXL_20250905_163559350.MP_copy_1701x3024.jpg PXL_20250905_164129703.MP_copy_1701x3024.jpg

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dan lijkt me dat de bedrading ergens niet goed is. Had je niet recent ook al een post geplaatst dat je t laatste stukje bedrading en stekker wou vervangen? Heb je dat al gedaan? Als dat niet de oplossing was, dan moet t verderop in de bekabeling zitten. Ik zie nu ook dat er 'Mechanische fout' als subcategorie gegeven wordt.

Ik lees ook op Gerrit Speek dat VCDS soms links en rechts door elkaar haalt (niet menselijks is VCDS vreemd ;).
Zie: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00290.html (en dan even door scrollen naar 'Mechanische fout'). Ik zou even e.e.a. aan meetwaarde blokken uitlezen en wat bekabeling doormeten.

Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Dat klopt @Tees ik had een post over de bekabeling geplaatst. Stekkertje gekocht met daaraan 15 cm kabel. Ik krijg strak 11,5-12V op het stekkertje. De plus aan de kant van het clipje van de stekker. Dat is de zwarte draad.
Heb de oude wiel sensor en de nieuwe geprobeerd. Steeds dezelfde foutmelding.
Als VCDS links/rechts door elkaar haalt....
markup_5567.png

VAG-man

Forumguru
Dat klopt @hemi24 terwijl ik met een spanningzoeker het oude stekkertje aan het onderzoeken was bleek dat de massa in het stekkertje niet jofel was. Nu heb ik constante spanning, maar als ik de wielsnelheid meet via VCDS blijft het 0 km/pu op linksachter.
Ik begin nu sterk te geloven dat ik het rechtsachter moet zoeken.
Ik zal morgen eens rijden met de stekker eraf op linksachter. Als er dan nog een wiel op 0 km/pu staat weet ik het zeker.

VAG-man

Forumguru
Helaas is bovenstaande geen oplossing. Wiel sensor linksachter blijft op 0 km/pu.
Steeds 1 foutmelding met wielsensor met submelding electrische fout in circuit.
Ik zal de stekker nogmaals doormeten, hoewel ik dat meerdere keren gedaan heb.
Wordt vervolgd.

Tees

Donateur
De stekker doormeten is volgens mij niet voldoende, daar kan je alleen een probleem in de + meten. Maar de signaaldraad moet je meten tussen de sensor en de ECU. Moet je alleen wel de stroomloop kennen om te weten welke pin je dan moet meten.

VAG-man

Forumguru
Is de andere draad van de foto van de stekker in post 5 (beetje roze) geen - pool dan?
Waar haalt de sensor de aarde vandaan dan?

hemi24

Forumguru
Ik weet niet wat jij verwacht, maar bij mijn weten is het een inductieve meting/ hall sensor, dus die geeft een schommelend signaal af als je het wiel ronddraait.

Tees

Donateur
Precies wat @hemi24 aangeeft: een Hall-voeler moduleert het 12V signaal (of andere spanning). Laag voor geen metaal dichtbij, hoog voor wel (of andersom?). Dus de + levert de spanning, de andere draad stuurt het al dan niet gemoduleerde signaal terug. Als het plus en massa was, hoe zou de sensor dan met de ECU kunnen communiceren? Dan heb je toch minstens een derde draad nodig voor CANbus oid.

Eltjo

Forumguru
Er kan goed een slecht contact op de ECU (of aparte ABS module?) zitten. Bij mij waren er op de ECU midden-onder de voorruit onder de parafaan slechte contacten van de druksensor. Dat heeft een garagebedrijf hersteld en ik heb zelf de ECU eruit gehaald en de hele stekker prenventief ingespoten met smerende/beschermende contactspray.

Meten of de abs sensor werkt kan je door de spanning eroverheen te meten en t.o.v. de min, terwijl je het wiel draait. Dan verwacht ik idd een pulserende spanning die wordt gegeneerd doordat de sensor naar gaatjes in een met het wiel(lager) meedraaiende metalen cirkel kijkt (eigenlijk andersom).

Toevoeging;
Als je die pulsatie meet t.o.v. min maar niet t.o.v. signaaldraad dan komt het signaal waarschijnljjk niet aan bij de ECU.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan