Harde tik bij het opkomen van de koppeling.

Blackciti

Senior Member
Nog even terugkomend op vorige reactie van mij: Eergisteren bij Pon Dealer geweest met dit probleem. Het fenomeen is daar bekend. De chef-monteur heeft het op de werkplaatslaptop laten zien en daar stond exact beschreven wat er aan de hand is. De versnellingsbak is zo ontworpen dat het geratel bij bepaalde motorkarakteristiek optreed. Het is niet leuk om te horen, maar schijnt onschuldig te zijn. Ook de harde tik bij het schakelen valt hieronder. Het is dus modeleigen.

Het neemt echter niet weg dat VW zich gewoon dient te schamen om een aandrijflijn zo te construeren dat mensen zich ergeren aan die luidruchtigheid. Het is goedkoop geconstrueerd en doet goedkoop aan. Als een autofabrikant op deze manier het geld haalt is dat een verkeerde keuze! Ik heb dit bij alle nieuwe auto's die ik in mijn leven heb gehad, en dat zijn er heel wat en van vele merken, nog nooit meegemaakt.
 

Blackciti

Senior Member
Voor een paar weken terug de auto een beurt gehad. Daarbij heb ik de garage gevraagd de versnellingsbakolie te vervangen voor een speciale en originele olie, omdat de toevoeging die ze er eerder bij hadden gedaan geen resultaat had, hij schakelde daardoor zelfs wat stugger. Dat is dus gedaan, met als resultaat dat de bak nu echt minder rumoerig is, lichter schakelt en ook bij het oplaten komen van de koppeling is beduidend minder te horen. Maar aan dit alles hangt dan ook wel een prijskaartje; de olie kost dan ook maar liefst €48.- per liter. En omdat er vervolgens 1.5 liter in moest, kwam er dan ook €72.- extra op de rekening te staan.:mad:
Nu afwachten of dit alles ook zo blijft.
 

oco1979

Forumguru
Voor een paar weken terug de auto een beurt gehad. Daarbij heb ik de garage gevraagd de versnellingsbakolie te vervangen voor een speciale en originele olie, omdat de toevoeging die ze er eerder bij hadden gedaan geen resultaat had, hij schakelde daardoor zelfs wat stugger. Dat is dus gedaan, met als resultaat dat de bak nu echt minder rumoerig is, lichter schakelt en ook bij het oplaten komen van de koppeling is beduidend minder te horen. Maar aan dit alles hangt dan ook wel een prijskaartje; de olie kost dan ook maar liefst €48.- per liter. En omdat er vervolgens 1.5 liter in moest, kwam er dan ook €72.- extra op de rekening te staan.:mad:
Nu afwachten of dit alles ook zo blijft.

raar dat dez nu minder lawaai maakt met nieuwe olie of tis dat ze origineel in de fabriek andere olie hebben gebruikt :pieker:
Pas op met originele onderdelen,wil niet zeggen dat ze van top kwaliteit zijn.
Veel onderdelen worden gemaakt ergens anders,die VW:skoda:audi:seat norm moet hebben(hopelijk) maar tegen welke prijs dan.
Sommige aftermarkt onderdelen zijn idem of beter of ook slechter.
 

oco1979

Forumguru
wat je eventueel kan doen is eens binnenspringen bij een automaat/handbakrevisiebedrijf,kan nog wel eens gebeuren dat sommige goed weten waar probleem zit(zelf al paar keer gedaan)
Want deze had gezien bij merk XXX dat de ruilbakken van uit de fabriek een andere constructie aan de filter hadden,maar die modificatie doen ze niet op de huidige,met gevolg dat ze in de soep draaien en nieuwe/ruilbak moesten steken.
Was een 50cent onderdeel die de oplossing was.
 

Pendragon

Forumguru
Ook de O3 heeft die tik bij het opkomen van de koppeling. Altijd ook al gehad, vooral bij snel op laten komen van de koppeling. Je merkt het natuurlijk vooral wanneer je langzaam rijdt omdat er dan minder 'lawaai' is. Gewoon rustig op laten komen dan hoor je niks :)
 

Blackciti

Senior Member
raar dat dez nu minder lawaai maakt met nieuwe olie of tis dat ze origineel in de fabriek andere olie hebben gebruikt :pieker:
Pas op met originele onderdelen,wil niet zeggen dat ze van top kwaliteit zijn.
Veel onderdelen worden gemaakt ergens anders,die VW:skoda:audi:seat norm moet hebben(hopelijk) maar tegen welke prijs dan.
Sommige aftermarkt onderdelen zijn idem of beter of ook slechter.

De eerste actie van de garage om het rumoer van de bak te dempen was een speciale toevoeging in de bak. Daar ging de bak zelfs zwaarder van schakelen maar het rumoer en de schakelgewilligheid werd er niet beter van. Daarom de bak compleet laten verversen met de speciale olie die VW daar voor heeft. Die kost dan wel €48.- per liter. Maar eerlijk is eerlijk, de bak schakelt weer zo als het hoort én, met minder rumoer. Hoewel, stil is hij nog lang niet, niet zoals ik dat van andere auto's gewend was.
Maar, dit is een algemeen en bekend VW probleem, wat wel schijnt op te lossen te zijn, maar waar in ieder geval Pon weigert iets aan te doen.
 
Bovenaan Onderaan