Haperen bij optrekken, na 1 jaar weer terug. Ontsteking vervangen?

prit2

Nieuw lid
Goedemiddag. Alvast bedankt voor het lezen en evt antwoorden.
Ik heb een roomster, benzine 1.2, automaat, bouwjaar 2011.
Ik heb geen verstand van auto's, wel veel vroeger aan brommers gesleuteld.
Vorig jaar een keer langs de weg gestaan vanwege haperen bij opstrekken, was al een tijdje heel af en toe zo, toen plots veel meer tot bijna stilstand. Door de ANWB na uitlezen van de storing wat met de kabels naar de bougies geprutst, bougie verwijderd en herplaatst en hij deed het weer. Nu, 1 jr later neemt het haperen weer toe, vooral bij optrekken, met gisteren weer tot bijna niet meer rijdbaar. Na zelf de kabels van de ontsteking naar de bougies en ontsteking aan- en afgekoppeld te hebben, de bougies in en uit gedaan (zagen er prima uit, normale kleur) is het weer minder maar wel storend aanwezig.
Het lijkt dus de ontsteking, hoewel het denk ik ook nog in de injectoren zouden kunnen zijn.

Wat is een handige route qua reparatie? Ik was laatst bij de garage, die me vertelde dat als er geen storingslampje brandt ze ook op goed geluk dingen gaan vervangen, dat doe ik dan liever zelf. Mij lijkt het logisch om eerst de kabelboom en de bobine te vervangen, dan zou ik voor 90eu en 20min werk klaar zijn. De bougies zijn recent bij een grote beurt vervangen.
Zie ik iets over het hoofd of is dit een goed begin?

Newbe vraag: als ik dan 1 bobine zoals hieronder bestel met de kabelboom is het goed toch? Of mis ik dan iets.
Hartelijk dank, Pieter

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen hier waarderen het als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Wat betreft jouw probleem: dit klinkt mij bij uitstek als een probleem in de bougiekabels en/of bobineblok. Dit is een bekende zwakheid van deze motoren, meestal zijn het de kabels die slecht zijn, in mijn geval was de hele boel van (één) bougies t/m bobine gecorrodeerd. Ik heb 3 jaar terug bij mijn 1.2 TSI deze zelf vervangen (op de camping notabene) en dat was prima te doen.

Ik heb zelf voor NGK gekozen omdat dat toch een A-merk is qua ontsteking, en even duur als wat jij linkt. Idd nog een setje kabels erbij, half uurtje werk en je bent klaar. Enige gereedschap dat je nodig hebt is (als ik me goed herinner) een torx schroevendraaier om de bobine los te schroeven.

Bovenaan Onderaan